معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: شناسایی کودکان کار و خیابان از روی عینبیه چشم در حال انجام است و سال گذشته در کل کشور نزدیک به ۱۴ هزار کودک کار و خیابان را شناسایی کردیم.

مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بخشی از کودکان کار و خیابان ایرانی بودند، افزود: رویکرد دستورالعمل تخصصی حوزه کودک کار و خیابان بیشتر به سمت رویکرد خانواده محوری است، زیرا نزدیک ۹۰ درصد دارای خانواده هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از این خانواده‌ها نیازمند نبودند بلکه درصدی از آنها نیازمند بودند، اظهار داشت: موضوعات فرهنگی در بخشی از خانواده‌ها سبب می‌شود تا فرزندان خود را به حوزه کار و خیابان سوق بدهند.

موسوی خاطرنشان کرد: خانواده‌هایی که نیاز به حمایت داشتند در چرخه حمایت قرار گرفتند و اگر سرپرست خانواده نیازی در حوزه اشتغال داشت همکاری لازم برای آن انجام شد.

معاون سازمان بهزیستی افزود: اگر مادر چنین خانواده‌هایی زن سرپرست خانوار بود، حمایت‌هایی را در این حوزه به عمل آوردیم؛ این گروه از خانوار‌ها به دفتر خانواده و بانوان بهزیستی متصل شدند و حمایت‌هایی به آنها داده شد.

حمایت از مادران کودکان کار به شرط سامان یافتن وضعیت تحصیلی فرزندان

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بسته جامع راهنمای حمایت از کودکان کار و خیابان در بستر خانواده سال گذشته تهیه شد، افزود: فضا بیشتر حرکت بیشتر به سمت یکپارچه کردن ظرفیت‌های درون سازمانی در حوزه کودکان کار و خیابان است.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین اورژانس اجتماعی و دفتر امور خانواده و بانوان در زمینه حمایت از مادران سرپرست خانوار به شرط اینکه کودکان کار ادامه تحصیل بدهند، از این خدمات بهره‌مند می‌شوند. یعنی شرط اینکه خانواده بخواهد از این حمایت‌ها بهره‌مند شود این بود که وضعیت تحصیلی کودکان کار و خیابان، سامان درستی پیدا کنند و کودکان بازمانده از تحصیل، وارد چرخه تحصیلی شوند.

وی تصریح کرد: در برخی استان‌ها از جمله تهران نزدیک به ۸۰ درصد از کودکان کار و خیابان از اتباع هستند. برخی استان‌ها مانند اردبیل ورود اتباع ممنوع است و اغلب کودکان کار و خیابان در این دست از شهرها، ایرانی هستند.

برای کودکان کار و خیابان، دوره‌های اردو موسوم به "فرزندان خورشید" با رویکرد مهارت آموزی و معرفت افزایی داشتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار