رسانه انگلیسی گزارش داد، سیاست‌های دولت بایدن در قبال مسئله فلسطین و جنگ غزه، تنها منجر به قدرت گرفتن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌شود که هدف او به جای رسیدن به توافقی برای آتش‌بس و بازگرداندن اسرا، جنگی بی‌پایان است.

 «دنیل لِوی» مدیر برنامه غرب آسیا و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی که در یک روزنامه انگلیسی منتشر شده، نوشت سیاست‌های آمریکا موجب قدرت گرفتن «بنیامین نتانیاهو» می‌شود که هدف کوتاه‌مدت او جنگی بی‌پایان است، نه یک توافق برای آتش‌بس و تبادل اسرا.

در یادداشت دنیل لوی در روزنامه گاردین آمده است: «دولت بایدن در فعالیت‌های دیپلماتیک خود در منطقه غرب آسیا در مرحله متشنجی قرار دارد که تلاش می‌کند از جنگی منطقه‌ای جلوگیری کند، در حالی که به طرز خوش‌بینانه‌ای سعی دارد به چشم‌انداز حصول گشایشی برای توافق در غزه آب‌وتاب بدهد.»

لوی با اشاره به ترور و به شهادت رسیدن شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و همچنین شهادت «فواد شکر» از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در بیروت، نوشت: «در پی آخرین مرحله از قتل‌های غیرقانونی و تحریک‌آمیز اسرائیل در تهران و بیروت که منجر به تشدید درگیری‌های نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله در روز یکشنبه شد، به نظر می‌رسید که منطقه بیش از پیش به سمت جنگی تمام‌عیار سوق پیدا کرده است. جلوگیری از وقوع آن، به خودی‌خود هدف ارزشمندی است.»

با نزدیک شدن انتخابت آمریکا و نامطلوب بودن سیاست‌های آن در زمینه غزه، رژیم صهیونیستی و غرب آسیا در میان هواداران دموکرات‌ها و مسئولیت احتمالی در قبال صندوق‌های رای در ایالت‌های مهم، یک دولت دموکرات، نیاز مبرم سیاسی به دنبال کردن یک گشایش دیپلماتیک دارد. مقابله با انتقادات سیاسی در داخل به امید یک توافق، ابزار مفیدی برای بر کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو بود و تا ۵ نوامبر نیز به آن نیاز خواهد بود.

در ادامه این مطلب آمده است: «تیم بایدن در حال تلاش برای حصول یک بُرد پیاپی دشوار است. در وهله اول، دولت بایدن در تلاش است از پاسخ‌های بیشتر محور مقاومت به ترور‌های هدفمند اسرائیل در تهران و بیروت جلوگیری کند. جو بایدن، بدون شک، به دنبال تسلیم نکردن چشم‌انداز آتش‌بس بوده است. در همین حال، او توانست برای تشدید حضور نظامی ارتش آمریکا در منطقه به عنوان یک اهرم فشار و تهدیدی علیه ایران زمان بخرد.»

آمریکا همچنین در تلاش است به رژیم صهیونیستی، یک متحد مهم منطقه‌ای کمک کند که پس از بر هم ریختن موازنه قدرت علیه آن در طی این جنگ، موضع بازدارنده و آزادی عملیات نظامی خود را بازیابد.

در وهله دوم، دولت بایدن تلاش می‌کند با پایان دادن به یک درگیری یا پرهیز از گسترش بیشتر تنش‌ها و بروز یک فاجعه جانکاه منطقه‌ای که رژیم صهیونیستی می‌تواند پای آمریکا را نیز به آن باز کند، با وجهه مثبتی به روز انتخابات برسد. در وهله سوم نیز گمان برده می‌شود که دولت بایدن بخواهد به کشتار و به خاک‌وخون کشیدن غیرنظامیان فلسطینی در غزه، بحران انسانی در آنها و رنج‌وعذاب «جهنمی» اسرای اسرائیلی و خانواده‌های آنها پایان دهد. وقوع آتش‌بس همچنین برای جلوگیری از آسیب بیشتر به منافع و اعتبار آمریکا به‌عنوان پیامد‌های حمایت سیاسی و تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی در طی این جنگ مفید خواهد بود.

در ادامه این یاداداشت مطرح شده است: «تحقق ۲ هدف اول، در میان ۳ هدف هم می‌تواند یک دستاورد قابل‌قبول باشد. اگر محور مقاومت به رهبری ایران نخواهد به دام جنگی تمام‌عیار بیفتد، این اهداف دست‌یافتنی‌تر خواهد بود اگرچه، شکست در رسیدن به آتش‌بس در غزه خطر از هم پاشیدن همه چیز و در اوج نگه داشتن تنش‌های منطقه را به دنبال دارد. تنش‌زدایی منطقه‌ای و آرامش سیاسی در داخل، در صورت شکست خوردن دوباره مذاکرات غزه، به‌ویژه با توجه به انتظاراتی که بالا رفته است، دشوارتر خواهد بود.»

دنیل لوی در معتقد است: «پایان دادن به رنج روزانه بی‌پایان فلسطینی‌ها در غزه، همچنین به خانه بازگرداندن اسرائیلی‌های اسیر در غزه، دلیلی کافی برای چشم‌پوشی از همه چیز برای رسیدن به یک آتش‌بس است. اما دولت بایدن قادر به رفتار برابر انسانی و با کرامت با فلسطینی‌ها در مقایسه با رفتار آن با یهودیان ساکن اراضی اشغالی نبوده است.»

این مطلب می‌افزاید: «نقص‌های سرسام‌آور در رویکرد دولت بایدن که در ماموریت اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بدتر شد، پیامد‌های زیادی به همراه داشت. زنگ خطر باید زمانی به صدا در می‌آمد که بلینکن در کنفرانس خبری اخیرش در قدس شرقی اعلام کرد نتانیاهو "پیشنهاد سازنده" آمریکا را پذیرفته است، در حالی که خود نخست‌وزیر اسرائیل چنین چیزی را اعلام نکرده بود. با گذشت چند ساعت، مشخص شد که "نیتزان آلون" مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل در اعتراض به کارشکنی نتانیاهو در توافق در مذاکرات آتش‌بس شرکت نمی‌‎کند.»

پس از آن، مقامات ارشد امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، به طور ناشناس، به رسانه‌ها گفتند که نتانیاهو جلوی توافق را گرفته است. انجمن‌های اصلی نماینده خانواده اسرای اراضی اشغالی نیز به نتایج مشابهی رسیده و آن را علنی کردند. بلینکن در نهمین سفر خود به اراضی اشغالی از زمان وقوع عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه حماس علیه رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و آغاز جنگ غزه، باز هم نه‌تن‌ها در میانجیگری بین رژیم صهیونیستی و حماس، بلکه حتی در کاهش اختلافات میان جبهه‌های سیاسی رقیب در داخل این رژیم شکست خورد. خودداری آمریکا از جدی گرفتن این که برخی مواضع حماس در مذاکره مشروع هستند و باید بخشی از توافق باشند (و خود آمریکا نیز به ظاهر با کلیات آن موافق است، مانند خروج کامل اسرائیل و آتش‌بس پایدار)، مذاکرات به رهبری آمریکا را به شکست مدام محکوم کرده است.

عوض کردن ظاهر پیشنهادات رژیم صهیونیستی و ارائه آنها به‌عنوان موضع آمریکا ممکن بود شیوه‌ای آشنا باشد، اما این موضوع آن را خوشایند نمی‌سازد و منجر به پیشرفت نخواهد بود. این موضوع که آمریکا هیچ اعتباری به عنوان یک میانجی ندارد، یک مشکل است. این که کمک‌های آمریکا نه‌تن‌ها موثر نیست، بلکه نتیجه عکس می‌دهد، ناگوار است.

لوی در ادامه اشاره کرد: «این یک شیوه کاری دولت آمریکاست که نتانیاهو به‌خوبی با آن آشنا و دقیقا، در نقطه امن آن است. نتانیاهو می‌داند که او یک بار بر میانجیگری آمریکا غلبه کرده و حالا می‌خواهد طرف فلسطینی را مقصر بداند. بایدن و مقامات ارشد آمریکایی به‌رغم مجبور کردن آمریکا به تغییر دادن پیشنهاد خود برای تطبیق دادن آن با خواسته‌های نتانیاهو و فاصله گرفتن نتانیاهو از شروط مذاکره به کارزار دروغ‌پراکنی خود ادامه داده و ادعا می‌کنند مشکل اصلی حماس است و باید متقاعد شود.»

لوی می‌گوید «حتی اگر دولت‌های آمریکا از نتانیاهو نارضایتی‌های شخصی داشته باشند، سیاست‌هایشان در خدمت تقویت بی‌بی (لقب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) در داخل است.»

به نوشته این رسانه انگلیسی، ترجیح ایدئولوژیکی نتانیاهو آواره ساختن فلسطینی‌ها و پایمال کردن حقوق آنها و در کنار آن، درگیر کردن بیشتر آمریکا در تقابل منطقه‌ای با ایران است. هدف کوتاه‌مدت سیاسی او نیز حفظ جنگی بی‌پایان است، نه یک توافق.

نگارنده در پایان مطرح کرد که با توجه به تنش‌های موجود و احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار، یک آتش‌افروزی گسترده به همراه خطرات و تلفاتی که به همراه خواهد داشت، ممکن است با تاخیر، فشار خارجی بیشتری برای یک آتش‌بس جامع ایجاد کند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار