عبدالله حسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره دستاورد‌های اولین سفر برون‌مرزی رئیس‌جمهور با باشگاه خبرنگاران به گفت‌وگو پرداخت.

حسینی کارشناس مسائل غرب آسیا درباره ابعاد اقتصادی سفر رئیس‌جمهور به بغداد گفت: ایران و عراق به عنوان دو همسایه بسیار مهم و نقش‌آفرین در معادلات خاورمیانه و منطقه غرب آسیا، بیشترین روابط تجاری را با یکدیگر دارند. ایران هم به‌عنوان تأمین‌کننده گاز عراق و هم به‌جهت صادرات ارزاق و سایر موارد به این کشور مورد توجه عراق است. همچنین عراق به‌دلیل ارزان بودن هزینه انتقال از ایران به‌نسبت کشور‌های دیگر، ترجیح می‌دهد تا مایحتاج روزانه خود را از ایران خریداری کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ما به عراق به‌عنوان یکی از کشور‌های محور مقاومت نگاه می‌کنیم و با عراق در زمینه مبارزه با سلطه استکبار جهانی هم‌پیمان هستیم. مواردی همچون مشترکات دینی و سیاسی بین دو کشور، وجود حوزه‌های علمیه، مذهب مشترک، دین مشترک و همچنین منافع مشترک در منطقه باعث شده است تا عراق اولین مقصد سفر برون‌مرزی آقای پزشکیان باشد.

حسینی درباره برخی از دستاورد‌های این سفر گفت: اقلیم کردستان مقر بسیاری از گروه‌های معاند بوده و انتقال آنها به ایران از منطقه اربیل انجام گرفته است. در راستای این سفر، اقلیم کردستان این قول را به آقای پزشکیان داده است که از این اقلیم، حمله‌ای به ایران صورت نگیرد. همچنین فهرست بلندی از فعالیت‌های اقتصادی و معاهده‌هایی که باعث ارتقاء روابط اقتصادی بین دو کشور می‌شود، مطرح شد و به امضاء رسید. این موارد از دستاورد‌ها و پیروزی‌های هیأت دیپلماسی جمهوری اسلامی در سفر به عراق به شمار می‌آید.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که این سفر برای آقای پزشکیان بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و شروع خوبی برای سفر‌های دیپلماتیک او خواهد بود.

حسینی همچنین درباره امضای ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو کشور گفت: وجود مرز‌های طولانی، دو کشور را مجبور کرده است تا یکسری روابط تجاری با یکدیگر داشته باشند. عراق برای تأمین برق، دو راه دارد؛ یا خود این کشور برق را تولید کند که این کار هزینه زیادی دارد و دوم اینکه باید از کشور‌هایی مثل عربستان و قطر برق وارد کند، که این کشور‌ها هم توانایی صادرات ندارند و فاصله این کشور‌ها با عراق زیاد است. باتوجه به این نکات، عراق چاره‌ای جز تأمین نیاز‌های خود به‌جز از طریق ایران ندارد و همین امر باعث شده تا آمریکا برای عراق در رابطه با پرداخت وجوه مربوطه، استثناهایی قائل شود.

کارشناس مسائل غرب درباره پروژه زیرساختی خط شلمچه - بصره نیز گفت: این پروژه، از پروژه‌های زمانبر است. شاید قدمت این طرح بیش از پانزده‌سال باشد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. اگر این پروژه به نتیجه برسد، هم در انتقال مسافران تسهیل ایجاد می‌شود و هم کمک شایانی به حمل و نقل مایحتاج عراق توسط ایران صورت می‌گیرد.

حسینی همچنین در رابطه با پیام‌های نخستین سفر برون‌مرزی سفر رئیس جمهور به عراق نیز گفت: ما به همسایه‌های خود ارزشی بیشتر از بقیه کشور‌ها قائل هستیم. برای ما مهم است که چه کسانی در عراق حضور دارند و آمریکایی‌ها باید عراق را ترک کنند. اقلیم کردستان باید برای ایران امن باشد؛ تروریست‌هایی که از عراق مرتکب جنایت علیه ایران شده‌اند باید به ایران تحویل داده شوند؛ باید روابط اقتصادی بین دو کشور گسترش پیدا کند؛ تبادل مسافر و زائر بین دو کشور افزایش پیدا کند؛ پروژه‌های بین دو کشور باید به‌جایی برسد که این دو کشور بتوانند به یکدیگر متکی باشند و هیچ کشوری نتواند بین ایران و عراق اختلاف ایجاد کند.

خبرنگار: مهسا حنیفه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار