رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: متاسفانه بارندگی و طوفان، ۳ هزار میلیارد تومان به زیر ساخت‌های بخش کشاورزی به ویژه خرمای منطقه خسارت وارد کرد.

منطقه جنوب کرمان شامل هشت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، فاریاب، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب و جازموریان است که با ۳۱ هزار هکتار نخلستان، هر ساله بیش از ۲۲۰ هزار تن محصول خرما شامل ارقام تجاری مضافتی، کلوته و مرداسنگ برداشت و به سردخانه‌های ذخیره خرما منطقه منتقل می‌کند.

برداشت محصول خرما از تیرماه با ارقام زودرس آلمهتری در منطقه جنوب کرمان آغاز می‌شود و با ارقام دیررس هلیله‌ای تا اوخر مهرماه ادامه دارد.

طوفان و بارندگی شدید اواخر مرداد، دقیقاً همزمان با شروع فصل برداشت خرما (ارقام تجاری مضافتی و کلوته) اتفاق افتاد که ریزش شدید محصول را به دنبال داشت و به دنبال آن خسارت شدید به لحاظ اقتصادی به باغداران وارد کرد.


احمد احمدپور با اشاره به خسارت روز‌های اخیر طوفان و بارندگی به محصولات کشاورزی این منطقه، برآورد اولیه خسارت را بیش از ۳ هزار میلیارد تومان، بین ۳۵ تا ۸۰ درصد عنوان کرد.

خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی طوفان به بخش کشاورزی جنوب

وی افزود: اطلاعات خسارت مربوطه به مدیریت بحران استانداری استان کرمان و مدیرت بحران وزارت جهاد کشاورزی ارسال می‌شود.

احمد پور تصریح کرد: باهماهنگی وپیگیری نمایندگان جنوب درمجلس شورای اسلامی در تلاشیم خسارت وارد شده به باغداران پوشش داده شود تا دغدغه کشاورزان مرتفع شود.

صادق حسین زاده مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: بلافاصله بعد از حادثه بارندگی شدید و طوفان موسوم به پدیده مونسون، تیم ارزیابی همکاران مدیریت امور باغبانی و کارشناس مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها از وضعیت باغات منطقه جنوب کرمان بازدید شد.

وی افزود: پس از بررسی و مشاهدات میدانی، مشاهده شد در اثر طوفان، محصول خرما ریزش و در ادامه بارندگی باعث ترشیدگی و خشکیدگی خوشه‌ها شد که برآورد اولیه به ۲۰ هزارو ۵۴۶ هکتار نخلستان خسارت ۳۵ الی ۸۰ درصد وارد شده است.

حسین زاده تصریح کرد: این بارندگی همراه با طوفان به دلیل اینکه در فصل برداشت خرما بودیم، پس از آن به لحاظ شدت خسارت علاوه بر ریزش شدید در برخی از مناطق، لهیدگی و در ادامه روز‌های آینده ترشیدگی محصول خرما نیز پیش بینی می‌شود که باعث کاهش کیفیت محصول باقیمانده شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: این عوامل سبب افت قیمت و به دنبال آن خسارت شدید اقتصادی به باغداران منطقه در آینده و روز‌های پیش رو خواهد شد.

حسین زاده افزود: تیم ارزیابی کارشناسان بیمه بانک کشاورزی جنوب کرمان هم اکنون در حال بررسی وضعیت خسارت به باغاتی که بیمه بوده اند هستند و به زودی جلسه هماهنگی با این کارشناسان در خصوص پرداخت غرامت به آن دسته از نخلدارانی که باغ آن‌ها بیمه بوده، در دستور کار مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان است.

خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی طوفان به بخش کشاورزی جنوب

وی تصریح کرد: باغاتی که بیمه نبوده اند، گزارش اولیه خسارت به مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت بحران استانداری استان کرمان ارسال و قطعاً با پیگیری نمایندگان مردم جیرفت و عنبر آباد و شهرستان‌های جنوبی استان خسارت وارده به باغداران پوشش داده می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: منطقه جنوب کرمان شامل هشت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، فاریاب، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب و جازموریان است که با ۳۱ هزار هکتار نخلستان، بیش از ۲۲۰ هزار تن محصول خرما شامل ارقام تجاری مضافتی، کلوته و مرداسنگ برداشت و به سردخانه‌های ذخیره خرما منطقه منتقل می‌کند.

خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی طوفان به بخش کشاورزی جنوب

حسین زاده افزود: خرمای ذخیره به تدریج به مصرف بازار داخل و به کشور‌های روسیه، افغانستان، پاکستان، هند، کشور‌های اروپایی، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و چین صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: برداشت از تیرماه با ارقام زودرس آلمهتری در منطقه جنوب کرمان آغاز و با ارقام دیررس هلیله‌ای تا اوخر مهرماه ادامه دارد.

خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی طوفان به بخش کشاورزی جنوب

حسین زاده به طوفان و بارندگی روز‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: این بارندگی شدید اواخر مرداد دقیقا همزمان با شروع فصل برداشت خرما ارقام تجاری مضافتی و کلوته اتفاق افتاد که ریزش شدید محصول را به دنبال داشت و به دنبال آن خسارت شدید به لحاظ اقتصادی به باغداران وارد کرد.

گزارش از: فریناز حسینجانی و طالب گل افشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار