نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید کشور با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رمضان موسوی مقدم، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید کشور گفت: ما باید به قرآن وصل باشیم، پیامبر (ص) فرمودند بر شما باد قرآن، آن را رهبر و پیشوای خود قرار دهید، یعنی همه چیز خود را با قرآن تنظیم کنید.

وی ادامه داد: بهترین هدیه برای فرزندان شهدا این است که هویتشان در قرآن به آنان نشان داده شود، یعنی به آنها اصالت قرآنی بدهیم، خدای متعال در آیه ۱۵۴ سوره بقره فرمود به آنانی که در راه خدا کشته می‌شوند مُرده نگویید، در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران هم فرمود اصلاً تفکر اینکه شهید مرده است تفکری غلط است، هر کس این گونه فکر کند خیالاتی شده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: برخی آیات راجع به شهدا وجود دارد که مغفول مانده‌اند، خدای متعال در سوره یس از شهیدی سخن می‌گوید که به سوی قومش آمد تا آنها را هدایت کند، اما او را کشتند، خدای متعال در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره یس می‌فرماید به این شهید می‌گویند به بهشت داخل شو، اما او می‌گوید اجازه دهید ابتدا حرفی را بزنم و سپس وارد بهشت شوم،‌ای کاش قوم من می‌دانستند من از مکرَمین هستم، یعنی به قله کرامت رسیده‌ام.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مکرَم مانند مخلَص است، مخلِص کسی است که دارد برای رسیدن به اخلاص تمرین می‌کند، اما مخلَص کسی است که به قله اخلاص رسیده است.

وی گفت: آیه ۷۸ سوره حج در وهله نخست راجع به شهید است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید (در راه خدا چنانکه شایسته جهاد است جهاد کنید)، شهید به معنای واقعی به این آیه قرآن عمل کرده است، خدای متعال در آیه ۱۲۱ سوره بقره می‌فرماید (قرآن را چنانکه باید می‌خوانند)، از سوی دیگر شهید به معنای واقعی کلمه اهل تقواست، خدای متعال در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید (آنچنانکه حق تقوی و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید). 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: بنابراین مثلثی با اضلاع حق جهاد، حق تلاوت و حق تقوا در شهید جمع هستند، آن کسی که در قله این معانی قرار دارد شهید است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: وقتی شهید در این قله قرار می‌گیرد خداوند یک جایزه ویژه به او می‌دهد، خدای متعال در آیه ۲ سوره انفال می‌فرماید اینها مشمول رزق کریم هستند، در آیه بعد هم می‌فرماید اینان مؤمنین حقیقی‌اند.

وی یادآور شد: سوره مؤمنون نیز از جمله سوره‌های شهدایی است، خدای متعال در این سوره می‌فرماید اگر می‌خواهید زنده شوید خدا و رسولش را اجابت کنید؛ حال ببینیم چه کسی در میان همه ما بهترین اجابت را داشته است؟ خدای متعال در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید آنهایی که دعوت خدا و رسول را اجابت می‌کنند زنده می‌شوند، در سوره آل‌عمران نیز می‌فرماید اینها شهید هستند و زنده‌اند، اینها همان‌هایی هستند که خدا و رسول را اجابت کرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: این هویت قرآنی شهید بسیار حائز اهمیت است، باید این موارد را به‌صورت تبیینی بیان کنیم، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ما نسبت به فرزندان و خانواده‌های شهدا، مأنوس شدن با قرآن است، متأسفانه ما در این زمینه کار شاخصی نداشته‌ایم.

امام جمعه قزوین گفت: ما به آیه ۶۰ سوره انفال عمل کردیم و همه عالم تحت تأثیر قرار گرفت، جهان زیر و رو شد و اقتدار ما عالم‌گیر گشت، خدای متعال در این آیه فرموده است (هر چه در توان دارید از نیروی آماده بسیج کنید تا با این تدارکات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگری را جز ایشان که شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد، بترسانید و هر چیزی در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانده می‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت)، خدا بیش از ۶۲۰۰ آیه نازل کرده است، باید به بقیه آیات نیز عمل کنیم.

وی بیان کرد: وقتی از قرآن سخن می‌گوییم، باید بدانیم قرآن از اهل بیت (ع) جدا نیست، امیرالمؤمنین (ع) بسیار راجع به یتیمان سفارش کرده‌اند، نورانی‌ترین یتیمان فرزندان شهدا هستند، چقدر روایات راجع به مقام شهدا داریم، ما باید روی اینها کار کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنابراین راه‌اندازی شعبه قرآنی و هویت‌شناسی شهدا و شعبه روایات مربوط به شهدا بسیار می‌تواند مؤثر باشد، امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه می‌فرماید وقتی اسلام آمد پدر با پسر و برادر با برادر می‌جنگید، چون برخی هنوز کافر و برخی مسلمان شده بودند، اما همین که خدا صداقت و درستی را از ما دید اسلام پیروز شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: شهید لشگری از شهدای شاخص استان ماست، ایشان خانه‌ای دارد که امام جمعه محترم ضیاءآباد بسیار پیگیر این است که آنجا خانه موزه شهید شود، متأسفانه این امر تاکنون محقق نشده است، خوب است به این موضوع توجه ویژه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار