هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه با هشدار درباره تشدید تنش در منطقه بر اثر جنگ غزه گفت: هر اشتباه محاسباتی می‌تواند تنش غیرقابل کنترل را ایجاد و میلیون‌ها نفر دیگر را وارد درگیری کند.

 «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه روز پنجشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل گفت: جنگ غزه با تمام تراژدی انسانی اش، خطر جدی تشدید تنش‌های منطقه ای، و درگیری حل نشده اسرائیل-فلسطین و تداوم اشغال، در حال ایجاد یک وضعیت انفجاری در خاورمیانه است. ظرفیت‌های فردی و جمعی ما برای مدیریت یا حل این بحران‌ها فراتر از حد خود است.

این مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد: هر اقدام یا اشتباه محاسباتی می‌تواند یک سری تشدید تنش غیرقابل کنترل را ایجاد کند و میلیون‌ها نفر دیگر را وارد درگیری کند. ما اکنون به آتش بس نیاز داریم.

ونسلند تاکید کرد: ما باید به همه تلاش‌ها برای کاهش رنج‌های انسانی در منطقه ادامه دهیم. این به معنای آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌ها در غزه، به معنای گام‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در منطقه، و به معنای حرکت‌های برگشت‌ناپذیر به سمت ایجاد مجدد چارچوب سیاسی جهت پایان دادن به مناقشه و ایجاد راه کار دو کشوری است.

او بدون اشاره به ریشه عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ گفت: «جنگ در غزه همچنان تلفات سرسام آوری را بر زندگی انسان‌ها وارد می‌کند. در بیش از ده ماه جنگ پس از اعمال وحشتناک تروریستی حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بیش از ۴۰ هزار فلسطینی و بیش از یک هزار و ۶۰۰ اسرائیلی و اتباع خارجی کشته شدند. ۱۰۹ اسرائیلی هنوز در غزه نگهداری می‌شوند و از بازدید‌های بشردوستانه محروم هستند. ده‌ها هزار نفر زخمی شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها فلسطینی هستند، از جمله تعداد خیره‌کننده‌ای از زنان و کودکان.»

ونسلند ادامه داد: در غزه، حوادث تلفات گسترده غیرنظامیان، حملات هوایی اسرائیل به مدارس و مساجد پناه‌دهندگان، و تخریب بی‌رویه زیرساخت‌های غیرنظامی به رنج و خشونت دامن می‌زند که در سراسر منطقه طنین انداز شده است.

او گفت: بسیاری از فلسطینی‌های غزه احساس می‌کنند که جای امنی ندارند. در طول ماه گذشته، حدود ۲۰۰ هزار فلسطینی تحت تاثیر دستور تخلیه قرار گرفته اند. این صرفاً آخرین دور آوارگی جمعی در نوار است، جایی که نزدیک به دو میلیون نفر در طول جنگ مجبور به ترک خانه‌ها و پناهگاه‌های خود شده‌اند که اغلب آنها چندین بار آوارگی را تجربه کرده اند.

این مقام سازمان ملل افزود: ۸۵ درصد از جمعیت غزه از ۷ اکتبر تحت دستور تخلیه قرار گرفته است. اگر اجازه داده شود که این شرایط غیرقابل قبول حاکم شود، عملیات‌های بشردوستانه در غزه همچنان نمی‌تواند نیاز‌های گسترده مردم را برآورده کند.

او اذعان کرد: مقیاس ویرانی بسیار زیاد است و سال‌ها، اگر نگوییم دهه‌ها، ترمیم غزه طول خواهید کشید. سازمان ملل در حال کار برای تعمیر و بهبود سیستم‌های آب، فاضلاب و بهداشت در غزه است. پنج تصفیه خانه فاضلاب تعطیل شده اند و از شش تأسیسات مدیریت پسماند جامد پنج مرکز آسیب دیده اند.

ونسلند اضافه کرد: وزارت بهداشت فلسطین اولین مورد فلج اطفال در ۲۵ سال اخیر را تایید کرد. ۱.۶ میلیون واکسن فلج اطفال برای عملیاتی که قرار است در ۳۱ اوت آغاز شود تهیه شده است. سازمان ملل تخمین می‌زند که نزدیک به ۴۰ میلیون تن آوار و زبله در این درگیری تولید شده است. تخمین زده می‌شود که پاکسازی آوار از مناطق کلیدی به تنهایی حداقل پنج سال طول بکشد.

هماهنگ کننده روند ویژه صلح خاورمیانه سازمان ملل ادامه داد: بگذارید واضح بگویم، اگر می‌خواهیم از تشدید تنش دیگری جلوگیری کنیم، خشونت باید پایان یابد. هیچ توجیهی برای اعمال تروریستی وجود ندارد، غیرنظامیان باید محافظت شوند و اقدامات تحریک آمیز باید متوقف شود. هرگونه نقض وضع موجود در اماکن مقدس نیز باید قاطعانه رد شود.

او تاکید کرد: جنگ غزه و وخامت اوضاع در کرانه باختری اشغالی، خطر تنش‌های منطقه‌ای گسترده‌تر و حتی جدی‌تر را به دنبال دارد.

او اضافه کرد: در سراسر مرز لبنان و فراتر از آن، تبادلات بین اسرائیل و حزب الله به ویژه پس از حمله اخیر به مجدال شمس در جولان اشغالی که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک شد، و به دنبال آن حمله‌ای در حومه جنوبی بیروت که یکی از فرماندهان ارشد حزب الله را کشت، ادامه دارد.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: در منطقه وسیع‌تر، چندین رویداد مرگبار تنش‌ها را تشدید کرد؛ حملات هوایی به اسرائیل از نقاط مختلف منطقه که اسرائیل آنها را به نیرو‌های تحت حمایت ایران نسبت داده است، از جمله حمله پهپادی حوثی به تل‌آویو.

او گفت: حمله اسرائیل که زیرساخت بندر حدیده را در پاسخ به این اقدام و کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی حماس در تهران. با همه این روند‌های منفی و پس از بیش از ۳۰۰ روز جنگ در غزه، ما در نقطه عطف خاورمیانه قرار داریم.

ونسلند تاکید کرد: توافق آتش بس و آزادی گروگان‌ها در غزه اکنون برای صلح و امنیت منطقه ضروری است. امنیت و حکمرانی ذاتاً به هم مرتبط هستند و باید برای دستیابی به صلح پایدار در غزه و رسیدگی به وضعیت کرانه باختری، در کنار هم مورد بررسی قرار گیرند. ضروری است که ما یک چارچوب سیاسی جامع ایجاد کنیم که مورد قبول مردم فلسطین باشد و به خواسته‌ها و نارضایتی‌های مشروع آنها رسیدگی کند و در عین حال به نگرانی‌های امنیتی مشروع اسرائیل نیز رسیدگی کند. سازمان ملل به شدت از این کار حمایت خواهد کرد.

او تصریح کرد: این چارچوب باید یک دولت فلسطینی را تسهیل کند که بتواند هم غزه و هم کرانه باختری اشغالی را به طور مؤثر اداره کند و ثبات و امنیت را در سراسر سرزمین فلسطین اشغالی تضمین کند.

ونسلند ادامه داد: تشکیلات خودگردان فلسطین باید در مرکز حکومت در فلسطین اشغالی باشد. هیچ جایگزین معتبری وجود ندارد. با این حال، برای دستیابی به این هدف و ترویج یک مدل حکومتداری بادوام‌تر و معتبرتر برای تضمین ثبات و امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی ها، باید گام‌هایی از سوی همه طرف‌ها و جامعه بین المللی برای تقویت و حمایت از تشکیلات خودگردان برداشته شود.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: خشونت در کرانه باختری اشغالی باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد، از جمله خشونت‌هایی که در چارچوب عملیات امنیتی گسترده اسرائیل صورت می‌گیرد. نیرو‌های امنیتی فلسطین باید برای انجام مسئولیت‌های خود مورد حمایت و قدرت قرار گیرند.

او اضافه کرد: اقدامات اسرائیل که تشکیلات خودگردان را تضعیف می‌کند، باید فورا مورد توجه قرار گیرد - از جمله عملیات ارتش اسرائیل در داخل منطقه A، گسترش شهرک، خشونت شهرک نشینان و فشار‌های مالی شدید.

ونسلند ادامه داد: جامعه بین المللی باید برای رسیدگی به بحران مالی مداوم تشکیلات خودگردان، تقویت ظرفیت و امکان بازگشت آن به غزه با یکدیگر همکاری کند.

برچسب ها: سازمان ملل ، جنگ غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار