معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: نزدیک به ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند.

مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بخش عمده‌ای از خانواده‌های کودکان کار و خیابان مشکل مالی نداشتند. اتباع به لحاظ فرهنگی قائل به این هستند که کودکان همین که توانستند روی پا بایستند، باید بتوانند هزینه‌های خود را در بیاورند. این مساله به فرهنگ بازمی‌گردد و باید با خانواده‌ها در این زمینه کار شود.

وی خاطرنشان کرد:، چون با اداره اتباع در ارتباط هستیم، مدارک هویتی خانواده‌های اتباع را که کودکان خود را برای کار به خیابان می‌فرستند، به صورت موقت می‌گیریم، اما این اقدام چندان بازدارنده نیست و صحبت‌هایی برای اقدام‌های بازدارنده‌تر انجام شده است.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: به هرحال در تهران، میزان درصد کودکان کار و خیابان غیرمجاز زیاد بود. کار ساماندهی کودکان کار و خیابان به صورت مشترک بین بهزیستی، دادستانی تهران و شهرداری انجام شد و کودکانی که غیرقانونی بودند بخشی با خانواده دیپورت شدند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برای خانواده‌های اتباع مجاز که کودکان خود را برسرچهارراه‌ها می‌فرستند، مجازاتی اندیشیده شده است، گفت: صحبت‌هایی برای اقدام‌های بازدارنده‌تر انجام شده که باید مصوب شود تا جرایم بازدارنده مثل جرایم مالی و نقدی و موارد دیگر داشته باشیم.

تکلیف خانواده‌های اتباع غیرقانونیِ کودکان کار روشن شد

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکانی که در طرح ساماندهی بودند، وضعیت خانواده آنها سنجیده شد و خانواده‌های نیازمند در چرخه حمایت قرار گرفتند. خانواده‌های اتباع که غیرقانونی به ایران آمده بودند، با سازمان ملی مهاجرت تعامل شده و این سازمان تکلیف این خانواده‌ها را روشن کردند.

موسوی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این خانواده‌ها نیاز به حمایت مالی نداشتند، افزود: اکنون کار‌های اولیه پردیس کودکان کار و خیابان در مجتمع ولیعصر در تهران در حال انجام است تا آنجا آموزش‌های مهارتی مختلف برای کودکان کار و خیابان انجام شود امیدواریم در هفته دولت یا نهایتا تا مهرماه افتتاح شود.

وی ادامه داد: فضایی که در تربیت، تحصیل و مهارت کودکان کار و خیابان مغفول مانده است در این پردیس به آنها پرداخته می‌شود.

هدفگذاری برای تعیین شماره تماس جهت اعلام مشاهده کودک کار و خیابان

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در حال حاضر مدارک هویتی خانواده‌های اتباعی که فرزندان خود را برای کار به خیابان می‌فرستند، گرفته می‌شود. اگر کودک اتباعی بیش از دو بار در مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان بهزیستی آمده و شناسایی شده باشد، مدارک هویتی خانواده او به صورت موقت گرفته خواهد شد.

موسوی گفت: بعد از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، تعداد کودکان کار و خیابان در خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو، خیلی کم شده است. امید است بعد از مدتی که این طرح انجام می‌شود، بتوان شماره تماسی به شهروندان بدهیم که مواردی از کودکان کار و خیابان دیدند با این شماره تماس بگیرند. برای اعلام این شماره تماس باید تا مرحله‌ای پیش برویم که با همین رویه طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، مشاهده این دست از کودکان تقریبا به صفر برسد و آنگاه شماره تماسی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف بوده که امسال تعیین شماره تماسی برای اعلام مشاهده کودک کار و خیابان، انجام شود که امید است این کار تحقق پیدا کند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار