مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از آغاز برداشت پیاز از سطح ۳۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به آغاز برداشت پیاز از سطح ۳۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۲۱ هزار تن پیاز تولید شود.

او اضافه کرد: برداشت پیاز از اواخر تیرماه آغاز شد و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

مویدی بیان کرد: ۷۰ درصد پیاز کشت شده از ارقام زرد طلایی و سفید شیری و ۳۰ درصد پیاز قرمز است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور کاهش دوره کشت و صرفه جویی در مصرف آب ۳۵ درصد پیاز کشت شده در این شهرستانن به روش نشایی انجام می‌شود.

او بیان کرد: شرایط مناسب آب وهوایی، آبیاری به روش نواری (تیپ) و بارانی، رعایت اصول صحیح کاشت و داشت از سوی کشاورزان از جمله دلایل تولید پیاز با کیفیت در این شهرستان است.

مویدی گفت: ایجاد اشتغال فصلی بالا، تناوب زراعی و قابلیت صادرات این محصول از جمله مزایای کشت پیاز در بیضا است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به اینکه تعدادی از کشاورزان به علت بالا بودن عرضه پیاز نسبت به نیاز بازار در این فصل، اقدام به ذخیره این محصول می‌کنند، افزود: بر اساس طرح سامانه جامع انبارها، هر مکان و مرکزی که کالا در آن نگهداری، وارد و یا خارج می‌شود باید در سامانه جامع انبار‌ها به آدرس www.nwms.ir ثبت شود.

پیاز

تولید بیش از ۲ هزار تن کلزا در مرودشت 

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از تولید ۲ هزار و ۹۰ تن دانه روغنی کلزا در این شهرستان خبر داد.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی مرودشت اظهار کرد: در شهرستان در سطح ۹۲۶ هکتار کشت کلزا انجام گرفت و ۸۰۰ هکتار از این مزارع به مرحله برداشت رسید.

او افزود: شهرستان مرودشت با تولید ۲۹ درصد از کلزای استان مقام نخست را در تولید این محصول در استان فارس به خود اختصاص داده است.

امیریان تصریح کرد: زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در جهت پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول بوده و نسبت به دیگر گیاهان زراعی ارزش تناوبی بیشتری دارد و در تناوب با غلات (گندم و جو) در کنترل بیماری ها، آفات و علف‌های هرز موثر است.

کلزا

افزایش کشت لوبیا چشم بلبلی در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: سطح کشت لوبیا نسبت به پارسال ۱۰۰ هکتار افزایش داشته است.

محمد حیدری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به کاشت لوبیا چشم بلبلی در ۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان، اظهار کرد: سطح کشت این محصول نسبت به پارسال ۱۰۰ هکتار افزایش داشته است. 

او با اشاره به زمان کشت لوبیا چشم بلبلی در تیرماه، گفت: برای استفاده بهینه از منابع آبی و پیشگیری از هرگونه هدر رفت آن، آبیاری مزارع به روش تیپ انجام می‌شود که نتیجه آن ذخیره ۵۰ درصدی آب و زیر کشت قرار دادن اراضی بیشتر است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کاشت لوبیا چشم بلبلی با توجه به عوامل گوناگون از جمله مصرف کم آب، قرار گرفتن در سبد غذایی مردم به دلیل داشتن پروتئین بالا، استفاده از کاه آن برای دامداری‌ها، سود مناسب، دوره کوتاه ثمردهی، مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین یادآور شد: این مدیریت برای حمایت از کشت این محصول، توزیع کود یارانه‌ای به ازای هر هکتار ۱۰۰ کیلو گرم و در مجموع اراضی زیر کشت بالغ بر ۲۰ تن در نظر گرفته است که به تدریج بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

کشت لوبیا چشم بلبلی

تولید هزار و ۳۷۰ تن مرغ در ارسنجان 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: میزان تولید مرغ در این شهرستان در ۱۹ واحد مرغداری گوشتی به هزار و ۳۷۰ تن رسید.

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان اظهار کرد: میزان تولید مرغ در این شهرستان تا ۲۰ مرداد ماه در ۱۹ واحد مرغداری گوشتی به هزار و ۳۷۰ تن رسید.

او بیان کرد: از این میزان تولید که حاصل ۷۶۱۴۸۱ قطعه جوجه ریزی است تا کنون ۹۰۰ تن به بازار مصرف عرضه شده است و مابقی حاصل از جوجه ریزی تیرماه در روز‌های آینده روانه بازار خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان ادامه داد: در ۳ ماه نخست امسال بیش از ۵۰۰۴۷۱ قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های شهرستان ارسنجان انجام شده است.

زارعی فر با بیان اینکه ظرفیت اسمی جوجه ریزی واحد‌های مرغداری شهرستان ارسنجان در هر دوره ۳۰ هزار قطعه است، گفت: برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای استفاده از حداکثر ظرفیت این واحد‌های تولیدی در دست اقدام داریم تا نیاز مردم به مواد پروتئینی را برآورده کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان افزود: تأمین نقدینگی و نهاده‌های مورد نیاز برای واحد‌های تولیدی این شهرستان نقش موثری در افزایش تولید و ایجاد میل و رغبت بیشتر مرغداران برای جوجه ریزی دارد که این موضوع را در جلسات مستمر به طور ویژه مطرح و دنبال می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار