رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۶۰ هزار قطعه ماهی که در بالادست رودخانه این شهرستان به دلیل خشک‌شدن در حال تلف‌شدن بودند، با انتقال به دریاچه سد از مرگ نجات یافتند.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۶۰ هزار قطعه ماهی‌ که شامل گونه‌های کپور، زردماهی، سوف و گونه در حال انقراض سفید ماهی (قه‌شه) و در انداز‌های مختلف بزرگ و کوچک بودند، با همکاری اعضای تعاونی صیادان مهاباد صید شده و سپس به دریاچه سد مهاباد منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه عملیات نجات ماهی‌ها در رودخانه مهاباد همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: هر سال در این فصل به دلیل خشک شدن جریان آب رودخانه مهاباد، ماهی‌های در برخی نقاط عمیق رودخانه گرفتار می‌شوند و در بسیاری موارد این موضوع باعث مرگ دسته جمعی ماهی‌ها می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با قدردانی از تلاش اعضای تعاونی صیادان مهاباد و اعضای انجمن‌های دوستدار محیط زیست در انتقال ماهی‌های گرفتار در رودخانه این شهرستان، افزود: این اقدام ضمن نجات ماهی‌ها می‌تواند در زمینه افزایش ذخیره ماهی سد مهاباد نیز موثر باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به کوچ ماهی‌ها در فصل بهار به مناطق بالادست رودخانه، به منظور تخم‌گذاری و زادآوری، در این فصل هزاران قطعه ماهی کوچک و بزرگ در این آب‌راه‌های کوچک باقی می‌ماند که برخی پرندگان کنارآبزی مانند لک‌لک‌ها و اردک‌ها از این ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند.

سلیمانی در ادامه گفت: برداشت بی رویه آب در این منطقه باعث کاهش سطح آب رودخانه شده و مناطقی که عمیق هستند هنوز به صورت جزیره‌ای آب دارند و ماهی‌ها در آن گرفتار شدند.

وی اضافه کرد: پرندگان کنارآبزی نیز به صورت غریزی دوست دارند که ماهی را به صورت زنده در داخل آب صید کنند و از ماهی تلف شده به عنوان غذا استفاده نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود که لاشه ماهی‌ها برای مدت زمان زیادی داخل آب شناور باشد و باعث آلودگی بیشتر رودخانه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.