سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اوکراین در حمله به کورسک و تخریب پل رودخانه «سیم» از موشک‌های غربی و احتمالا هیمارس آمریکایی استفاده کرده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که اوکراین در حمله به کورسک و تخریب پل رودخانه «سیم»، از موشک‌های غربی و احتمالا هیمارس آمریکایی استفاده کرده است.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اوکراین از موشک‌های غربی و شاید سامانه موشک توپخانه هیمارس ساخت آمریکا در تخریب پل رودخانه «سیم» در منطقه کورسک استفاده کرده و نیرو‌های داوطلبی که سعی در تخلیه غیرنظامیان داشته اند را کشته است.

زاخارووا اواخر دیروز جمعه در پیام رسان تلگرام اعلام کرد: برای اولین بار منطقه کورسک هدف اصابت راکت‌انداز‌های ساخت غرب و احتمالا هیمارس آمریکایی قرار گرفت.

الکساندر سیرسکی رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین نیز دیروز جمعه گفت که نیرو‌های کی‌یف در حال پیشروی بین ۱ تا ۳ کیلومتری در برخی بخش‌های منطقه کورسک هستند.

کی‌یف مدعی است که از تاریخ ۶ اوت (۱۶ مرداد) که حمله غافلگیرکننده را به کورسک در غرب روسیه آغاز کرده، تاکنون ۸۲ شهرک را در مساحتی به وسعت یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر مربع در دست گرفته است.

رویترز در عین حال تاکید کرده است که نمی‌تواند ادعاها‌های اوکراین را به صورت یک طرفه تائید کند.

در این میان، روسیه غرب را به حمایت و تشویق حمله زمینی اوکراین به خاک روسیه متهم کرده و گفته است که «تهاجم تروریستی» کی‌یف مسیر جنگ را تغییر نخواهد داد.

از سوی دیگر، مقامات واشنگتن نیز که بار‌ها اعلام کرده اند اجازه پیروزی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را در جنگ با اوکراین نمی‌دهند، تاکنون و در واکنش به حمله اوکراین به خاک روسیه آن را اقدامی حفاظتی دانسته اند و بدین ترتیب استفاده از تسلیحات آمریکایی را در این تهاجم توجیه کرده اند.

آمریکا پیش از این بار‌ها اعلام کرده بود که اجازه نمی‌دهد تا اوکراین در هرگونه حمله به خاک روسیه از تسلیحات ارسالی ساخت ایالات متحده استفاده کند.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشستی خبری پس از آغاز حمله اوکراین به کورسک گفت که واشنگتن هیچ تغییری در سیاست خود ایجاد نکرده و اوکراین همچنان برای حمله به خاک روسیه، اجازه استفاده از تسلیحات ساخت آمریکا را ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار