اعتقادات، اصلیترین پایه تکامل و عاقبت به خیری انسان است. مهمترین اصول و ریشه اعتقادات انسان هم، توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد هستند. در میان این امورِ اصلی، ریشهایترین آنها، توحید است. توحید، یعنی اعتقاد به خدا و کفر به طاغوت. توحید، یعنی حاکمیت ارزشهای الهی بر جامعه و نفی حکومتهای طاغوتی، استبدادی و فاسد. توحید یک روش زندگی است. نبوت و امامت هم جلوهای از توحیدند و سلامت نبوت و امامت، از سلامت توحید سرچشمه میگیرد.
اگر بخواهیم امامت علی بن ابی طالب (ع) را بپذیریم و آن حضرت و اولیای الهی را مربی و الگوی عملی و رفتاری خود قرار دهیم، در گام نخست باید توحیدمان را درست کنیم. اگر توحیدمان درست شد، اعتقادمان به ائمه هم درست میشود. اگر توحیدمان درست شد، الگوپذیریمان از امیرمومنان هم درست میشود؛ سبک زندگی مان هم درست میشود؛ دنیاگریزیمان هم درست میشود و روح عملمان نیز درست میشود.
الگو گرفتن در روح عمل است. شکل عمل ما ممکن است با شکل عمل اولیاء الهی بسیار متفاوت باشد، اما روحش یکی است. روح عمل حضرت علی (ع) توجه نکردن به زخارف دنیا بود. توحیدمان اگر درست شد، امامت را میپذیریم، ولایت حضرت امیر (ع) را میپذیریم، الگو بودن ایشان را میپذیریم، دنیاگریزی آن حضرت را میپذیریم و قبول میکنیم که باید به زخارف دنیا توجه نکنیم.
توحیدمان اگر درست شد، حرف خدا و حرف پیامبر خدا را و حرف، ولی خدا را میپذیریم. از حرفهای مهم قرآن برای مقابله با علاقه به مال و دنیا، انفاق است. وقتی توحیدمان درست شد، انفاقمان هم درست میشود، دوری از زخارف دنیای مان هم درست میشود.
توحیدمان اگر درست شد، اعتقادمان به غدیر هم محکم میشود. غدیر در نگاه و رفتار و عمل و کردار ما پر رنگ میشود. عشق به غدیر و خطبه خوان غدیر و امام غدیرمان آشکار میشود. توحید، همان دین است و غدیر روز تکمیل دین و علی بن ابیطالب (ع)، تبیینگر دین است. غدیر روز تکمیل توحید من و شماست و بدون باور غدیر، توحیدمان نقص دارد.
ایمان به غدیر، جزء اعتقادات ماست و اعتقادات، ریشه عاقبت به خیری و عامل سعادت دو سرای هر زن و مرد است. اعتقادات، پایه رشد و تعالی هر انسان کمال طلب است. با توحید و امامت، کمال حاصل میشود و انسان از مرحله سقوط گذر میکند و به سوی نور میرود. نور علی نور میشود. بر ظلمت نفس، خط میکشد و به وادی هدایت الهی قدم میگذارد، و ذوب در نور توحید میگردد.
پیامبر خدا (ص) در تبیین نور توحید فرمودند: یا نُورَ النُّورِ، یا مُنَوِّرَ النُّورِ، یا خالِقَ النُّورِ، یا مُدَبِّرَ النّورِ، یا مُقَدِّرَ النُّورِ، یا نُورَ کُلِّ نُورٍ، یا نُورا قَبلَ کُلِّ نُورٍ، یا نُورا بَعدَ کُلِّ نُورٍ، یا نُورا فَوقَ کُلِّ نُورٍ، یا نُورا لَیسَ کمِثلِهِ نُورٌ -ای نورِ نور،ای روشنایی بخش نور،ای آفریدگار نور،ای تدبیر کننده نور،ای تقدیر کننده نور،ای نورِ هر نور،ای نورِ پیش از هر نور،ای نورِ پس از هر نور،ای نورِ برتر از هر نور،ای نوری که مانندش نوری نیست!
شناخت این نور، حرکت به سوی این نور، ذوب شدن در این نور عبارت است از درست شدن توحید، و وصل شدن به نور امامت و الگوپذیری از امام منور النور و پرهیز از زخارف دنیا و محو در عمل علی اعلی است.
قالب غدیر، مبین این حقیقت و تبیین کننده توحید و سبک زندگی اسلامی و علوی است.
منبع: ایرنا