فیلیپین از شناسایی اولین مورد آبله «ام» که پیش‌تر آبله میمون نامیده می‌شد، برای اولین بار از زمستان سال گذشته در این کشور خبر داد.

وزارت بهداشت فیلیپین اعلام کرد که این کشور یک مورد جدید از ابتلا به ویروس آبله «ام» را شناسایی کرده که اولین مورد از دسامبر گذشته بوده است.

به گزارش رویترز، فیلیپین می‌گوید سویه این ویروس هنوز مشخص نیست و مقامات در انتظار نتایج آزمایش هستند. گفته می‌شود بیمار، یک مرد ۳۳ ساله فیلیپینی است که سابقه سفر به خارج از کشور را نیز نداشته است.  

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه به دنبال شیوع آبله «ام» در جمهوری دموکراتیک کنگو که به کشور‌های همسایه آن در آفریقا سرایت کرده است، «وضعیت اضطراری جهانی» اعلام کرد که بالاترین نوع هشدار این سازمان است.

سویه جدید آبله ام که به نظر می‌رسد به راحتی از طریق تماس نزدیک روزانه با افراد منتقل می‌شود، نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته است. اولین مورد از ابتلا به این ویروس روز پنجشنبه در سوئد تایید شد و پاکستان نیز روز جمعه اولین مورد از ابتلا به آن را در خاک خود تایید کرد.  

آبله ام پیش‌تر به عنوان آبله میمون شناخته می‌شد، اما سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۲۲ خواستار تغییر تدریجی این نام شد. این تغییر بدان جهت صورت گرفته که نام «آبله میمون» به اشتباه نشان می‌دهد میمون‌ها منشاء انتشار و انتقال بیماری هستند. افزون بر این، نگرانی‌هایی مطرح شده است که از این نام برای تحقیر افراد مبتلا استفاده شود.  

آبله ام علائمی شبیه به آنفولانزا دارد و سبب ایجاد بثورات پوستی می‌شود. این بیماری معمولاً خفیف است، اما می‌تواند باعث مرگ گروه‌های ضعیف‌تر مثل کودکان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شود.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار