رئیس اتاق بازرگانی ارومیه میزان بهره مندی استان آذربایجان غربی از مالیات بر ارزش افزوده را بسیار ناچیز عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اورمیه  در شصت و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مقامات کشوری، محلی و فعالان اقتصادی برگزار شد،  ضمن تشکر از تلاش‌های دولت برای مدیریت رشد نقدینگی، مهار افسارگسیختگی تورم و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی” با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص عدم نادیده گرفتن واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط و با توجه به متروکه شدن کالا‌های واحد‌های آذربایجان غربی به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز، از وزیر اقتصاد خواست تا در اعمال ماده ۲۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده، اگر امکان دارد پس از تخصیص ارز ترجیحی این قانون اعمال شده تا موجب متروکه شدن کالا‌های واحد‌های تولیدی نشود.

قاسم کریمی به شرایط جغرافیایی و اقلیمی آذربایجان غربی و قطبیت تولید محصولات کشاورزی و باغی، به مشکلات عدیده رفع تعهدات ارزی اشاره کرد و خواستار پیگیری و عملیاتی شدن دستور صادره وزیر مبنی بر ایجاد بانک در اقلیم کردستان عراق و ترکیه شد.

رییس پارلمان اقتصادی بخش خصوصی آذربایجان غربی اظهار کرد: چهار درصد از جمعیت کشور در این استان زندگی می کنند ولی سهم استان از این کاسه کمتر از یک درصد است و مورد بی مهری قرار گرفته است.

کریمی به طور جدی از وزیر اقتصاد خواست: براساس بند ب ماده ۶ برنامه ششم توسعه  باید سهم استان از این محل درآمدی به صورت عادلانه  پرداخت شود.

تولیدکنندگان توان پرداخت سود تسهیلات و مالیات را ندارند 

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه اظهار کرد: واحد‌های تولیدی بر اساس ماده ۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم در صورت تقسیط بدهی مالیاتی، ناچار هستند در مدت سه سال این رقم را با سود ۳۰ درصد پرداخت کنند که با وجود بازپرداخت اقساط برخی واحد‌ها با سود بانکی، فشار مضاعفی بر تولید تحمیل می‌شود که امید است وزارت امور اقتصادی و دارایی در این زمینه چاره‌اندیشی کند.

کریمی همچنین از وزیر اقتصاد درخواست کرد دستور دهد مستثنی شدن محصولات کشاورزی استان از رفع تعهدات ارزی در اجرای قانون بودجه سالهای ۹۸ و ۹۹ عملیاتی شود.

رییس پارلمان بخش خصوصی آذربایجان غربی با اشاره به صادرات و واردات ۲۰ الی ۳۰ درصدی کشور از مرزهای آذربایجان غربی خواستار افزایش سهم استان از عوارض گمرکات شد.

او در پایان اظهار امیدواری کرد منطقه سرو یکی از مناطق اقتصادی برجسته کشور شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.