رئیس جمهوری ونزوئلا در واکنش به سخنان روسای جمهور آمریکا و چند کشور دیگر درباره برگزاری انتخابات مجدد، این اظهارات را دخالت در امور کشورش ارزیابی کرد و گفت که مردم مسئو ل امور خود هستند.

 شبکه اسکای نیوز گزارش داد، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند که از برگزاری انتخابات جدید در ونزوئلا حمایت می‌کنند.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در گفتگو با تلویزیون دولتی این کشور، اظهارات رهبران آمریکا، برزیل و کلمبیا در مورد انتخابات ونزوئلا را رد کرد و گفت که مقامات آمریکا بهتر است روی مشکلات داخلی خودشان تمرکز کنند.

وی افزود: آمریکا تلاش می‌کند تا در انتخابات ونزوئلا و هر جای دیگر جهان دخالت کند، ولی باید روی مشکلات داخلی خود تمرکز کند. دونالد ترامپ می‌گوید که هیچ نتیجه‌ای را که به نفع بایدن باشد، تایید نمی‌کند و بایدن می‌گوید که اگر ترامپ شکست بخورد، جنگ داخلی در آمریکا رخ خواهد داد.

رئیس جمهوری ونزوئلا ادامه داد: آنها مشکلات زیادی دارند. بگذارید با مشکلات خود تنها بمانند، مردم ونزوئلا مسئول امور خود هستند.

پس از اینکه لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل و گوستاوو پترو رئیس جمهوری کلمبیا خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا شده بودند، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز روز پنجشنبه (به وقت محلی) خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شد.

این در حالی است که کاخ سفید ساعاتی بعد از این اظهارنظر بایدن، از موضع رئیس جمهور آمریکا درباره برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا عقب‌نشینی و در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور داشت درباره بی اساس بودن ادعای پیروزی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات ۲۸ جولای (۷ مرداد) در این کشور سخن می‌گفت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: ایالات متحده خواستار احترام گذاشته شدن به اراده مردم ونزوئلا و آغاز بحث درباره بازگشت به هنجاهاری دموکراتیک در این کشور است.

روسای جمهور برزیل و کلمبیا پیش‌تر از کاراکاس خواسته بودند تا انتخابات جدیدی برگزار کند که منصفانه و مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی باشد.

۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ (۷ مرداد ۱۴۰۳) انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا با نامزدی «نیکلاس مادورو» و دیپلمات کهنه‌کار «ادموندو گونزالس» نماینده جریان اپوزیسیون برگزار شد؛ انتخاباتی که در آن مادورو که از سال ۲۰۱۳ و پس از فوت سلف خود «هوگو چاوز» قدرت را در دست دارد، با ۵۱ درصد آرا به پیروزی رسید. براساس اعلام شورای انتخابات ملی ونزوئلا، گونزالس با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

پس از اعلام نتایج اولیه از سوی شورای انتخابات بود که معترضان به رهبری «ماریا کورینا ماچادو» نفر اول گروه مخالف ونزوئلا نتیجه انتخابات را رد کرده و مدعی شدند، گونزالس با ۷۳.۲ درصد آرا به یک پیروزی قاطع دست پیدا کرده و از آن پس شورش‌های خیابانی خشونت‌آمیز در کاراکاس و چند شهر مهم دیگر ونزوئلا آغاز شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار