جو بایدن و دونالد ترامپ در سخنرانی‌های اخیر خود آمریکا و روابط خارجی این کشور را از زوایای بسیار متفاوتی به تصویر کشیده‌اند.

رئیس جمهور کنونی آمریکا و رئیس جمهور پیشین این کشور با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، سخنرانی‌های بیشتری انجام می‌دهند. هر دو تلاش می‌کنند نامزد حزب مقابل را هدف لفاظی‌های جدید قرار داده و از اطمینان رای‌دهندگان به او بکاهند. جو بایدن که حامی «کامالا هریس» است، در بسیاری از سخنرانی‌های خود ترامپ را نقطه مقابل نظم و قانون معرفی کرده و می‌گوید در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید «حمام خون» به راه خواهد افتاد. از سوی دیگر ترامپ نامزد حزب دموکرات را یک چپگرای «دیوانه» می‌خواند که در صورت برنده شدن در انتخابات آمریکا را «ویران» خواهد کرد. افزون بر این، سخنرانی‌های انتخاباتی به موضوعات دیگری از جمله جنگ علیه غزه، تنش‌ها در غرب آسیا و مواردی از این دست اشاره می‌کند که در ذیل خلاصه‌ای از آن را می‌خوانیم:

بایدن و اصرار بر مفید بودن مذاکرات آتش‌بس غزه

در هفته‌های اخیر اکثر سخنرانی‌های بایدن در خصوص توافق آتش‌بس غزه و تبادل اسرا بوده است. کارشناسان می‌گویند بایدن که کمتر از پنج ماه دیگر رئیس جمهور آمریکا است، قصد دارد توافق آتش‌بس غزه را (اگر حاصل شود) به عنوان میراث دوران ریاست جمهوری خود معرفی کند. به همین دلیل اگرچه بمباران غزه و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین همچنان ادامه دارد و منابع آگاه حاضر در مذاکرات به دفعات از «کارشکنی‌های» نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند، اما بایدن همواره در اظهارات خود تاکید زیادی دارد که حصول توافق «نزدیک» بوده و گفتگو‌ها «مفید و سازنده» بوده است. 

او در آخرین سخنرانی خود در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها مدعی شد که پیشنهادی ارائه داده است که مواضع جنبش حماس و صهیونیست‌ها را به هم نزدیک می‌کند. او همچنین گفت که می‌خواهد «صلح و امنیت» را در غرب آسیا به ارمغان بیاورد!

اظهاراتی از این دست جدید نیست. رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه نیز با بیان دوباره اینکه توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه هنوز ممکن است، مدعی شد که از تلاش برای رسیدن به توافق دست نمی‌کشد. او پس از اتمام مذاکرات دوحه نیز گفته بود که طرف‌ها «بیش از همیشه» به یک توافق نزدیک شده‌اند و دستیابی به توافق «خیلی خیلی نزدیک‌تر از زمان آغاز مذاکرات» است. بایدن در اولین مصاحبه خود پس از پایان دادن به مبارزات انتخاباتی نیز با تاکید بر طرحی که برای آتش‌بس ارائه کرده گفته بود که این طرح هنوز کارآمد بوده و حصول توافق هنوز ممکن است.

پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی

در واکنش به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، مقامات کشورمان وعده داده‌اند که در زمان مناسب به این تجاوز پاسخ خواهند داد. رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این موضوع بار‌ها از ایران درخواست کرده است که «خویشتنداری» نشان داده و پاسخی به رژیم اسرائیل ندهد!

او سه‌شنبه هفته گذشته در کنفرانسی خبری با ابراز نگرانی نسبت به شرایط غرب آسیا اظهار کرد: «ما باید ببینیم که ایران چگونه پاسخ خواهد داد و ما چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم». بایدن همچنین در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد ایران در صورت حصول آتش‌بس در غزه از پاسخ خودداری کند، گفت: «من چنین انتظاری دارم». بایدن نیمه مردادماه نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران که از وی پرسیدند آیا ایران از حمله انتقام‌جویانه به خاطر ترور رهبر حماس خودداری خواهد کرد، جواب داد: «نمی‌دانم، اما امیدوارم ایران در این زمینه از خود خویشتنداری نشان دهد».

لفاظی‌ها علیه ترامپ و داغ کردن تنور انتخابات

علیرغم خروج از رقابت‌های انتخاباتی، بایدن لفاظی‌های خود علیه ترامپ را متوقف نکرده است. او که همواره برای داغ کردن تنور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این انتخابات را بسیار «حیاتی» و جدالی بین «قانون و بی‌نظمی» توصیف می‌کند، بار‌ها گفته است که در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید آمریکا دچار هرج و مرج خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه و در جریان سخنرانی تودیعی در کنوانسیون ملی حزب دموکرات علناً دونالد ترامپ را «بازنده» خواند و گفت که او در مورد مشکلات آمریکا به بقیه جهان «دروغ» می‌گوید. بایدن گفت: «وقتی او از مشکلات آمریکا صحبت می‌کند و می‌گوید که ما در حال انحطاط هستیم، ما در حال باختن هستیم. او بازنده اصلی است و در اشتباه است». 

بایدن پیش‌تر در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس ترامپ را یک «خطر واقعی برای امنیت آمریکا» دانست و گفت: «اگر او در این انتخابات پیروز شد، ببینید چه اتفاقی می‌افتد. این یک خطر است، او یک خطر واقعی برای امنیت آمریکا است. ما در نقطه عطف تاریخ جهان هستیم». او همچنین در این مصاحبه گفت که در زمان تصمیم‌گیری برای خروج از رقابت‌های انتخاباتی، طبق نظرسنجی‌ها بین او و ترامپ تفاوت چندانی وجود نداشت و رقابت بسیار نزدیک بود. با این حال، چون برخی دموکرات‌ها معتقد بودند در صورت ادامه حضور بایدن در رقابت‌ها این حزب «آسیب» می‌بیند، او ترجیح داد کناره‌گیری کند. رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه اشاره کرد که از ابتدا هم خود را یک «رئیس جمهور انتقالی» می‌دانست و در نهایت برای «حفظ دموکراسی» کناره‌گیری کرده است. بایدن یک بار دیگر در مصاحبه با سی‌بی‌اس گفت مطمئن نیست در صورت شکست خوردن دونالد ترامپ در انتخابات، انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ژانویه ۲۰۲۵ اتفاق بیفتد و گفت: «اگر ببازیم حمام خون در کار خواهد بود».

ترامپ و تحسین پوتین برای تخریب بایدن

اواسط مرداد ماه طرح بزرگ‌ترین تبادل زندانی میان روسیه و غرب از زمان جنگ سرد عملی شد که سر و صدای رسانه‌ای زیادی ایجاد کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک رویداد انتخاباتی در آتلانتا در این خصوص گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مورد تبادل زندانیان «معامله عالی» انجام داده است و تصریح کرد: «من می‌خواهم به ولادیمیر پوتین به خاطر انعقاد یک معامله بزرگ وعالی دیگر تبریک بگویم». او در عین حال برای اینکه عملکرد بایدن را زیر سوال برده باشد، از شرایط مبادله زندانیان ابراز نارضایتی کرد و گفت که اشتباهات وحشتناکی در این معامله از سوی دولت کنونی آمریکا صورت گرفته است. ترامپ که خود پرونده‌های قضایی متعددی دارد، گفت که تبادل زندانیان منجر به آزادی «بزرگ‌ترین قاتلان» در جهان شده است.

حملات لفظی مکرر به هریس: از ظاهر گرفته تا شخصیت و حتی نژاد

رئیس جمهور سابق آمریکا از زمان کناره‌گیری جو بایدن و آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، نوک پیکان حملات خود را به سمت هریس گرفته و بار‌ها به او حمله شخصی کرده است. ترامپ معاون بایدن را «دیوانه» خطاب می‌کند و می‌گوید او آمریکا را با سیاست‌های خود «ویران» خواهد کرد. دیوانه توصیف کردن هریس آخرین بار در گردهمایی انتخاباتی کارولینای شمالی رخ داد، زمانی که ترامپ خطاب به جمعیت گفت: «اجازه نخواهیم داد این دیوانه سوسیالیستِ نالایق اقتصاد ما را در هم بشکند و کشور ما را ویران کند. در روز انتخابات به او (کامالا) خواهیم گفت که کافی است. نمی‌توانیم بیش از این تحمل کنیم». 

حملات شخصی ترامپ به همین جا ختم نشد و او روز شنبه در جریان سخنرانی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا ظاهر هریس را نیز زیر سوال برد. او به تصویر اخیر هریس روی جلد مجله تایم اشاره گرد و گفت: «آن‌ها عکس‌های زیادی گرفتند که نتیجه نداد، بنابراین یک طراح را استخدام کردند و از او خواستند کامالا را بکشد». ترامپ در ادامه ظاهر خود را با هریس مقایسه کرد و گفت بسیار خوش‌قیافه‌تر از اوست!

ترامپ همچنین می‌گوید هریس به افراد پول می‌دهد تا در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش شرکت کنند. ترامپ ۱۸ مرداد در شبکه اجتماعی خود موسوم به «تروث سوشال» نوشت: «اگر هزار نفر به سخنرانی کامالا بروند مطبوعات [از خوشی] دیوانه می‌شود و مدام درباره بزرگ بودن آن صحبت می‌کند؛ و این در حالی است که کامالا به افراد پول می‌دهد تا به تجمع بیایند. اما اگر ۱۰۰ هزار نفر به سخنرانی انتخاباتی من بیایند رسانه‌ها حتی در مورد آن صحبت هم نمی‌کنند».

با این همه، یکی از جنجال برانگیزترین حملات شخصی ترامپ به هریس، مطرح کردن سوالاتی درباره نژاد او بوده است. رئیس جمهور پیشین آمریکا در همایش انجمن ملی روزنامه‌نگاران سیاه‌پوست با اشاره به هریس که اصالتاً جامائیکایی و هندی است، گفت: «تا چند سال پیش که به طور اتفاقی سیاه شد، نمی‌دانستم که او سیاه‌پوست است و حالا او می‌خواهد به عنوان یک سیاه‌پوست شناخته شود؛ بنابراین من نمی‌دانم. او هندی است یا سیاه پوست؟». 

در پی حملات شخصی متعدد، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه که یکی از حامیان ترامپ است به او هشدار داد در صورت ادامه این روش، ممکن است بازنده انتخابات ماه نوامبر باشد. 

اظهارات ضد و نقیض درباره ایران

دونالد ترامپ جمعه هفته گذشته در جریان یک کنفرانس خبری در باشگاه گلف خود در ایالت نیوجرسی گفت که می‌خواهد با ایران روابط دوستانه داشته باشد! او با بیان اینکه «من به دنبال بد بودن با ایران نیستم» گفت: «امیدوارم روابط ما با هم دوستانه باشد چرا که قرار است ما با هم دوست باشیم. اما آنها نمی‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند». این در حالی است که او چهارشنبه هفته گذشته ایران را به هک کردن کارزار انتخاباتی خود متهم کرده بود. ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاران در این خصوص گفت: این مسئله تحت بررسی است. به نظر می‌آید که کار ایران است. ایران این کار را انجام می‌دهد چراکه دوست من نیست و سیگنال‌های بدی از این کشور به من رسیده است». 

شایان ذکر است که نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک این اتهامات را قاطعانه رد کرده و اعلام کرد دولت ایران قصد یا انگیزه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد.

مواضع درباره رژیم صهیونیستی و جنگ علیه غزه

رئیس جمهور سابق آمریکا در نشست خبری هفته گذشته خود در ایالت نیوجرسی گفت که بسیار درباره وضعیت (رژیم) اسرائیل فکر کرده و متقاعد شده است که این رژیم از بین خواهد رفت. ترامپ گفت که اسرائیل وضعیت بسیار شکننده‌ای دارد و در حال جنگ در ۳ جبهه است. ترامپ در ادامه گفت در میانه جنگ در چند جبهه مختلف، آنها (رژیم اسرائیل) افراد کافی برای اعزام به جنگ ندارند. ترامپ همچنین در این سخنرانی تاکید کرد که مردم از رژیم اسرائیل «متنفر» هستند و «عقل سلیم» حکم می‌کند که اسرائیل از بین خواهد رفت.

در همین حال، برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که ترامپ با نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای «جلوگیری» از توافق آتش‌بس گفتگو کرده است. «جودی وودراف» خبرنگار پی‌بی‌اس دوشنبه شب گفت: «گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ در حال مکالمه تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل است و از او می‌خواهد در حال حاضر توافقی را منعقد نکند، زیرا اعتقاد بر این است که این به کمپین هریس کمک خواهد کرد».

در هر صورت، ترامپ در اظهارات علنی خود مانند بایدن خواستار پایان جنگ غزه شده است. او هفته گذشته در خصوص مکالمه‌ای که با نتانیاهو داشته، گفت: «من او را تشویق کردم که این موضوع را تمام کند. شما باید آن را با سرعت تمام کنید. پیروز شوید، پیروزی خود را بدست آورید و آن را به پایان برسانید. باید متوقف شود، کشتار باید متوقف شود».

خبرنگار: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار