رئیس شورای حاکمیتی سودان از تلاش برای تشکیل دولتی جهت اداره دوره انتقالی خبر داد.

 به نقل از شبکه الجزیره، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت کسانی که خواهان توقف جنگ هستند باید با شورشیانی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، سخن بگویند.

وی از تلاش برای تشکیل دولت انتقالی خبر داد و افزود: تجاوزاتی که شبه‌نظامیان علیه ملت سودان مرتکب شده‌اند، بی‌سابقه است و آنها به دنبال ایجاد شکاف اجتماعی در میان قبایل هستند.

البرهان پیشتر نیرو‌های واکنش سریع را «شبه نظامیان تروریست» دانسته و گفته بود که این نیروها، با سرسختی و لجاجت از اجرای تعهدات مندرج در بیانیه ۱۱ ماه می (۲۲ اردیبهشت) گذشته در جده، خودداری می‌کنند.

«محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیرو‌های واکنش سریع این کشور نیز در واکنش به اظهارات البرهان گفته بود: ما با بازگشت به میز مذاکرات در جده موافقت کردیم، اما طرف مقابل، مخالف این امر است.

به گزارش ایرنا، درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی البرهان و نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفتگو‌ها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمار‌های سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است، اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار