دولت جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای به طور رسمی برای پیوستن به گروه بریکس درخواست داد.

 «آیخان حاجی زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کشورش به طور رسمی برای عضویت در بریکس درخواست داده است.

رسانه‌های دولتی آذربایجان به نقل از این مقام ارشد وزارت خارجه نوشتند که باکو درخواست رسمی برای پیوستن به بریکس ارائه کرده است.

اولین بار تصمیم باکو برای پیوستن به سازمان بریکس در بیانیه مشترک استراتژیک بین جمهوری آذربایجان و چین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) اعلام شده بود.

«سخیبا غفارف» رئیس پارلمان آذربایجان نیز در جلسه عمومی دهمین مجمع پارلمانی بریکس در سن پترزبورگ گفت که کشورش می‌خواهد عضو کامل بریکس باشد.

«پولاد بلبل اوغلو» سفیر آذربایجان در مسکو هم همزمان با سفیر روز یکشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به باکو در گفتگو با خبرگزاری روسی «تاس» اعلام کرد که جمهوری آذربایجان مایل است به گروه «بریکس» بپیوندد.

این دیپلمات آذربایجانی در پاسخ به این سوال که آیا باکو به طور رسمی برای پیوستن به این گروه درخواست داده است یا خیر، با بیان اینکه «یک صف طولانی از کشور‌هایی که مایل به پیوستن به بریکس هستند، وجود دارد»، گفت: آذربایجان به واقع چنین تمایلی را اعلام کرده است.

سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه افزود: ما در این مورد با شرکای روسی خود صحبت کرده‌ایم، با این حال این روند در دست اقدام است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشستی خبری در پایان اجلاس دو روزه وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه در ماه گذشته، با بیان اینکه تعداد کشور‌هایی که مایل به پیوستن به کار مشترک با گروه بریکس هستند به حدود ۳۰ کشور افزایش یافته است، گفته بود: این موضوع اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در اجلاس سران گروه بریکس در کازان روسیه بررسی می‌شود.

بریکس که در ابتدا از کشور‌های برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شده بود، در سال ۲۰۰۹ به عنوان بستری برای همکاری اقتصاد‌های نوظهور تاسیس شد و آفریقای جنوبی یک سال بعد به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار