رییس اتاق بازرگانی آذربایجان غربی گفت: اعضای این اتاق با دو و نیم برابر افزایش به بیش از ۴۲۷۰ نفر رسید.

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه اتاق بازرگانی روانسازی، تسهیلگری مشکلات واحد‌های تولیدی و حمایت تجاری، صنعتی و کشاورزی را برعهده دارد، اظهار کرد: طی ۱.۵ سال اخیر ۲ هزار و ۶۶۳ کارت بازرگانی در استان صادر شده است و تعداد اعضای این اتاق از یک هزار و پانصد نفر به  بیش از ۴۲۷۰ نفر رسید.

 قاسم کریمی با اشاره به عقب ماندگی چهل ساله استان آذربایجان غربی نسبت به استنان های مرکزی کشور ظرفیت های توسعه اقتصادی استان را خاطر نشان کرد و افزود: استان آذربایجان‌غربی به دلیل داشتن ۵۲ نوع کانی در استان، بزرگترین معدن طلای کشور، بزرگترین معدن تیتانویم خاورمیانه و بیشترین استخراج سنگ تزیینی ساختمانی در حوزه معدنی جزو استان‌های صاحب نام کشور است. 

وی با اشاره به اینکه استان یک چهارم مرز‌های زمینی کشور را در اختیار دارد، همجواری با ۳ کشور و ۹ کریدور تجاری بین المللی را یک مزیت بزرگ برای استان دانست و گفت: منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور و خاورمیانه و منطقه ویژه اقتصادی ارومیه یک پتانسیل ویژه برای توسعه استان است. 

کریمی با بیان اینکه ۲۵ درصد قند کشور در استان تولید می شود و از این بابت استان معین کشور هستیم، اظهار کرد: نساجی خوی با تولید ۴۰ میلیون متر مربع پارچه جزو تراز اول‌های تولید پارچه کشور است که در تلاش است با راه‌اندازی فاز دوم نساجی خوی این تولید به ۸۰ میلیون متر مربع برسد. 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه توفیقات بخش صنعت استان با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی صادرات در استان افزود: استان آذربایجان غربی با  ۵ واحد تریلی سازی قطب تولید این محصول در کشور است و همچنین اولین در تولید کنسانتره جایگاه اول کشور را به خود اختصاص داده است. 

کریمی با اشاره به بخش کشاورزی استان گفت: دومین استان از نظر منابع آبی هستیم و با ۷ میلیون تن تولید محصولات باغی و کشاورزی، ارزش دلاری این تولیدات، ۳.۵ میلیارد دلار است. 

وی از عضویت ۴ هزار و ۲۷۱ نفر در اتاق بازرگانی ارومیه خبر داد و افزود: اتاق بازرگانی ارومیه در طول سال با تشکیل انجمن‌های تخصصی و برگزاری کمیسیون‌های تخصصی در ۸ حوزه با ۲۶۴ مصوبه در جهت رفع مشکلات بخش، معدن، صنعت، کشاورزی استان است. 

وی از امضای ۴ تفاهم نامه همکاری با ترکیه، عمان و عراق و ارمنستان خبر داد و اظهار کرد: امسال با همکاری اتاق بازرگانی وان، صادرات ۲۱ هزار تن هندوانه انجام شد. 

رئیس پارلمان بخش خصوصی آذربایجان غربی در ادامه از تقسیم نشدن مالیات بر ارزش افزوده به نسبت جمعیتی استان آذربایجان غربی از متولیان امر گلایه کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان با اشاره به ایجاد شعبه حقوقی برای رفع مشکلات تجار اقلیم و ایران افزود: با توجه به توانمندی‌های استان متاسفانه در بسیاری از شاخص‌ها عقب مانده‌ایم که با توسعه زیرساخت‌های استان و بهره‌گیری از ظرفیت مرز، می‌توان این عقب ماندگی‌ها را رفع کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.