چین نسبت به استقرار سامانه‌های موشکی میان‌برد آمریکا در فیلیپین ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این اقدام می‌تواند وضعیت منطقه را بی‌ثبات کند.

چین نسبت به استقرار سامانه‌های موشکی میان‌برد توسط ارتش آمریکا در فیلیپین شدیدا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده که این اقدام می‌تواند وضعیت منطقه را «بی‌ثبات» کند، اما دیپلمات ارشد مانیل گفت به همتای چینی‌اش اطمینان خاطر داده که این نوع سلاح «صرفا به‌طور موقت» در فیلیپین حضور خواهد داشت.

«انریکه مانالو» وزیر امور خارجه فیلیپین گفت: «وانگ یی، وزیر خارجه چین در حین گفتگو‌های ماه پیش در لائوس در حاشیه نشست‌های مربوط به مجمع کشور‌های جنوب‌شرقی آسیا (آسه‌آن) نسبت به استقرار موشک‌های میان‌برد در فیلیپین ابراز نگرانی کرد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزیر خارجه فیلیپین گزارش کرد: «ما با چین که هشدار شدیدی در این خصوص داده، گفتگو کرده‌ایم و من گفتم که شما نباید نگران این موضوع شوید.»

وزیر خارجه فیلیپین طی یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران خارجی در مانیل بیان کرد: «وانگ نسبت به استقرار سیستم‌های موشکی آمریکا در فیلیپین هشدار داد و گفت این اقدام می‌تواند وضعیت منطقه را بی‌ثبات کند، اما من با او مخالفت کردم و گفتم که آنها وضعیت را بی‌ثبات نمی‌کنند و این سامانه موشکی صرفا به‌طور موقت در فیلیپین می‌ماند.»

ارتش ایالات متحده در ماه آوریل اعلام کرد سیستم موشکی میان برد، یک سلاح زمینی که می‌تواند «موشک استاندارد۶» و «موشک حمله زمینی تاماهاوک» را شلیک کند، از ایالات متحده به شمال فیلیپین به‌عنوان بخشی از تمرینات رزمی با نیرو‌های فیلیپین منتقل کرده است.

چین به شدت با افزایش استقرار نظامی ایالات متحده در منطقه از جمله فیلیپین مخالفت کرده و هشدار داده است که این اقدام می‌تواند ثبات و صلح منطقه را به خطر بیندازد.

تنش بین چین و فیلیپین به‌خصوص بر سر مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی افزایش یافته است. این ۲ کشور درگیر رویارویی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی هستند و رویارویی آنها تنش بیشتری به خود گرفته است. این در حالیست که پکن ادعای خود را علیه آب‌هایی که مانیل می‌گوید در منطقه اقتصادی انحصاری آن قرار دارد، همچنان مطرح می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار