وزیر خارجه ونزوئلا اپوزیسیون راست افراطی را به تلاش برای سازماندهی کودتا با استفاده از باند‌های جنایتکار متهم کرد.

ایوان خیل پینتو، وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت که اپوزیسیون راست افراطی این کشور از باند‌های جنایتکار، رسانه‌های اجتماعی و حملات سایبری برای سازماندهی کودتا استفاده کرده است.

وی افزود: اپوزیسیون گروه‌های جنایتکار «آراگوآ و لیانو» را برای سازماندهی کودتا استخدام کرد. علاوه بر این، از رسانه‌های اجتماعی و حملات سایبری استفاده شد. سیا آمریکا پشت این اقدامات است.

به گفته وی، سازمان‌های دولتی مورد حملات سایبری قرار گرفته‌اند. مثلا ۲۵ میلیون حمله به سایت وزارت خارجه انجام شد. پینتو ادامه داد: اپوزیسیون از عوامل نفوذ در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند که در ازای دریافت هزینه، تلاش می‌کنند تا کمپینی را برای سرنگونی دولت قانونی و قانون اساسی ونزوئلا به راه بیندازند.

خیل همچنین گفت که اپوزیسیون راست افراطی هیچ مقام دولتی را به رسمیت نمی‌شناسد و در تلاش است تا مردم را به رسمیت بشناسد.

پیش از این نیکلاس مادور، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به سخنان روسای جمهور آمریکا و چند کشور دیگر درباره برگزاری انتخابات مجدد، این اظهارات را دخالت در امور کشورش ارزیابی کرد و گفت که مردم مسئو ل امور خود هستند.

روز ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ (۷ مرداد ۱۴۰۳) انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا با نامزدی «نیکلاس مادورو» و دیپلمات کهنه‌کار «ادموندو گونزالس» نماینده جریان اپوزیسیون برگزار شد؛ انتخاباتی که در آن مادورو که از سال ۲۰۱۳ و پس از فوت سلف خود «هوگو چاوز» قدرت را در دست دارد، با ۵۱ درصد آراء به پیروزی رسید. براساس اعلام شورای انتخابات ملی ونزوئلا، گونزالس با کسب ۴۴.۲ درصد آراM در جایگاه دوم قرار گرفت.

پس از اعلام نتایج اولیه از سوی شورای انتخابات بود که معترضان به رهبری «ماریا کورینا ماچادو» نفر اول گروه مخالف ونزوئلا نتیجه انتخابات را رد کرده و مدعی شدند، گونزالس با ۷۳.۲ درصد آراء به یک پیروزی قاطع دست پیدا کرده و از آن پس شورش‌های خیابانی خشونت‌آمیز در کاراکاس و چند شهر مهم دیگر ونزوئلا آغاز شد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار