فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین گفت: برخی دهیاران و شورا‌ها مراتع چراگاهی را با این توجیه که هزینه آن صرف روستا می‌شود به افراد غیر اجاره می‌دهند که این کار تخلف و غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

سرهنگ کیومرث سلیمانی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین گفت: هر منطقه و روستا ظرفیت چرایی مختص به خود را دارد که نسبت به شرایط پوشش گیاهی و وضعیت منطقه صادر شده و مختص استفاده اهالی همان روستا است.

وی اضافه کرد: برخی از دهیاران و شورا‌ها با این توجیه که روستا‌ها خالی از جمعیت است و از چراه گاه‌های آن استفاده نمی‌شود، با اجاره مراتع درآمد آن را صرف روستا می‌کنند که این امر خلاف قانون بوده و با آنها برخورد قضایی می‌شود.

سرهنگ سلیمانی با بیان اینکه قزوین یکی از استان‌های کوهستانی بوده و دارای مناطق ییلاقی است، ادامه داد: در طول سال دام‌های زیادی وارد استان می‌شوند که این امر مشکلات بسیاری را در حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی به وجود آورده است.

این مسئول عامل اصلی سیلاب در فصل پاییز را چرای بی رویه دام دانست و اضافه کرد: چرای بی رویه دام‌ها در مراتع سبب از بین رفتن پوشش گیاهی، گون‌ها و فرسایش خاک می‌شود در نتیجه مانع جذب آب‌های سطحی توسط خاک شده و با بارش باران سیل‌های ویرانگری را به وجود می‌آورد.

سرهنگ سلیمانی عنوان کرد: در صورت رویت چرای غیر مجاز در مراتع برابر با قانون و با هماهنگی دستور قضایی نسبت به اخراج دام از اراضی اقدام می‌شود و با متخلفان نیز برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین با بیان اینکه ۹۰ درصد آتش سوزی در سطح منابع طبیعی و مراتع استان قزوین غیر عمد است، یادآور شد: اکثر آتش سوزی‌های که ما شاهد آن هستیم به دلیل سهل انگاری اتفاق می‌افتد و عمدی نیست و باید در این مورد فرهنگ سازی کرد.

سرهنگ سلیمانی اضافه کرد: ۶۰ درصد از مساحت استان را منابع طبیعی و اراضی ملی تشکیل می‌دهد که به عبارتی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت استان، بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مربوط به منابع طبیعی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار