معاون اول رئیس جمهور گفت: ما امروز به جایی رسیدیم که در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم.

محمدرضا عارف در مراسم تکریم و معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری گفت: ما امروز به جایی رسیدیم که در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم، این نتیجه زحمات و تلاش‌های جوانان پر انرژی و پر شور کشور بوده است که در این ۴ دهه وضعیت علمی خوبی را برای کشور ایجاد کردند.

وی با بیان این که شاخص‌های کمی و کیفی نیروی انسانی، یک کمیت و سرمایه معنوی را برای ما به ارمغان آورده است، اظهار داشت: منابع زیرزمینی، ظرفیت بالای دانشگاه و کیفیت آن، مزیت نسبی است که باید در همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها استفاده شود.

عارف تاکید کرد: سند چشم‌انداز، در رأس همه تعهدات ملی قرار دارد؛ جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها میثاق ملی است و بنا بوده تا سال آینده به این برسیم که عقب ماندیم و باید جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: محوریت تحقق سند چشم‌اندازه به طور طبیعی به عهده معاونت علمی است. گام‌های اولیه برداشته شده و به جای رسیدیم که بدون استناد به نیروی جوان علمی نمی‌توانیم جلو برویم.

عارف افزود: زمانی که این سند تصویب می‌شد، ما در برخی از شاخص‌ها، جایگاه اول یا دوم در منطقه را داشتیم، ما در منطقه‌ای پویا زندگی می‌کنیم. شاخص‌های مد نظر ما در طول ۲۰ سال گذشته بسیار دگرگون شده است.

وی یادآور شد: برنامه هفتم توسعه که اولین کلید عملیاتی این برنامه را دیروز با تشکیل شورای عالی راهبری این سند، زده شد، عموما از اهداف خوب و مترقی‌ای برخوردار است، ایرادی که به این سند می‌شود گرفت این است که منابع مورد نیاز دیده نشده است؛ در برنامه تکلیف شده که دولت ظرف یک سال منابع را لحاظ و به مجلس ارسال کند؛ ان شاءالله این ایراد هم رفع می‌شود

حرف معاونت علمی ریاست جمهوری، حرف علمی رئیس جمهور و دولت است؛ وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شود

عارف تصریح کرد: معاونت علمی را دستگاه نمی‌دانیم که در رقابت یا رفاقت با سایر دستگاه‌ها باشد بلکه یک معاونت ستادی است، حرف معاونت علمی ریاست جمهوری، حرف علمی رئیس جمهور و دولت است لذا وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شود.

وی افزود: دولت که با خودش رقابت نمی‌کند؛ دستگاه‌ها ممکن است رقابتی داشته باشند بد هم نیست که گاهی این رقابت‌ها به اختلاف تبدیل می‌شود که دولت و رئیس جمهور باید آن را حل کند؛ علی الاصول مرجع حل اختلاف‌های علمی دستگاه ها، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است.

عارف تصریح کرد: خواهشم این است که به هیچ وجه این معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور را دستگاه ندانید؛ اگر دستگاه بدانیم هم منابع تقسیم می‌شود و هم مسئولیت‌ها که نباید اینگونه شود؛ همه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهور در بخش علم و فناوری در این معاونت باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: ما باید کار‌هایی را انجام دهیم که دیگران نمی‌توانند؛ یعنی یا صلاحیت سازمانی ندارند و یا در رقابت بین‌دستگاهی متوقف می‌شوند، هیچ دستگاهی نباید با معاونت علمی رقابت کند؛ اگر به مرحله رقابت رسید، یعنی رقابت با رئیس‌جمهور.

وی تصریح کرد: نقش معاونت علمی، حل مشکلات، مسائل و اختلافات بین دستگاه‌ها باشد.

عارف گفت: امروز تب هوش مصنوعی و کوانتوم خیلی بالا گرفته است. این دو فناوری جزو راهبرد‌های اصلی ماست. دکتر افشین ظرف دو هفته آینده به ما گزارش دهند که در این دو زمینه چه اقداماتی انجام گرفته و برای پیشتاز شدن باید با چه سازوکاری جلو برویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
قیمت حامل های انرژی باید جهانی شود و یارانه سوخت صرف کارهای زیر بنایی کشور شود
Iran (Islamic Republic of)
تورم،مالیات فقرا به اغنیا
۲۰:۰۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
حقوقهای کارگران هم باید جهانی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
تو معدنو تشخیص نمیدی اونوقت از کوانتوم و هوش مصنوعی حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
با این وجود که من از جناب چپ دل خوشی ندارم

ولی ایشون نخبه مهندسی مخابرات است و با کوانتوم و هوش مصنوعی نه تنها بیگانه نیست احتمالا تسلط هم بر این دو موضوع دارد
پس اول فک کن و بعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
آقای عارف قزوینی این کابینه نظامی که از دولت قبلی استفاده کردی به مشکل برمی‌خورد اگر خوب بودن چرا گوشت کیلوی ۸۰۰هزار خوراک ملت کردند
Iran (Islamic Republic of)
سلحشوره بی سر
۱۲:۴۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
عزیز دل همتی تایید صلاحیت شه رای بگیره از مجلس نگران نباش دیگه باید سویا بخوری
آخرین اخبار