نخستین نشست خبری آقای پزشکیان با اصحاب رسانه‌ها راس ساعت ۱۵ امروز با ورود رئیس‌جمهور به سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی آغاز شد.

نخستین نشست خبری «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان با رسانه‌های داخلی و خارجی از ساعت ۱۵ امروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی آغاز شد.

طبق گزارش‌ها، بیش از ۳۰۰ خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی این نشست خبری را پوشش می‌دهند. همچنین علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، برای اولین بار خبرنگاران نشریات ادواری و مجلات مکتوب هم در نشست خبری رئیس‌جمهور حضور دارند.

آقای پزشکیان در ابتدای این نشست با اشاره به تقارن جالب اولین نشست خبری خود با آغاز هفته وحدت گفت: روزی که برای این نشست خبری انتخاب شده با رویکردی که ما داریم همخوانی دارد. هفته وحدت است و با جلسه تطابق دارد. باور و اعتقاد من این است همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند براساس توانمندی حق دارند و باید جایی باشند که حقشان است. اینکه لر، ترک، عرب و از هر نژاد و قومی باشند، فرقی ندارد. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: رسول خدا وقتی به مدینه آمدند دعوا بین قبائل بود تا اینکه در این فضا رسول خدا به مدینه رسیدند و  اولین کاری که کردند همه با هم پیمان برادری بستند. الان هم سیاسیون ما با هم دعوا دارند و ما باید بین آنها وحدت ایجاد کنیم. 

تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم

پزشکیان اضافه کرد: انسانها از زمانی که حضرت آدم بوده تا حالا مانند دندانه‌های یک شانه هستند. هیچ عربی بر عجم و هیچ عجمی بر عرب و سیاه و سرخ برتری ندارد مگر به تقوا و تقوا از نظر ما یعنی حرکت بدون خطا. 

رئیس‌جمهور گفت: ما مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشته‌ایم؛ البته کار سختی هست و الان گیر دهید می توانید چیزی پیدا کنید که نقد شود. ما روند کار را با این نگاه ادامه می‌دهیم؛ البته این به معنای این نیست که خطا نداریم بلکه تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم.

رئیس‌جمهور درباره انتخاب وزرا نیز خاطرنشان کرد: برای کابینه دنبال آدم‌هایی گشتم که سابقه داشته باشند و دنبال جناح و دسته نبودیم و باید از مجلس که همکاری کرد قدردانی کنیم و همینطور از رهبر معظم انقلاب که خیلی کمک کردند و روند را با این نگاه ادامه می‌دهیم. البته معنی این نیست که بدون اشتباه خواهیم بود.

پس از سخنان کوتاه رئیس‌جمهور، نوبت به خبرنگاران رسید تا سوالات خود را از آقای پزشکیان بپرسند. نوبت‌دهی به خبرنگاران به صورت قرعه‌کشی انجام شد و خبرنگار خبرگزاری فارس اولین خبرنگاری بود که پشت تریبون قرار گرفت.

همه کشورهای اسلامی باید «ید واحده» باشند

در ادامه نشست خبری، پزشکیان در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشورهای اسلامی، اظهار کرد: در عراق هم عنوان کردیم چرا ما مسلمانان نباید رفتاری با هم داشته باشیم که دیگران حسرت ما را بخورند؟ این همان حرف احادیث ما است. می‌گویند مسلمانان با هم برادرند. چرا نباید در کشورهای اسلامی افراد راحت به شهرهای همدیگر رفت و آمد داشته باشند. وقتی بتوانیم راحت با یکدیگر رفت و آمد داشته باشیم یعنی اقتصاد و فرهنگ و امنیت یکدیگر را حفظ کرده‌ایم و قدرت بزرگی در منطقه می‌شویم و ما هم می‌شویم «ید واحده» در برابر کسانی که می‌خواهند به مسلمانان آسیب برسانند. کشورهای اسلامی باید جنگ و دعوا را کنار بگذاریم و مشکلات را حل کنیم.

باید کلیه مسائل خود را با دنیا حل کنیم

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار فارس مبنی بر برنامه دولت چهاردهم برای معیشت مردم افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.

چاره‌ای جز حل برجام و مسئله FATF نداریم

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه FATF را حل کنیم و نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم نوشت تا آن را حل کنیم. درباره مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان با کشورهای همسایه را بهبود بخشیم و سفری که به عراق داشتیم بیشتر مبتنی بر این نگاه بود و می‌خواهیم برنامه‌های راهبردی و پروژه‌های مشترک داشته باشیم و عین همین کار را با سایر همسایگان مثل پاکستان، جمهوری آذربایجان و غیره داشته باشیم. لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزادی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی را ایجاد کنیم. سیاست خارجی را براساس عزت حکمت و مصلح پیش خواهیم برد.

موظف هستیم قرارداد ۲۵ چین را اجرا کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری CCTV چین درباره روابط دیرینه ایران و چین در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، عضویت این دو کشور در سازمان شانگهای و بریکس و آینده روابط میان دو کشور گفت: ما تاکنون با چین ارتباط خوبی داشته‌ایم و بیشتر تعاملات ما نیز اکنون با چین و روسیه و کشورهای همسایه است.

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: کاری که چین به عنوان میانجی میان ما و عربستان سعودی انجام داد قدم بزرگی برای هماهنگی در منطقه است. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله اهمیت بسزایی دارد و بنده به عنوان رئیس جمهور موظف هستم آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود را بررسی کنم که چرا اجرا نشده است تا عملیاتی شود.

رئیس قوه مجریه متذکر شد: طبیعتاً ارتباط ما درباره بحث راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه می‌تواند هدف کشور چین در دسترسی به بازارهای ما را تحقق ببخشد چراکه ما می‌خواهیم شاهراه‌هایی را درست کنیم که قبلاً در جاده ابریشم وجود داشت.

وی گفت: مطمئناً ما برای چین یک شریک استراتژیک و همراه خواهیم بود و این را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی نیز تلاش می‌کنیم تا آن چیزی که نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

بدون رفع ناترازی‌ها، وضعیت هر روز بدتر می‌شود

آقای پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای رونق تولید چیست؟ گفت: قدم اول آزاد کردن بستر برای تولیدکنندگان و حل مسائل آنها است. اکثر افراد می‌گویند به دلیل نبودن FATF مشکلاتی دارند. باید ارتباطات بین‌المللی را حل کرد. بدون سرمایه‌گذاری خارجی و تنها با فکر خودمان مشکلات حل نمی‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: درباره ناترازی‌ها نیز همه می‌دانید که وضعیت کشور ما با این روند هر روز بدتر می‌شود و ناترازی‌های مختلفی داریم و اگر آنها را رها کنیم هر روز غیرقابل‌حل‌تر می‌شود. ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید ناترازی‌ها را حل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود.  

وی افزود: کارشناسان را برای این مسائل قرار دادیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم که برای حل این ناترازی‌ها کمک کنند. شما رسانه‌ها راه‌حل‌هایی را بدهید که بتوانیم مسائل را حل کنیم. اینگونه نمی‌توان ادامه داد و شما رسانه‌ها می‌توانید ما را کمک کنید برای حل این مسئله.

قول می‌دهیم از جوانان و بانوان بیشتر استفاده کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه شما در ۳۷ سالگی رئیس دانشکده علوم پزشکی و در ۴۷ سالگی وزیر بهداشت شدید و یک مدیر جوان بودید و به شورای راهبری هم دستور دادید میانگین سنی وزرا ۵۵ سال باشد، اما میانگین سنی وزرا ۵۹ سال است و دو معاون شما بالای ۷۰ سال هستند در حالیکه و سن بازنشستگی حدود ۶۰ سال است. آیا از نیروهای جوان به عنوان استاندار و فرماندار استفاده می‌کنید؟، گفت: حرف شما کاملا درست است. ما بنا را بر این گذاشتیم میانگین سن وزرا ۵۵ سال باشد، اما در فراخوان‌هایی که دادیم و کسانی که سوابق دادند بیست تیم آنها را بررسی کردند. بیست تیم و بعلاوه شورای سیاستگذاری بیش از ده هزار ساعت کار کردند تا آنهایی که خود را کاندیدا کردند و جناح‌ها معرفی کردند بررسی کنند و همین درآمد که الان با آن مواجهید. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مشکل در مدیریت بی‌ثباتی است. مدیریت در ایران عمر زیادی ندارد و مدیران پله پله بالا نمی‌آیند. کاری که می‌خواهیم بکنیم این است که به معاونت برنامه و بودجه توصیه کردیم از نخبگان جوان در کنار خود استفاده کنند تا تجربه کسب کنند و حین بالا آمدن، آموزش‌های لازم را ببینید. برای معاونت اداری و استخدامی کسی را می‌خواهیم که مفاهیم را بداند و بتواند اجرا کند. هر نیروی انسانی کار می‌کند احتمال اشتباه دارد . ۴۵ سال نیرو آوردیم و اشتباه کرده و کنار گذاشتیم لذا قول می‌دهیم هم از جوانان هم از خواهرانمان و هم از مذاهب و قومیت‌های مختلف براساس شایستگی در مدیریت‌ها استفاده کنیم.

چگونه ایران به یمن موشک ارسال کرده و آنها ندیده‌اند؟!

در ادامه نشست خبری، خبرنگار الجزیره پرسید "دیروز شاهد این بودیم که گروه انصارالله یمن یک موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل شلیک کرد و هدفی را مورد اصابت قرار داد و برخی از کارشناسان بر این باورند که ایران این موشک‌ها را به انصارالله یمن داده و یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است. سوال این است که در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه آیا ایران یک موشک هایپرسونیک را علیه اسرائیل آزمایش کرده است؟" و پزشکیان با خنده پاسخ داد: رفتن نفر (انسان) به یمن یک هفته طول می‌کشد، چگونه این موشک به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند؟ چنین چیزی نیست و آن موشکی که آنها پرتاب کرده‌اند موشک خودشان است و آنها خودشان توان تولید موشک پیدا کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تولید موشک کار یک روز و دو هفته و یک سال نیست. علم و مهارت طی زمان به دست می‌آید و به دست آوردن چنین تکنولوژی در طی یک سال جنگ غیرممکن است. اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا در غزه نسل‌کشی می‌کند و هیچ کسی هیچ کاری نمی‌کند و آمریکا و اروپا به اسرائیل بمب و موشک و هواپیما می‌دهند. لذا اگر نسبت به امنیت اسرائیل نگرانند چرا نگران ترور و آدم‌کشی در غزه نیستند؟ حقوق بشر در دنیای متمدن نباید اجازه بدهد که یک عده آدم با پشتیبانی قدرت‌ها مردم بی‌گناه را بمباران کنند و بعد بگویند ایران به این‌ها موشک می‌دهد. آنها خودشان می‌دانند که اصلاً ایران نمی‌تواند موشک به آنجا بفرستد. چرا که اصلاً یک نفر می‌خواهد به آنجا برود مدتی طول می‌کشد که از چند کانال رد شود. 

باید توسعه را به جایی ببریم که امکان آن وجود دارد

آقای پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو درباره صحبت‌های مطرح‌شده درباره انتقال پایتخت و مشکلات مرتبط با ساخت مسکن و معضلات آن گفت: آن چیزی که من گفتم یک نگاه است. یعنی اگر ما منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم نابود می‌شویم و باید میان داشته‌ها و نیازها تعادل ایجاد کنیم. اکنون نشست زمین در تهران زیاد است و آب‌های زیرزمینی در حال اتمام است و مشکل آب داریم. بدون توجه به سایر مسائل داریم در تهران توسعه پیدا می‌کنیم. پس باید فکری دیگر کنیم و باید تلاش کنیم که توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه وجود دارد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بیشتر کشورها حسرت چند کیلومتر آن را می‌خورند و از آن استفاده نکردیم و تمام کشور را می‌خواهیم اینجا در تهران توسعه دهیم و باید تمرکز را از مراکز کاهش دهیم و تعادل ایجاد کنیم. این موضوعی نیست که برای امروز باشد و این روند غیرقابل ادامه است. برنامه‌ای که باید فکر کنیم ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و هماهنگی بین مصرف‌ها و زندگی مردم است. باید این مسئله را با کمک شما رسانه‌ها حل کنیم. 

نمی‌توانیم هر کسی در گذشته اشتباه کرده را کنار بگذاریم

پزشکیان سپس در پاسخ به خبرنگار روزنامه کیهان مبنی براینکه حضور افراد زاویه‌دار با مبانی نظام در پست‌های کلیدی می‌تواند موقعیت دولت را به خطر بیندازد، گفت: آن چیزی که شما می‌گویید فتنه، شما در یک صف دیگر اعتراض کردید. شما فکر می‌کنید حق با شماست و آنها فکر می‌کنند حق با آنهاست. رسول خدا گفت با یکدیگر برادر شوید. صحبت‌هایی که در اول نشست درباره پیامبر اسلام (ص) کردم هم به همین خاطر بود.

وی ادامه داد: حالا یکی در گذشته براساس نگاهی که شما دارید اشتباهی کرده، اما انسان توانمندی است حالا بگوییم کنار باش! چگونه می‌توانیم وفاق کنیم؟ آیا وفاق یعنی اینکه کسی هیچ اشتباهی نداشته باشد؟ اصلا نمی‌توان چنین چیزی پیدا کرد. هر انسانی که کار می‌کند اشتباه می‌کند. الان اگر بخواهیم وفاق ایجاد کنیم باید عیب‌ها را نادیده بگیریم و در چارچوب قانون و رهنمودهای رهبری عمل کنیم و اگر خلاف آن سیاستها عمل کرد برخورد می‌کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: شما می‌دانید من را برای نمایندگی ردصلاحیت کردند. می‌دانید جرمم چه بود؟ عدم التزام عملی به اسلام! من تمام زندگی خود را یادم نمی‌آید یک هفته مرخصی رفته باشم. بعد از پایان وزارت رفتم دانشگاه و رفتم مشهد که گریه‌ام گرفت. تا آن موقع نتوانسته بودم خانواده‌ام را به زیارت ببرم. یا جبهه بودیم یا وزارت. زیر لوای رهنمودهای رهبری و اسلام عیب همدیگر را نگوییم و نقاط مشترک را بگوییم.

از ولیعهد سعودی دعوت کرده‌ایم به ایران بیاید

آقای پزشکیان در پاسخ به خبرنگار شبکه المیادین که پرسید "در دوره اخیر شاهد اقداماتی درباره توسعه روابط با کشورهای عربی و خلیج فارس خصوصاً عربستان بوده‌ایم و سوال ما این است که آیا قرار است به زودی سفری را به عربستان سعودی داشته باشید و آیا ممکن است که شاهد سفر ولیعهد عربستان به ایران باشیم و این روابط چه تاثیری بر پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی دارد؟" گفت: باور و اعتقاد ما این است که ما با هم برادریم اصلاً چرا نباید با یکدیگر روابط داشته باشیم و یا دچار اختلاف شویم؟ هر حرکتی که بتواند ما را به هم نزدیک‌تر کند شخصاً از آن استقبال خواهم کرد و تلاش می‌کنیم که این اخوت و برادری را مطابق قرآن کریم و فرمایش رسول اکرم و حضرت علی برقرار کنیم.

پزشکیان ادامه داد: طبق فرمایش حضرت علی (ع) هر اختلافی را که بتوانیم بین مسلمان‌ها حل کنیم از سال‌ها نماز و روزه ارزش بیشتری دارد. در نتیجه چه با عربستان سعودی، چه مصر و اردن و همه کشورهای اسلامی تلاش خواهیم کرد تا ارتباطمان را تقویت کنیم. در گفتگوی تلفنی با ولیعهد عربستان سعودی از او دعوت کرده‌ایم که به ایران بیاید و تلاش خواهیم کرد تا حلقه ارتباط مسلمانی را افزایش دهیم و با وحدت به اسرائیل بفهمانیم که حق ندارد پیر و جوان را بکشد و بیمارستان‌ها را بمباران کند.

تلاش می‌کنیم گرانی‌ها مردم را اذیت نکند

در ادمه نشست خبری، رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری جماران که پرسید "نان مجدد در کشور ما گران شده، آیا گران کردن نان که از اقلام اصلی سبد غذایی مردم است با دیگاه امام و رهبری و حتی شما در تعارض نیست؟ اگر قرار بر اجرای مصوبات دولت قبل بود پس نگاه مردم به تغییر چیست؟ آیا گرانی نان با تصمیم دولت بود؟ آیا باید شاهد گرانی باشیم؟" گفت: حق با شما است و نگاه ما این است که سفره مردم نباید مشکل‌دار شود. مشکلاتی هم که داشتیم تلاش کردیم که رفع کنیم.

پزشکیان ادامه داد: ما در این مدت کوتاه مشکلات گندم‌کاران و بازنشستگان را حل کردیم و کارهای دیگر را انجام دهیم. این مسائل به ما به ارث رسیده. کاری که باید بکنیم حل ناترازی‌ها و مشکلات است. باید فکری کنیم که قدرت خرید کمتر نشود و اکنون در سازمان برنامه بودجه و کمیسیون اقتصادی به این موضوع که سفره مردم مشکل‌دارتر نشود فکر می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که مردم اذیت نشوند.

چیزی که مردم اعتراض دارند، رانتها و دزدی‌هاست

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز مبنی بر اینکه ابرپروژه شما و دولت چهاردهم چیست و پس از چهار سال تا چه میزان شاهد تحقق ابرپروژه شما خواهیم بود، گفت: ابرپروژه یکی نرم‌افزاری و یکی سخت‌افزاری است. در حوزه نرم‌افزاری، ایجاد امید، وفاق و به صحنه آوردن مردم است. این جو ناامیدی که درست شده بود که تصور می‌کردند مملکت برای یک عده است و هرکس خوشش نیاید باید برود. تغییر رفتارها گاها به دهه‌ها می‌رسد لذا باید این باور را در مردم ایجاد کنیم که ما با مردم هستیم تا بتوانیم مملکت را درست کنیم. این یکی از دغدغه‌های ماست.

وی ادامه داد: ما همه اشتباه کردیم و معصوم نیستیم و هنر این است عیب‌ها را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم. بحث دیگر در مبارزه با فساد، رانت و قاچاق است. در روز شنبه جلسه داریم و زمانی که نایب رئیس بود این موارد را پیگیری می‌کردیم؛ ما اگر کد ملی، کد پستی و ماده مکرر مالیات را به هم وصل کنیم کسی نمی‌تواند قاچاق کند یا نمی‌توان رشوه گرفت و به حساب پسر، عمه و خاله واریز کرد. چیزی که مردم اعتراض دارند رانتها و دزدی‌هاست. اگر جلوی این‌ها را بگیریم ثبات درست می‌کند. اگر بتوانیم جاده‌ها را جوری درست کنیم که به هم وصل شوند و ناترازی‌ها را رفع کنیم شق‌القمر کرده‌ایم.

ترکیه، دوست و برادر و قوم و خویش ماست

آقای پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری آناتولی ترکیه که پرسید با توجه به اینکه در دولت قبلی سیاست روابط با همسایگان در اولویت قرار داشت آیا دولت شما این سیاست را ادامه می‌دهد و چشم انداز روابط با ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، گفت: ترکیه دوست و برادر و حتی قوم و خویش ما است و اول جلسه گفتم که مرزها وجود دارد و ما باورهای ما و کشورهای همسایه با هم درآمیخته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این انگیزه و خواست ماست که سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم و ترکیه می‌تواند از طریق ایران با پاکستان، افغانستان و سایر مناطق راحت ارتباط برقرار کند. باید مسیری ایجاد شود که هم ما راحت به ترکیه برویم و هم از ترکیه راحت به ایران بیایند و مسیر رفت و آمد به کشورهای همسایه تسهیل شود و انشاالله این روند ادامه خواهد داشت و حتماً به ترکیه سفر می‌کنیم و از سرمایه‌گذاران و سیاسیون و دانشگاهیان دعوت خواهیم کرد تا به ایران بیایند و ما به ارتباط با کشورهای مسلمان خصوصاً ترکیه باور داریم.

کسی اگر حرفی زد نباید به او انگ بچسبانیم

پزشکیان در پاسخ به خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه با وجود تاکیدات رهبری بر لزوم برپایی کرسی‌های آزاداندیشی، برنامه‌های شما برای احیای این موضوع و حمایت از تشکل‌های دانشجویی چیست؟، اظهار داشت: رهبری بارها توصیه کردند که باید جهاد تبیین کنیم. رهبری بارها در این باره سخن گفتند. باید ذهن خودمان را باز کنیم که بتوانیم در کنار هم قرار بگیریم. دستور خداست و خدا می‌گوید که باید حرف‌ها را بشنوید و از حرف درست تبعیت کنید. به عنوان مسلمان باید همه حرف‌ها را بشنویم. به دستور رهبری از کرسی‌های آزادآندیشی دفاع می‌کنیم. جلوی پرونده‌سازی‌ها را میگیریم. توطئه‌گر نباید برگردد اما اگر کسی حرفی می‌زند باید با او سخن بگوییم نه این که به او انگ بچسبانیم. با زور و اخراج کردن و تبعید کردن کشور درست نمی‌شود بلکه با گفتگو مسائل حل می‌شود.

قابل قبول نیست که مناطق محروم سهمی در دانشگاه نداشته باشند

در ادامه، خبرنگار روزنامه جام‌ جم پرسید: یکی از بحث‌های شما عدالت بود. یکی از شاخصه‌های مهم عدالت‌خواهی که بر آن تاکید داشتید عدالت آموزشی بود و بارها نقد کردید مدارس دولتی امکانات مدارس غیردولتی را ندارند. الان به صورت مصداقی دولت برای ایجاد توازن میان مدارس دولتی و غیردولتی چه برنامه‌هایی دارد؟ و رئیس‌جمهور پاسخ داد: روند اصلاح بسته هدفی که داریم باید به آن زمان دهیم. جلسه‌ای که این هفته قرار است برگزار شود دستور جلسه حذف شد تا به یک زبان مشترک برسیم.

وی تاکید کرد: قابل قبول نیست کسانی که در مناظق محروم و استان‌های دورافتاده هستند نتوانند دانشگاه بروند و کسانی دیگر با پول به دانشگاه بروند. با برادران سازندگی در سپاه و خاتم و بنیاد مستضعفان و نهادهای زیرمجموعه رهبری تصمیم گرفتیم با حرکتی بسیجی شهرهایی که منطقه محروم هستند برای آنها برنامه بنویسیم و مشکلاتشان را حل کنیم. باید از نظر نرم‌افزاری موارد را اصلاح و تجهیزات را ایجاد و روند آموزشی برای معلمان به منظور روش‌های آموزش و نحوه اینکه چگونه آموزش دهیم را بحث کنیم. همه مناطقی که محروم هستند با نگاه بسیجی می‌توانیم مشکلاتشان را حل کنیم.

اگر می‌خواهند موشک نداشته باشیم، باید اسرائیل را خلع سلاح کنند

پزشکیان در پاسخ به سوال شبکه فرانس ۲۴ مبنی بر اینکه دو رئیس‌جمهور قبل شما نتوانستند تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند و آیا شما امیدوار به رفع تحریم‌ها هستید، گفت: ما نمی‌خواهیم تحریم شویم و با کسی هم دعوا نداریم بلکه پایبند به قوانین هستیم و خواهیم بود و کاری که اسرائیل اکنون در منطقه انجام می‌دهد و آن کاری که با ترور اسماعیل هنیه انجام داد می‌خواهد ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشد. البته ما تاکنون خویشتن‌داری کرده‌ایم اما حق دفاع را برای خود محفوظ می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ما هر راهی که بتوانیم موانع را از پیش روی کشور برداریم خواهیم رفت، گفت: مشکل این است که غربی‌ها از ما چیزی ساخته‌اند که در واقع چنین نیست. ما در گفتگو با سازمان ملل و همسایگان خواهان ایجاد زبان مشترک هستیم و اولویت ما همسایگان هستند.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه کسی که نمی‌گذارد تعامل بین ما و کشورها به وجود بیاید قدرت‌های خارجی هستند، گفت: برخی قدرت‌ها می‌خواهند ما را به جان یکدیگر بیندازند. دعواهای قومیتی، مرزی، اقتصادی و از این قبیل به راه می‌اندازند و بنده شخصا تلاش می‌کنم که روابط را خصوصاً با کشورهای همسایه قوی‌تر کنیم.

رئیس قوه مجری ادامه داد: ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم آنها هستند که ما را تهدید می‌کنند. آنها می‌گویند موشک نداشته باش! باشد اما اسرائیل را خلع سلاح کنید! ما موشک نداشته باشیم که مثل غزه هر موقع دلشان خواست بمب روی سر ما بریزند. ما برای حفظ امنیت مردم و کشورمان نیاز به قدرت دفاعی داریم و هیچ وقت آغازکننده هیچ جنگی نبوده‌ایم.

پزشکیان تاکید کرد: در صد سال اخیر این قدرت‌ها دوبار ایران را گرفتند و جنگ و فتنه به راه انداختند. ما قدرت دفاعی خود را از دست نخواهیم داد مگر آنکه در دنیا و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم همه خلع سلاح شوند. از ابتدا بر وحدت تاکید داشتم و آمریکا هم اگر بخواهد حق و حقوق ما را رعایت کند با او دعوا نداریم! نباید امنیت را از ما بگیرند و ما را تهدید و تحقیر کنند؛ ما زیر بار تحقیر نمی‌رویم.

در تلاش هستیم که هرچه زودتر مسئله فیلترینگ حل شود

در ادامه، خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران از رئیس‌جمهور پرسید در انتخابات از رفع فیلترینگ صحبت کردید و هیچ جای جهان به این اندازه فیلترینگ نداریم وچه زمانی رفع فیلتر را شاهد خواهیم بود؟ پزشکیان پاسخ داد: درباره فیلترینگ در حال کار هستیم و در دستور کار ما است. در شورای امنیت ملی هم در حال تلاش هستیم که هر چه سریعتر مشکلات حل شود. فعلا این هفته سفر به آمریکا را داریم و باید خود را برای آن آماده کنیم. 

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دوم خبرنگار عصر ایران که پرسید اگر شرایط فراهم شود حاضر هستید با ترامپ و رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کنید؟ گفت: آنها به ما می‌گویند جنگ‌طلب در حالی که اینگونه نیست. درباره صحبت با آمریکایی‌ها، آنها اول باید برادری خود را ثابت کنند بعد گفتگو کنیم. همه راه‌ها را آنها بر روی ما بستند. در چنین وضعیتی چیز نمی‌توان گفت. آنها ما را تهدید می‌کنند و در کنار کشور ما پایگاه نظامی زده‌اند ولی [با خنده] ما با آن ها نیز برادر هستیم و کارشان نداریم.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت مبنی بر اینکه اجرای برنامه هفتم از وعده‌‌های شماست ولی برنامه‌های توسعه با سرنوشت خوبی مواجه نشده است. کمیته راهبری توسعه مجلس کی تشکیل می‌شود تا نیاز مردم برطرف شود؟، گفت: ما قانون برنامه را بند به بند آوردیم و کاری که مجلس کرد از آن استفاده کردیم و کاری که معاونت برنامه و بودجه کرد را به آن اضافه کردیم و دیروز دستورالعمل ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: از برنامه و بودجه نماینده برای نظارت می‌رود. معاونت قرار شده طبق آن چارچوب کاری را تعریف کند و در این گزارش بگوید کدام بند قانون برنامه قابل اجراست و در همین ماه‌های اول به مجلس اعلام کنیم بندی که نوشتی قابل اجرا نیست و باید پیش‌نیازهایش دیده شود و آنها که قابل اجراست در کدام وزارتخانه‌ها در چه مدتی قابل اجراست.

حتی اگر با دنیا صلح کنیم، دوستان خود را فراموش نمی‌کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار «راشا تودی» مبنی بر اینکه حضور شما در روسیه و شرکت در اجلاس کشورهای عضو بریکس چه نقشی در تقویت روابط میان ایران و روسیه دارد، گفت: ارتباط ما با روسیه و چین و کشورهایی که در تحریم‌های ناجوانمردانه با ما خوب بودند با قوت ادامه خواهد داشت و اینگونه نیست که با دنیا صلح کنیم و بعد دوستان خود را فراموش کنیم.

وی گفت: ما همان راه شهید رئیسی را ادامه خواهیم داد و من مطمئنم که اگر ما کشورهای عضو بریکس با هم تعامل کنیم تحریم‌های ناجوانمردانه اثرگذار نخواهد بود. البته ما دوست نداریم که با غرب قطع رابطه کنیم اما دوست هم نداریم کسی به ما زور بگوید.

باید اقتصاد بیمارمان را با داروهای تلخ درمان کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه شرق درباره آینده گرانی‌ها گفت: اگر می خواهیم مشکلات حل شود باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. باید دارو بدهیم و ممکن است که این دارو تلخ باشد و اگر قرار به مداخله باشد بپذیریم که می‌توانیم با این دارو در آینده مشکلات حل شود.

پزشکیان ادامه داد: هر مداخله‌ای که می‌کنیم می‌گویند چرا مداخله می‌کنید که مردم با مشکل حل شوند! این اعتراضات و مسائل اجازه هیج مداخله درستی را به ما نداده در صورتیکه درمان مداخله می‌خواهد و مداخله هم ناملایماتی دارد و این ناملایمات را هم باید بپذیرید تا مسائل حل شود.

هر کسی آمده، یک لشکر نیرو با خودش آورده است

آقای پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه الان اگر به سراغ مردم برویم می‌گویند مشکل‌شان گرانی است و بالا بودن تورم هم معلول افزایش نقدینگی است که دلیل آن کسری بودجه است و دولت دست در جیب بانک مرکزی می‌کند و آن را تزریق می‌کند. سه ماه دیگر باید بودجه ۱۴۰۴ را ببندید. اگر بخواهید در این چهار سال اولویت اصلی دولت چهاردهم را بگویید آن چیست؟، گفت: اگر با مردم صادق باشیم مملکت درست می‌شود و راست بگوییم دزدی و خلاف نمی‌شود. اگر صداقت را با مردم نشان دهیم مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص ناترازی بودجه اصلاح کردن سخت است. در نهاد ریاست جمهوری چهار هزار نفر نیرو است. آیا باید آنها را بیرون کنم. آنها را من استخدام کردم. چگونه باید ناترازی را اصلاح کنیم. به‌دلیل نبود علم مدیریت، هر کسی آمده یک لشکر با خود آورده بدون اینکه آن را کنترل کند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: درخصوص اصلاح گرانی‌ها سه اصل وجود دارد. باید بگوییم قدم اول چه کسی مسئول است و چگونه باید پاسخگو باشد. یکی از استراتژی‌ها پرداخت براساس عملکرد است یعنی اگر کار کرد پول بگیرد. در دولت اعلام کردیم شرکت‌ها و کارخانه‌ها که زیر نظر دولت است اگر ضرر دهند بابد تاوان دهند. لذا تلاش می‌کنیم با روش‌های علمی کار را جلو ببریم.

من و مسعود بارزانی هر دو در مهاباد به دنیا آمده‌ایم

پزشکیان در پاسخ به سوال رسانه العهد عراق مبنی بر اینکه آیا سازوکاری وجود دارد که توافق‌نامه‌های خود با عراق‌ها به صورت پایدار خصوصاً راه‌آهن شلمچه- بصره را عملیاتی کنید، گفت: ما با عراق هیچ مشکلی نداریم و باید از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی به هم کمک کنیم و در سفر بنده به عراق در اقلیم کردستان و بصره استقبال خوبی از من شد.

وی افزود: آقای مسعود بارزانی مانند من در مهاباد به دنیا آمده است. ما با هم برادر هستیم و اسم هر دو ما مسعود است اما ما را با هم دعوا انداخته‌اند. قصد داریم در تمام زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنیم اما آمریکا دوست دارد بین ما دعوا راه بیندازد و ما اگر عاقل باشیم نباید این کار را انجام دهیم.

نباید به هم توهین کنیم و حریم‌ها را بشکنیم

در ادامه خبرنگار مجله اندیشه پویا پرسید ۶۰ درصد مردم در مرحله اول رای ندادند و بخش عمده‌ای مردم هم در قهر سیاسی هستند و می‌دانیم که مجبور به گرفتن تصمیمات سختی هستید. افرادی که در انتخابات شرکت نکردند هنوز به شما بی‌اعتماد هستند و چه پیامی برای آن ۵۰ تا ۶۰ درصدی دارید که معتقدند شما تنها به دنبال وفاق در بالا هستید؟ و رئیس‌جمهور پاسخ داد: وفاق تنها در بالا نیست و ما اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم. باید کمک کنیم که آرامشی را در چارچوب‌های خود داشته باشیم. توسعه یافتگی یکی از بحث‌هایش احترام به جامعه است. شما اگر به آن چیزی که من اعتقاد دارم توهین کنید نمی‌توانید پاسخ من را نشنوید.

آقای پزشکیان اضافه کرد: ما برای آن که لج هم دیگر را دربیاوریم کارهایی می‌کنیم و نتیجه آن دعوا است. ما باید به هم احترام بگذاریم. از آن ور هم غربی‌ها به مردم می‌گویند که فلان کار را کنید. احترام متقابل و نشکستن حریم‌ها یکی از اصول توسعه است و اگر بتوانیم این را درست کنیم روندها درست می‌شود. اما اگر نتواتیم مسائل را حل کنیم همه ما مردم دچار مشکل می‌شویم. من برای مردم اینجا هستم و برای قیافه گرفتن اینجا نیستم و نباید در جامعه ساختارشکنی ببینیم که بهانه دست افرادی بدهند که اقدامات دیگری کنند.

از من گذشته است دنبال پست و حقوق ریاست‌جمهوری باشم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک که گفت شفاف و بی‌پرده بگویید چقدر حقوق می‌گیرید و حقوق وزرا چقدر است و از کجا حقوق می‌گیرد و میزان هزینه ستادهای شما چقدر است؟، اظهار داشت: ما اصلا پول نداشتیم خرج کنیم. آنها که توانستند خرج کردند. آنها که ارز داده بودند را گفتم پس بدهند و نگذاشتم به دور و بری‌های ما پول بدهند، اما برخی‌ها کمک کردند.

وی ادامه داد: من گفتم مردم بیایند پای صندق رای و به من گفتند چرا این را گفتی. گفتم چون خارج‌نشین‌ها تلاش می‌کنند مردم پای صندوق نیایند. می‌خواهند کل جامعه را به هم بریزند چون من حاضر نیستم ایران ضعیف دیده شود. آمدند رای دادند و برنده شدیم و استقبال هم خوب شکل گرفت و خیلی از کسانی که خارج بودند زمین و زمان را به هم ریختند مردم رای ندهند، اما موفق نشدند البته مردم هم دلشوره داشتند و از دست مسئولان ناراحت بودند.

پزشکیان درباره مبلغ حقوق خود گفت: نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم. می‌گویند شصت هفتاد میلیون، اما من به این پول‌ها نیازی ندارم چون از من گذشته دنبال پست و پول باشم. تمام آن چیزی که در ذهن من است این است که جامعه سربلند شود و وحدت و انسجام شکل بگیرد و توطئه‌هایی که انجام می‌دهند شکل نگیرد.

در اولین فرصت ممکن با مصر رابطه برقرار می‌کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال شبکه العالم مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مصر و ایران روابط برادرانه و تاریخی با یکدیگر دارند سیاست شما برای تقویت ارتباط میان دو کشور چیست؟همچنین سفارتخانه‌های دو کشور چه زمانی افتتاح خواهد شد؟ گفت: در اولین فرصت ممکن با مسئولان مصر رابطه برقرار می‌کنیم و به گفتگو می‌پردازیم و در ابتدای سخنان خود نیز گفتم که ما مسلمانان با یکدیگر برادر هستیم و این را از ته قلبم می‌گویم و شعار نمی‌دهم.

وی افزود : این شیطان است که بین ما دعوا راه انداخته است و ما باید با یکدیگر با مهربانی و احسان رفتار کنیم. در نتیجه ارتباطمان را با کشور مصر توسعه خواهیم داد.

رئیس جمهور متذکر شد: درباره مذاکرات هسته‌ای نیز باید بگویم که ما دلمان می‌خواهد که مشکلات حل شود اما غربی‌ها پایبند چارچوب‌هایی که خودشان نوشتند نیز نیستند. ما به چهارچوب‌ها عمل کردیم اما آنها آن را پاره کردند. ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر هم نمی‌شویم که به ما زور بگویند و اسرائیل را مسلح کنند و هر وقت صحبتی می‌کنیم مثل لولو خورخوره بگویند می‌زندها! بیخود می‌کند بزند؛ ما هم می‌زنیم!

درمورد اتباع باید در چارچوب قوانین رفتار کنیم

در ادامه، خبرنگار خبر آنلاین از رئیس‌جمهور پرسید مشخصا درباره ساماندهی اتباع راهکار عملی شما چیست؟ و آقای پزشکیان پاسخ داد: درباره اتباع جلساتی هم در شورای امنیت داشتیم. یه عده‌ای از اینها خلاف آمدند، عده‌ای پاسپورت دارند و مسائل آنها متفاوت است. ما با اینها نیز برادریم اما چارچوب‌هایی میان دولت‌ها را باید رعایت کنیم. باید در چارچوب قوانین رفتار کنیم و در حال پیگیری این مسائل هستیم.

اگر غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند ما هم عمل نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار اسوشیتدپرس مبنی براینکه آژانس انرژی اتمی نسبت به غنای ۶۰ درصد ابراز نگرانی می‌کند. در دولت شما تولید آن تا کجا پیش می‌رود و چگونه به نگرانی آژانس پاسخ می‌دهید؟، گفت: ما نمی‌خواهیم این کار را کنیم و دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. به چارچوب برجام پایبند بودیم، اما این‌ها کاری کردند که به آن عمل نشود. اگر آنها عمل نکنند ما هم به آن عمل نمی‌کنیم. حرف ما این است که به عهدی که نوشتند پایبند باشند.

دریاره گشت ارشاد در وزارت کشور جلسه گذاشتیم

آقای پزشکیان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری ZDF درباره گشت ارشاد و پاسخ به مطالبات زنان گفت: در حال تلاش هستیم در این زمینه و در وزارت کشور جلساتی هم داشتیم. درباره زنان هم آن چیزی که از دستمان بر بیاید در دولت عملی می‌کنیم. در دولت ما چهار نفر از خانم‌ها هستند و فکر می‌کنم در هیچ دولتی این تعداد نداشتیم.

وی ادامه داد: هر کاری از دستمان بر بیاید برای آن که بتوانیم بستر را برای حضور خانمها فراهم کنیم انجام می‌دهیم. اما همه چیز سریع انجام نمی‌شود. همه باید در کنار هم مسائل را حل کنیم و کمی کوتاه بیاییم.

غربی‌ها دم از انسانیت می‌زنند اما انسان‌ها را می‌کشند

پزشکیان در پاسخ به رسانه فلسطین الیوم که پرسید شما اخیراً تماس‌هایی را با طرفین مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص توقف تجاوزگری رژیم اشغالگر و نسل‌کشی آنها علیه فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه برقرار کردید، نتایج این تماس‌ها چه بوده است؟ بیان کرد: ما با برادران مسلمانمان در این رابطه صحبت کردیم و جلسه گذاشتیم. همچنین با روسای جمهور و نخست‌وزیران کشورهای اروپایی صحبت کرده‌ایم اما آنها مدام وعده دادند که این هفته حل می‌شود اما این هفته دائماً به تعویق می‌افتد. لذا آنها روند را طولانی کرده‌اند. از آن طرف اسرائیل در حال ادامه دادن کارهای ضدبشری خود است.

رئیس‌جمهور گفت: به نظر می‌رسد که ما مسلمانان وحدت و انسجاممان به حدی نیست که به آنها یک اولتیماتوم جدی بدهیم که خلاف قوانین بین‌المللی عمل نکنند. رسانه‌های غربی با افکار و ذهنیت جامعه بازی می‌کند. در ظاهر می‌گویند می‌خواهیم صلح کنیم اما در باطن اسرائیل را مجهز می‌کنند که تا جایی که می‌تواند اهداف مد نظر خود را هدف قرار دهد.

وی ادامه داد: ما در حال تلاش هستیم تا صلح برقرار و حقوق مردم غزه محقق شود، اما جنگ قلدرها و نسل‌کش‌ها است. افرادی که قیافه‌های خوب دارند و حرف‌های خوبی نیز به زبان می‌آورند دم از انسانیت می‌زنند اما انسان‌ها را می‌کشند و یک نفر نمی‌گوید که نامردها چرا این کارها را انجام می‌دهید.

دلیل جنگ روسیه و اوکراین، زیاده‌خواهی ناتو است

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار نیکی ژاپن مبنی بر ارسال سلاح به روسیه و تلاش‌های ژاپن برای میانجیگری گفت: ما با روسیه ارتباطاتی داریم و با گذشته کار نداریم. بحث این است که روسیه و اوکراین چرا می‌جنگند، اما از زمانی که ما آمدیم چیزی به آنها ندادیم.

وی ادامه داد: ما به آنها می‌گوییم نجنگید، اما ما را تحریم می‌کنند. همه تلاش ما این است که با هم صلح کنیم چون با دعوا هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند. ما نمی‌خواهیم بجنگیم و جنگی را در منطقه تقویت کنیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: با روسیه ارتباط داریم و خواهیم داشت، اما دیدگاه ما این است که کشورها باید حریم خود را نگه دارند، اما شوروی (روسیه) چرا این کار را کرده چون ناتو به شرق آمده است و پیمان‌شکنی کرده‌اند.

پزشکیان اظهار کرد: از تلاش ژاپن و هر روندی برای صلح و آرامش در دنیا باشد استقبال می‌کنیم. در کره زمین که توپی در کهکشان است باید از فرصت حیات استفاده کنیم، اما به جان هم افتادیم که همه آن بخاطر قلدری و زیاده‌خواهی است. به جای اینکه صلح و آرامش داشته باشیم، آنهایی که قدرت دارند بمب اتم و جنگ‌افزار درست می‌کنند که انسان‌ها را نابود می‌کند. خودشان درست کردند و میگویند چرا دیگری درست کرده است خب بگذاریم بیایید ما را بکشید؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به آخرین سوال نشست خبری که از سوی خبرگزاری موج مطرح شد، گفت پیام من به غربی‌ها این است که حقوق مردم ما را محترم بشمارید و برای ما توطئه نچینید و به عزت ما کاری نداشته باشید. ما در فکر کشورگشایی نیستیم. اگر دست از سر ما بردارند همه چیز درست می‌شود. اینها می‌آیند بزرگان ما را ترور می‌کنند و بعد به ما می‌گویند مسلمانان مشکل دارند. مسلمانان انسان‌هایی درست و صلح‌طلب هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار