شهید رئیسی درباره بریکس معتقد بود فواید عضویت ایران در «بریکس» تاریخ‌ساز خواهد بود در حالی که کاخ سفید اعتراف کرده هدف از فشار بر روابط ایران و روسیه نگرانی از رسیدن به یک پیمان امنیت جمعی است.

شهید رئیسی همواره معتقد بود که کاری به نام و نشان ندارد، مهم نیست خدمات در چه دولتی نتیجه دهد و با چه اسمی مهم رضایت خداوند و گره گشایی از کار مردم است. صحبت‌هایی که شاید آن روز‌ها نمی شد دقیق به معنای آن رسید و حالا با گذشت هر روز و هر ساعت بیش از پیش ثابت می شود. نمونه اش عضویت ایران در بریکسی است که حاصل سه سال تلاش بی وقفه شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان است، اما حالا نتایج آن در دولت دیگری در حال نمایان شدن است.

شانزدهمین اجلاس بریکس در تاریخ ۱ الی ۳ آبان در کازان روسیه برگزار خواهد شد و این اولین باری است که ایران  به عنوان عضو دائم دارد در بریکس شرکت می‌کند.

 آیا  آمریکا دست روی دست می گذارد تا کشور‌های تحریم شده دور هم برای دور زدن تحریم‌ها راه حل پیدا کنند؟

کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه در این باره گفته بود:  مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست گروه بریکس در شهر کازان روسیه به این کشور سفر خواهد کرد و در این سفر پزشکیان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفتگو خواهد کرد. در زمینه روابط دوجانبه، یک دیدار با ولادیمیر پوتین، همچنین نشست‌های دوجانبه با دیگر سران و با جامعه ایرانیان، به‌علاوه سخنرانی در نشست (بریکس) برنامه‌ریزی شده است.

جلالی در ادامه بیان کرد که ممکن است توافق مشارکت راهبردی جامع میان ایران و روسیه در نشستی جداگانه در حاشیه اجلاس بریکس و یا پس از آن امضا شود.

نشستی که پیشتر رئیس جمهور شهید کشورمان درباره آن گفته بود:  مطمئنا فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در «بریکس» تاریخ‌ساز خواهد بود و فصل و گامی نو را در جهت گسترش عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی رقم خواهد زد.

روح الله مدبر کارشناس اوراسیا نیز در این باره معتقد است: مهمترین رویداد با روسیه در بریکس داریم، بریکس صرفا یک سازمان اقتصادی نیست، بریکس چند بعدی است، یک بعدش امنیتی است که برای غرب نگران کننده است. بریکس یک سازمان ضد تحریمی، شکننده تحریم هاست که در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی دست دیپلمات ما را در هر مذاکره‌ای باز می‌کند.

اما حالا سوال اینجاست که آیا غرب به سرکردگی آمریکا هم دست روی دست گذاشته است تا کشور‌هایی که به زعم خودش سخت‌ترین تحریم‌ها را به آن تحمیل کرده است دور هم جمع شوند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها که هیچ بلکه سازوکاری برای حذف دلار از معاملات بین المللی پیدا کنند؟

کاخ سفید اعتراف کرده که هدف از فشار بر روابط ایران و روسیه نگرانی از رسیدن به یک پیمان امنیت جمعی است

روح الله مدبر در این باره معتقد است: ما طی چهار هفته گذشته مواجه با یک تبلیغات وسیع سازمان یافته تحریک کننده بر ضد روابط ایران و روسیه با استناد به ترجمه غیر رسمی بریده شده از مواضع آقای پوتین آقای لاورف در حوزه محور مواصلاتی آذربایجان به نخجوان بودیم که در این سفر هم مواضع صریح و شفاف آقای پوتین و هم مواضع صریح و شفاف آقای شویگو دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عزم روسیه و توجه روسیه بر پیمان‌های سابقی که با ایران در هر حوزه مواصلاتی داشته آب پاکی را به شبکه و جریان غرب‌گرایی که تلاش می‌کنند از هر موضوعی برای اختلاف تهران مسکو استفاده کنند ریخت چرا که مواضع رسمی بالاترین مقام روسیه در این زمینه مطرح شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این طرف غربی به ویژه با محوریت انگلیس میوه این درگیری لفظی رسانه‌ای را در ایجاد تحریم صنعت هوایی خصوصاً خط هوایی ایران ایر به بهانه دروغین ارسال سلاح‌های ایران به روسیه داشت می‌چید که آمریکا را با خودش همراه کرد و دیدیم موج تبلیغاتی چند هفته قرار بود به این دستاورد ضد ایرانی تروئیکای اروپایی برسد. آقای پوتین اشاره کرد امروز در نظام بین‌الملل هرکس روابط ایران و روسیه را می‌بیند اعتراف می‌کند که تهران مسکو دو شریک شدند و دو متحد هستند این در شرایطی است که روسیه در حال ارائه طرح ایجاد سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا و احتمال عضویت ایران در این پیمان امنیت جمعی فراتر از سازمان امنیت جمعی نگرانی شدید غرب و انگلیس را پدید آورده. در همین راستاست که بخش امنیتی کاخ سفید اعتراف می‌کند که هدف از فشار بر روابط ایران و روسیه و مطرح کردن بحث دروغین ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه نگرانی از رسیدن تهران مسکو به یک پیمان امنیت جمعی است. آقای احمدیان در مینسک با آقای لوکاشنکو ملاقات داشت که آقای لوکاشنکو گفت ما امروز تهران را در کنار خودمان می‌بینیم و می‌خواهیم در کنار هم باشیم ما دیگر نیاز به بحث صرف مشورتی نداریم ما باید یک کار مشترک برای تهدیدات مشترکی که در نظام بین‌الملل علیه ما ایجاد می‌شود مطرح بکنیم این بسیار مهم است و  نشان دهنده این است که کشور‌های نظام ملل متحد جایگاه ایران را در فضای نظم جدید جهانی درک کردند.

وقتی آمریکا سیصد میلیون دلار برای ایجاد چالش در روابط ایران و روسیه هزینه می‌کند

داریوش صفر نژاد کارشناس مسائل بین الملل نیز با استناد به فضا سازی رسانه‌های غربی در طی این چند روز گفته است: در قانون بودجه مصوبه سالانه سیاسی، دفاعی، امنیتی آمریکایی‌ها یک رقم بالای ۹۰۰ میلیارد دلار مشاهده می شود. حدود سیصد میلیون دلار این بودجه برای ایجاد چالش در روابط ایران و روسیه است،   حدود سیصد میلیون دلار آن هم برای ایجاد چالش در روابط ایران و چین. یک بند دیگر هم حدود ششصد میلیون دلار ایجاد چالش در ایجاد روابط ایران با کشور‌های همسایه است. در این یک ماهه اخیر جریان سازی رسانه‌ای که صدای آمریکایی و اینترنشنال و امثالهم راه انداختند، افغانی هراسی، عراقی هراسی، پاکستان و خیلی مسائل دیگر را دنبال کردند و الان نوبت همسایه شمالی ما روسیه است.

وی ادامه داد: در عرصه رسانه و افکار عمومی بیشترین محل صرف این بودجه هاست. این نکته اول و قسمت دومی که فرمودید این تحریم‌ها باعث یک درون گرایی شده است، چون ما را که فقط تحریم نمی‌کنند، شما می‌دانید چین، روسیه، ایران همه تحریم می‌شوند و هر کشوری که در دنیا نمی‌خواهد زیر بلیط کامل آمریکایی‌ها و غرب و ناتو باشد باید تحریم شود. هر روز هم به تعداد این تحریمی‌ها اضافه می‌شود و این تحریم‌ها در آینده باعث درون گرایی‌هایی می‌شود که باعث یک سری درون زایی‌ها می‌شود و این درون زایی‌ها یک سری همکاری‌های جدید را به وجود می‌آورد. یکی از این ساختار‌های جدیدی که امروز در دنیا در حوزه اقتصاد دارد روزبه روز هم رشد می‌کند همین بریکس است که اینها چشم دیدنشان را ندارند و این فضاسازی‌ها در ایام اجلاس مقدماتی آن اجلاس سران انجام شد و هیچ کدام از اینها اتفاقی نیست.

ما از طریق همکاری با کدام کشور می توانستیم هاب انرژی شویم؟

روح الله مدبر نیز معتقد است:  ما از طریق همکاری با کدام کشور می توانستیم هاب انرژی شویم؟ در حوزه ترانزیتی ما چگونه می توانیم محور ترانزیت راه گذار شمال شویم وقتی که غرب شبانه روز ما را تحریم می کند؟   منافع ما در شرایط فعلی این هست که تعمیق روابط مان را با روسیه در راستای سیاستی برد برد پیش ببریم و ما نباید در تله رسانه بیافتیم.

در پایان باید گفت تجربه ثابت کرده وقتی تمام رسانه‌های غربی همزمان با هم بر روی یک موضوع مانور می دهند هدفشان دلسوزی برای ایران نیست. بلکه یک ترس عمیق باعث شده که این چنین رو بازی کنند.

فاطمه تورانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای چالش در روابط ایران و روسیه کجا هزینه می‌شود؟ در جنگ اوکراین و غزه!
Finland
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
منظورتون همون در خدمت بودنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
من بعنوان اندیشمند و اقتصاددان ، بیش از ۹۰ درصد شکوفایی اقتصادی کشور رو در گرو اخراج اتباع افغانی از کشور میدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد دانی جنابعالی هم مانند اون فردی هست که معتقد بود دکترای اقتصاد دارند و با معدل ۱۹/۵ دکترای خود را گرفته اند و گفتند من می توانم کاری کنم که ارزش پول ایران در آسیا بعد از دلار و یورو سومین پول پول باشه . البته این مطلب حدودا" ۱۰ سال پیش گفتند و اکنون پول ایران بی ارزش ترین پول جهان شده . همچنین به ملت سفارش کردند حالا که گوشت گران شده و قدرت خرید گوشت را ندارند ، بجای آن ماهی و میگو مصرف کنند !!!!!!!!!!!!!!!!
ما که هر جوری حساب کردیم دیدیم خرید ماهی و میگو برای مردم گران تر از گوشت در میاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
سلام نتایج شهرداری ها بدون مصاحبه اعلام نمودند خواهشا رئیس جمهور از حق ما جوانان دفاع کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
تو ایران تحت همه شرایط حتی جنگ داخلی افغان ها حق اشتغال دارند ایرانی جماعت بره یه خاکی تو سر خودش بریزه چون پولدارها دنبال منفعت خودشونن و اهمیتی به اقتصاد و امنیت کشورشون نمیدن برای مثال یه نمونه اش ایرانمال هستش بجاش باید بگن افغانمال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
بله درست می فرمایید. خرید دو کیلو فلفل دلمه، یک کیلو نیم لوبیا سبز، دو کیلو سبزی خوردن جمعاً به مبلغ 340 هزار تومان!!! حتماً از دستاورد های شهید خدمت است؟ اینطور نیست؟ اینهایی که گفتم فقط گرانی چند قلم ساده سبزیجات هستند.
Iran (Islamic Republic of)
الف.ر
۱۰:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
ارقام دولت روحانی رو هم بفرمایید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
خدا بیامرزدت مرد ، چقد با هم صمیمی و جور بودن ، آه ، این کجا و آن کجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
وقتی سواد نداشته باشی ، اینجوری فکر میکنی !!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
در طول جنگ هفت ساله ایران و عراق بیشتر کمک نظامی رو به عراق همین دولت روسیه کرد ، انواع تانک مثل t72 و جنگنده های میگ و سوخو . ولی دایما توی رسانه میگید غرب از صدام حمایت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
شوروی بود آن موقع ابر قدرت شرقی همانند ابر قدرت غربی به ایران و ملت ایران خسارت وارد کردند
درضمن کل منطقه اعراب بغیر از عربستان و اردن همه زیر پرچم شوروی بودند شما یادت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
من فقط به شعار انقلابی : نه شرقی نه غربی ، جمهوری اسلامی اعتقاد دارم. ما ایرانیان با عزم الهی خودمان باید کشور مقتدر اقتصادی و نظامی و پیشرفته بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
تو ؟؟!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد شرافت
۰۸:۲۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
سیاست ، فرهنگ ، اقتصاد ،طرحها ، روابط بین الملل ،موفق نباید قائم بفرد یک ریاست جمهور ، دولت باشد
مشارکت مردم وهمکاری دوات، همراه با رهبری رمز موفقیت کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
امیدواریم دولت چهاردهم ودولت های بعد هم نگاهشان در کار ومسائل مانندشهیدرئیسی فقط رضای خدا وخدمت به مردم باشد
نه اینکه چون این طرح ویاهرطرح دیگری چون ایده دولت ما نیست
به آن توجه نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
درسته . همانند مرحوم رئیسی به همه ی وعده های انتخاباتی خودش عمل کند همچنان که مرحوم رئیسی عمل کردند. از درست کردن یک هفته ای بورس گرفته تا ساختن سالی یک میلیون مسکن، بزرگتر کردن سفره های مردم، افزایش ارزش پول ملی، اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان و ..... خدا بیامرز خیلی صادق بودند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
خدا نکنه که دکتر پزشکیان بخواهد همچون مرحوم رئیسی عمل کنند . مرحوم رئیسی ، تو ۳ سال دلار را از ۲۵ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان ، سکه‌ را از ۸ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان ، پراید را از ۷۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان و شاخص کل بورس را از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به زیر ۲ میلیون رسانید!!!!!!!!!!
Finland
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
دخیل یا ابوالفضلللللل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
روابط با این شرائط با روسیه مساوی است با بردگی ومستعمره شدن ایران به روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
معلومه از اون سیصد میلیون دلار بخشی اش به اتمام رسیده.مادر صحنه روابط بین الملل صفر و یک نداریم هرکشوری مطابق مصالح خودش عمل می‌کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
این ندای آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۷:۴۵ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
تاریخ چند صد ساله تا چند دهه رو بررسی کنید اگر آمریکا یک هزارم روسیه تونسته بود به ایران خیانت کنه بیایید بنده رو اعدام کنید.شرف هم خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
معلومه تاریخ ات خیلی ضعیفه یه کم بیشتر مطالعه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
شوروی سابق با سردمداران کمونیسم ظلم و خیانت کرد نه روسیه ی امروز ومسئولانش، بله انصاف وشرف هم چیزخوبیه
آخرین اخبار