سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس توضیحات وزرای پیشنهادی ارتباطات، ارشاد، علوم و ورزش در جمع نمایندگان این کمیسیون را تقریباً قانع‌کننده خواند.

ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از حضور وزرای پیشنهادی «ارتباطات»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «علوم» و «ورزش و جوانان» در جلسات بعدازظهر روز دوشنبه (۲۲ مرداد) این کمیسیون به منظور ارائه برنامه‌های خود برای اداره وزارتخانه‌های مورد نظر خبر داد.

وی در گزارش جلسات بعداز ظهر اولین روز از بررسی برنامه‌های وزاری پیشنهادی رئیس جمهور در این کمیسیون عنوان کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس در اولین جلسه نوبت بعدازظهر روز دوشنبه (۲۲ مرداد) میزبان سید ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، که در این جلسه برنامه‌ها و رویکرد‌های وی برای اداره این وزارتخانه ارتباطات تشریح شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: اهم سوالات و موارد نمایندگان از وزیر پیشنهادی در این نشست در حوزه‌های پهنای باند اینترنت، وضعیت فیلترینگ در کشور، آنتن‌دهی و پوشش خطوط اپراتور‌های تلفن همراه، سرعت و کیفیت اینترنت، هوش مصنوعی و این قبیل موضوعات بود که وزیر پیشنهادی هم پاسخ‌های مقتضی به این مسائل ارائه کرد.

داداشی ضمن اشاره به صحبت‌های هاشمی درباره وضعیت فیلترینگ، گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات در این نشست به آمار ۶۵ تا ۸۵ درصدی استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن‌ها و چالش‌های جدی امنیتی و فرهنگی رواج بیش از اندازه فیلترشکن‌ها در کشور اشاره کرد. اینکه در چند سال اخیر و پس از افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها تحت شدیدترین حملات سایبری قرار گرفتیم و به نوعی با نصب فیلترشکن‌ها بستر حمله به کشور را فراهم کردیم. البته وزیر پیشنهادی ارتباطات اذعان داشت که این وزارتخانه مجری قوانین به ویژه قوانین فضای مجازی است. تأکید وی بر حفظ حریم خصوصی مردم به عنوان دغدغه مشترک همه مسئولان و مردم بود و گفت به دنبال تصویب قانونی برای حفظ حریم خصوصی و داده‌های مردم هستیم. 

وی ادامه داد: توسعه پهنای باند اینترنت و برقراری اینترنت پرسرعت حتی در دورافتاده‌ترین روستا‌های کشور، پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه در مناطقی که آنتن‌دهی وجود ندارد یا ضعیف است، از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات بود که در جلسه با نمایندگان کمیسیون اجتماعی ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح جلسه ارزیابی برنامه‌های سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیسیون هم عنوان کرد: در این جلسه وزیر پیشنهادی چهار کلان برنامه خود در حوزه فرهنگ را «مردمی سازی» و نگاه مردم‌محور به حوزه فرهنگ با رویکرد عدالت فرهنگی و تمرکز زدایی از این حوزه، «رونق اقتصاد فرهنگ» با توسعه صادرات فرهنگی و توجه به دانش‌بنیان‌های حوزه فرهنگ، توجه و توسعه «فناوری‌های نوین در حوزه فرهنگ» و «تقویت و پاسداشت هویت ایرانی و اسلامی» اعلام و تأکید کرد همه این برنامه‌ها با توجه و نگاه به مضامین و احکام قانون برنامه هفتم توسعه نگاشته و قابل اجرا است.

داداشی گفت: در این نشست نمایندگان هم برنامه‌های وزیریشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث تهاجم فرهنگی، عدالت فرهنگی و تخصیص اعتبارات، اوقاف و مساجد حج و زیارات، تولی‌گری وزارت ارشاد بر سینما و نمایش خانگی، جوان‌گرایی در انتصابات، نظارت بر سینمای خانگی و دیگر مسائل مبتلا به فرهنگ در حوزه اجتماعی را مورد سوال قرار دادند.

وی افزود: برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید برای رقابت فرهنگ رسمی و غیررسمی در جامعه، تدابیر وزیر پیشنهادی این وزارتخانه برای فضای مجازی و رقابت آن با رسانه‌های رسمی در سایه عدم مرجعیت رسانه رسمی، راهکار وی برای تقویت حوزه فرهنگ جهت تقویت سرمایه اجتماعی از دیگر دغدغه‌های نمایندگان کمیسیون اجتماعی بود که در جلسه با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد طرح شد و صالحی ضمن ارائه پاسخ‌های مقتضی به دغدغه نمایندگان، بر اینکه مناسبات حوزه فرهنگی و اجتماعی در هم‌تنیده است، تاکید کرد و قول هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی در در دولت جدید و ایفای نقش نخ تسبیح توسط ارشاد در دستگاه‌های فرهنگی دولتی و دیگر نهاد‌های فرهنگی حکومتی برای حل این مسائل را داد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در ادامه از حضور حسین سیمایی‌صراف، وزیر پیشنهادی علوم در این کمیسیون به منظور ارائه برنامه‌های خود خبر داد و گفت: مسائل و نکات مختلفی از طرف نمایندگان کمیسیون در این جلسه طرح و سوال شد. حقوق و مزایا و خدمات رفاهی اساتید دانشگاه‌ها خدمات رفاهی دانشجویان، مهاجرت نخبگان و دانشگاهیان، ارتباط دانشگاه با بازار کار و چرایی شکل نگرفتن چرخه دانشگاه و بازار کار، وضعیت دانشگاه پیام‌نور و وضعیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور که تا قبل از سه سال امکان بازگشت به کشور را ندارند، از جمله مهم‌ترین سوالات و دغدغه‌های طرح شده توسط نمایندگان در این جلسه بود.

داداشی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی علوم هم ضمن ارائه برنامه‌های خود برای رفع یا کاهش این چالش‌ها، قول دادند درصورت مسئولیت در وزارت علوم نقاط ضعفی که در موارد طرح شده توسط نمایندگان وجود دارد را برطرف کنند و بر توجه بیشتر نسبت به حقوق و مزایای اساتید، خدمات رفاهی دانشجویان -به‌ویژه دانشجویان مقطع دکتری-، گسترش خدمات خوابگاهی دانشجویان و واقعی‌سازی علوم و فنونی که دانشجویان در دانشگاه فرا می‌گیرند و زمینه ورود ایشان به بازار کار مورد تأکید وی بود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به حضور احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در کمیسیون اجتماعی مجلس یه منظور ارائه برنامه‌های خود، در تشریح این جلسه گفت: یکی از مسائل مهمی که وزیر پیشنهادی ورزش در جمع نمایندگان کمیسیون اجتماعی طرح کرد، این بود که باید ورزش کشور را بر مبنای ظرفیت‌های داخلی پیش ببریم و تعارض منافعی که برخی فدارسیون‌ها و محافل جهانی ورزش دارند و صد راه ورزشکاران است را برطرف کرد.

داداشی با اشاره به تأکید نمایندگان کمیسیون اجتماعی بر توجه و تقویت حوزه جوانان و حل مسائل آنان، گفت: وزیر پیشنهادی ورزش هم تأکید کرد با توجه به اینکه ظرفیت جوانان در وزارت ورزش و جوانان کمی مغفول مانده، در این دوره به‌طور ویژه به آن توجه شود. همچنین توسعه ورزش در مناطق محروم، اعطای امتیازاتی درخور شأن به قهرمان ورزشی ملی و بین‌الملی کشور، تقویت حمایت از قهرمان ملی و بین‌المللی ورزش کشور از جمله برنامه‌های مهم دنیامالی برای وزارت ورزش و جوانان دولت چهاردهم بیان شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان پاسخ‌ها و توضیحات وزرای پیشنهادی «ارتباطات»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «علوم» و «ورزش و جوانان» در جمع نمایندگان این کمیسیون را تقریباً قانع‌کننده خواند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار