تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: مبلغین، معارف ناب اسلام و انقلاب اسلامی را که هردو بر اساس توحید شکل گرفته، در حماسه پیاده‌روی اربعین، تشریح و تبیین کنند چرا که اساس کربلا، اصل توحید است.

گردهم‌آیی «از حرم تا حرم» شیراز، حرم مطهر حضرت احمدبن موسی تا کربلای معلی با حضور تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و اساتید زبان‌های خارجی، طلاب و مبلغین و فعالین رسانه‌ای عرصه بین الملل برگزار شد.

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در این مراسم اظهار کرد: برای اینکه یک انسان، متدین و مومن بشود، لازم است در دو بخش وجودی خودش، دچار تحول شود. نخست در فکر؛ که باور‌ها شکل می‌گیرد، و دیگری در دل؛ که احساسات شکل می‌گیرد و رفتار‌های انسان جهت‌مند می‌شود. زمانیکه این دو با یکدیگر همراه بشوند، آنگاه فرد به یک انسان مومن تبدیل می‌شود.

او اظهار کرد: زمانی که قصد داریم به عنوان مبلغ دین، فعالیت کنیم، باید بر حوزه‌های فکر و دل کار بکنیم، به لحاظ رتبه بندی، فکر بر دل مقدم است، یعنی باید اول افکار درست شود و باور‌ها شکل بگیرد و جهان‌بینی‌ها، توحیدی بشود.

کلانتری ادامه داد: اگر نگاه انسان به جهان، نگاه توحیدی بشود، آنگاه زیرساخت انسان و ایمان بوجود آمده است، زیر ساخت اصلی ایمان در اسلام و ستون فقرات آن، توحید است. اسلام به معنی دینی که همه پیامبران الهی تبلیغ می‌کردند و از اولین تا آخرین پیامبر، حرفشان از توحید بوده است. زمانی که زیربنا توحید باشد، آنگاه، نگاه ما به جهان هم یک نگاه توحیدی است، که جز خدا نمی‌بینیم و هر حرکتی منهای خدا را بحساب نمی‌آوریم. حرکت منهای خدا، یعنی حرکت برای خودم، که در پرتو توحید، این نگاه به خود هیچ ارزشی ندارد و بحساب نمی‌آید، یعنی باید منیت‌ها در پرتو و سایه جهان‌بینی توحیدی از بین برود. در این جهان‌بینی، کبر، غرور، حسد، مال دنیا و پُست دنیا، معنا ندارد و همه باطل و بی اثر می‌شود. وقتی که نگاه، توحیدی شد، خود دنیا هم بی ارزش می‌شود.

کلانتری گفت: شما فرض کنید بالاترین انسان بر روی کره زمین چه کسی است؟ از لحاظ معنوی پیامبر اکرم (ص) به عنوان اشرف مخلوقات هستی و کائنات، هستند. اَتم و اکمل انسان‌های روی زمین، به لحاظ مادی چه کسی است؟ نمرود، فرعون و قارون در گذشته و در عصر ما، مثلا ترامپ که جزو سرمایه داران آمریکا و فرعون‌های زمان ما هست. چه به لحاظ مثبت و چه به لحاظ منفی، بزرگترین آدم‌های روی زمین هم در پرتو نگاه توحیدی، نیست می‌شوند.

تولیت حرم مطهر بیان کرد: زیر ساخت فکر دینی و اسلام توحید است. در پرتو همین زیر ساخت و نگاه دینی، ما نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم و پیامبر و اهل‌بیت پیامبر علیهم السلام را تکریم می‌کنیم، یعنی هرچه ارزش در دنیا سراغ داریم به اصل توحید برمی‌گردد.

او با بیان اینکه در نگاه انسان مومن، منهای الله و توحید، هیچ چیزی ارزش ندارد، گفت: هرچه به توحید وصل بشود ارزش دارد و هرچه از سر منشاء توحید قطع می‌شود، بی ارزش است. تمام اهمیت و ارزش کربلا، عاشورا و اربعین به اصل توحید بر می‌گردد، یعنی بدون توحید هیچ ارزشی ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه به بیان چند نکته پیرامون حضور مبلغین دینی در پیاده روی اربعین پرداخت و گفت: ما که مبلغ دین هستیم باید از کجا شروع کنیم؟ از اصل توحید شروع کنیم یا اینکه نه، مسئله فرق می‌کند؟ بنده معتقد هستم به لحاظ رتبه بندی اول فکر باید ساخته بشود تا در مرحله بعد نوبت به رفتارها، احساسات و دل برسد. ولی آن چیزی که بیرون اتفاق می‌افتد اینگونه نیست، بعضی اوقات، کار از دل شروع می‌شود، گاهی وقت‌ها جرقه اول در دل زده می‌شود، زمانی که این جرقه زده شد ما از طریق همین می‌توانیم اصل توحید را پیگیری کنیم.

او ادامه داد: به عنوان مثال، مهاجرانی که در صدر اسلام به آفریقا رفته بودند، حدود ۷۰ نفر بودند و در راس آنها جعفربن ابی طالب بود و بجز یک نفر خانم، مهاجرین اول، همه مرد بودند، خیلی جدی قرار بود آنها را به نماینده قریش تحویل بدهند، پادشاه حبشه به آنها گفت که پیغمبر شما چه می‌گوید، مقداری از صحبت‌های ایشان را بگوئید، آنها آیات اول سوره مریم را خواندند، در زمانی که جعفربن ابی طالب در حال خواندن آیات بود، از چشمان پادشاه حبشه اشک جاری شد و تسلیم شد. یک خط بر روی زمین کشید و گفت: ما یکی هستیم و بین ما فقط یک خط فاصله هست و بعد‌ها به مدینه آمد و اسلام آورد. جرقه اول از کجا زده شد؟ از داستان حضرت مریم، و دل پادشاه حبشه فتح شد، زمانی که دل انسانی فتح بشود بعد هم می‌شود ذهن او را مدیریت کرد، اگر این کار را انجام بدهیم موفق هستیم.

تولیت حرم مطهر، گفت: هئیت‌ها و عزاداری‌ها که از همه نوع افراد، حتی مشروب‌خوار را جذب می‌کنند، این افراد اگر جرقه اصلی در دلشان زده بشود، در مرحله بعد می‌توان کار فکری را برایشان شروع کرد. امروز در پدیده جهانی اربعین، جدا میلیون‌ها دل می‌تپد، ممکن است همه مسلمان به معنی رسمی هم نباشند، مسیحی، یهودی و حتی بی دین‌ها هم حضور دارند و تحت تاثیر هم قرار می‌گیرند و متحول می‌شوند، این تحول مقطعی که از دل شروع می‌شود، برای مبلغ اسلام راستین، به معنی واقعی کلمه یک فرصت است، ما از همین فرصت می‌توانیم استفاده کنیم و زیر ساخت فکری فرد را درست کنیم، یعنی به انسانی که حب و نور امام حسین علیه السلام، او را به سمت کربلا کشانده است، داستان کربلا را بگوئیم و افکارش را تنویر کنیم. اساس کربلا، اصل توحید است.

کلانتری گفت: یک مبلغ در حماسه پیاده روی اربعین از این فرصت کمال استفاده را ببرد، از کل دنیا افرادی حضور دارند و این فرصت هست که ما معارف ناب اسلام را برای آنان تشریح بکنیم، یعنی کربلا را به اساس اسلام که توحید است وصل کنیم و هم معارف ناب انقلاب اسلامی را که این هم بر اساس توحید شکل گرفته، تبیین کنیم. یعنی این انقلاب توحیدی عصرما که میلیون‌ها قلب تپنده را پیرامون خود جمع کرده است. ان‌شاءالله از این فرصت، به نحو احسن، بهره لازم را ببریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار