تحلیلگر معروف جهان عرب در واکنش به اقدام سناتور آمریکایی به تهدید رهبر حماس در غزه، خطاب به لیندسی گراهام گفت یحیی سنوار خاری در گلوی شماست.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به تهدیدات «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی علیه «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، آن را نشانه شکستی دانست که واشنگتن و متحد آن تل آویو در جنگ غزه و نیز در برابر نیرو‌های مسلح یمن متحمل شده است.

به گزارش روز شنبه رای الیوم، عطوان نوشت: آمریکا و همه نهاد‌های قانونگذار و قضایی آن مشغول «یحیی سنوار» مبارز برجسته و رهبر حماس هستند، پس از اتهامات دادگاه عالی آمریکا علیه سنوار و هفت نفر از جمله شهید «اسماعیل هنیه»، «لیندسی گراهام» سخنگوی حزب جمهوریخواه به رژیم صهیونیستی متعهد شد که سنوار را در صورت بازگشت «دونالد ترامپ» به کاخ سفید ترور کنند. وی در اظهارنظری خطاب به سنوار مدعی شد: روز‌های تو رو به پایان است، ما تو را ترور خواهیم کرد، همانطور که قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در سال ۲۰۲۰ ترور کردیم. به تو خواهیم رسید و تو را ترور خواهیم کرد».

وی افزود: گراهام به تهدید سنوار اکتفا نکرد و برای یمن نیز خط و نشان کشید؛ همان یمنی که «جو بایدن» رئیس جمهوری کنونی آمریکا در مقابله با جنبش سلحشور انصارالله و توقف حملات آن به ناو‌های آمریکا و اسرائیلی در دریا‌های سرخ، مدیترانه و عرب و اقیانوس هند، شکست خورده است.

سردبیر رای الیوم ادامه داد: این تهدیدات از جانب یکی از اعضای مجلس سنا، اوج ضربه دردناک را نشان می‌دهد و همچنین نمایانگر نگرانی از شکست کشورش و متحد آمریکا یعنی اسرائیل در جنگ غزه و جنوب لبنان و یمن است. همچنین نشانه ناکامی در رسیدن به سنوار طی ۱۱ ماه گذشته و نابودی تونل‌های حماس با وجود مشارکت گسترده سرویس‌های جاسوسی آن دوشادوس همتایان اسرائیلی و غربی و به کارگیری ماهواره و مدرن‌ترین سیستم‌های رصد دنیاست.

این تحلیلگر اضافه کرد: سنوار دو بار بر آنها پیروز شده است؛ نخست با مهندسی عملیات طوفان الاقصی و اجرای دقیق آن و دیگری با مدیریت جنگ و شکست همه طرح‌های ترورش از طریق طرح امنیتی دقیق و مافوق همه سیستم‌های اطلاعاتی غربی. این تهدیدات گراهام در راستای تکریم سنوار و تاکیدی بر شکستی است که وی و مردان مقاومت به اسرائیل و آمریکا وارد کرده اند.

عطوان نوشت: این در واقع نوعی اعتراف به شکست هم در مذاکرات دوحه و قاهره، شکست در نابودی حماس و اداره غزه از سوی آن، پایداری آن و گروه‌های دیگر مقاومت طی ۱۱ ماه گذشته و به دست آوردن پیروزی‌های بزرگ در میادن نبرد است. مهمتر از آن، شعله ور شدن انتفاضه مسلحانه در شمال و جنوب کرانه باختری و بازگشت قدرتمندانه عملیات استشهادی در عمق اسرائیل به ویژه شهر‌های بزرگی مانند تل آویو، حیفا، بئرالسبع و قدس شرقی است.

وی تاکید کرد: آنچه گراهام و قبل از آن نتانیاهو از درک آن عاجر است، این است که سنوار و همه مردان مقاومت، در فلسطین، لبنان، یمن، عراق و سوریه به دنبال شهادت هستند.

عطوان در پایان خطاب به گراهام افزود: اول لنگه کفش سنوار را پیدا و آنگاه او را تهدید به ترور کنید. این مرد خاری در گلوی شما خواهد بود. مردان او و متحدانش در کل جبهه‌های فلسطینی و عربی، تاریخ ساز خواهند شد و همه معادلات را در خاورمیانه و جهان تغییر خواهند داد. شانس رسیدن ترامپ به قدرت بسیار اندک است، او آمریکا را به سوی ویرانی، جنگ داخلی و شکست در اوکراین و خاورمیانه سوق خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار