فرمانده مرزبانی فراجا گفت: سیاست ما این است که اتباع غیرمجاز باید تا پایان سال ۱۴۰۳ کشور را ترک کنند.

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی انتظامی کشور اظهار کرد: مرزبانی به‌ عنوان یکی از دشوارترین و پرچالش‌ترین وظایف نیروی انتظامی کشور، نیازمند مردانی است که عشق به امنیت و آرامش کشور را در وجود خود نهادینه کرده‌اند. این مردان با ایثار و از خودگذشتگی در شرایط سخت و طاقت‌فرسا در مرز‌ها به حفاظت از کشور می‌پردازند. به‌ویژه در استان خوزستان، جایی که گرمای ۵۳ درجه تابستانی حاکم است، مرزبانانی که در پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی حضور دارند، با اقتدار و صلابت مشغول به انجام وظایف خود هستند.

وی افزود: این سربازان که در چنین شرایط سختی با وسایل نقلیه یا پیاده در مناطق مرزی گشت‌زنی می‌کنند، نماد اقتدار و ایستادگی نیرو‌های امنیتی کشور هستند. رفتار شایسته و نرمش آنها با زائران نیز نشان از درک عمیق آنها از مسئولیت‌های اجتماعی و انسانی‌شان دارد. 

او ادامه داد: نظارت لحظه‌ای و الکترونیکی بر نوار مرزی به‌طور مداوم انجام می‌شود. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید، وضعیت یک پاسگاه خاص را از همین‌جا مشاهده کنید؛ چند ثانیه بعد این امکان فراهم می‌شود تا وضعیت را به‌ صورت زنده ببینید. خدماتی که به مرزنشینان ارائه می‌دهیم و همچنین توسعه سامانه "پلیس من" روی تلفن‌های همراه، بخشی از تلاش‌های ما در جهت هوشمندسازی است. 

سردار گودرزی تصریح کرد: عزم ما در پلیس و مرزبانی برای ساماندهی اتباع غیرمجاز که طی سال‌های اخیر در کشورمان مانده‌اند، جدی است. سیاست بر این است که تمام اتباع غیرمجاز تا پایان سال کشور را ترک کرده و به وطن خود بازگردند. مهمان‌نوازی ما در دنیا زبانزد است؛ ما هیچ هزینه‌ای از کسی دریافت نکرده‌ایم و اتباع خارجی از تمام ظرفیت‌های کشور مانند بهداشت، درمان، سوخت، سوبسید نان و ... بهره‌مند بوده‌اند. ما به رفتار مسلمانانه خود پایبندیم، اما حالا وقت آن است که این دوستان به کشورشان بازگردند، زیرا این حق مردم ماست که نظم عمومی را با قدرت بیشتری برقرار کنیم.

او ادامه داد: در پنج ماه و ۲۱ روز گذشته، مرزبانی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق را کشف کرده است. این کشفیات بیشتر در حوزه خلیج فارس انجام شده است. انهدام باند‌های قاچاق سلاح به کشف ۱۱۲۵ قبضه سلاح، عمدتاً جنگی، منجر شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است. همچنین بیش از ۱۵ تن انواع مواد مخدر کشف شده است. با وجود کاهش کشت تریاک در افغانستان، متأسفانه در پنج ماه گذشته شاهد افزایش ۹۸ درصدی مواد مخدر صنعتی بوده‌ایم که این موضوع یک زنگ خطر جدی است.

سردار گودرزی بیان کرد: در این مدت، ۲۹۷ سوداگر مرگ و نفرات اصلی باند‌های قاچاق دستگیر و ۳۸۰۰ نفر قاچاقچی کالا بازداشت شده‌اند. همچنین ۶۹ نفر از اشرار و قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر در درگیری با مرزبانان به هلاکت رسیده‌اند. بیش از ۱۰ میلیون لیتر انواع سوخت قاچاق کشف شده و همچنین بیش از ۱۸ هزار دستگاه انواع تلفن همراه که نسبت به سال گذشته ۱۵ برابر افزایش یافته، ضبط شده است.

او ادامه داد: در حوزه اقدامات مهندسی و رزمی، جاده‌های مرزی در حال احداث و بازسازی هستند؛ تاکنون ۱۲۴ کیلومتر جاده مرزی بازسازی و ۸۷۵ کیلومتر کانال و خاکریز مرزی ایجاد شده است. همچنین، فیبر نوری برای هوشمندسازی و ایجاد ارتباطات بهتر در مرز‌ها در حال نصب است. انسداد فیزیکی با فنس و سیم تیغ‌دار نیز در ۸۶۳ کیلومتر از مرز‌ها اجرا شده است. علاوه بر این، ۵۰ برجک مرزی ظرف یک ماه گذشته اضافه شده‌اند و دیوارکشی در مرز‌ها با همکاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال انجام است.

سردار گودرزی گفت: ما شما را در نیمه دوم سال به بازدید از انسداد مرز‌های جنوب شرق کشور، خوزستان، شمال غرب کشور، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی دعوت می‌کنیم تا از نزدیک پیشرفت‌های ما را مشاهده کنید.

او ادامه داد: امیدواریم اقدامات پیشنهادی سردار رادان هرچه سریع‌تر عملی شوند. تمامی فرماندهان قول همکاری داده‌اند و پس از تأمین هزینه‌ها می‌توان دیوار‌ها و تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی مورد نیاز را تأمین کرد. این پروژه شامل نصب چندین هزار کیلومتر فیبر نوری در مناطق مختلف از جمله کوه‌ها، دره‌ها و دریا‌ها است که کاری دشوار است. از نیمه دوم مهرماه، این پروژه به‌طور رسمی آغاز خواهد شد و در مناطق مختلفی که مدنظر است، پیاده‌سازی خواهد شد. 

سردار گودرزی بیان کرد: در حال حاضر، مشکلاتی در سیستان و بلوچستان وجود دارد. برخی از افراد ناآگاه به‌طور غیرموجه از دفاع از کسانی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازند، حمایت می‌کنند. قانون جدید تجارت مرزی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، کولبری را منسوخ کرده و تجار مرزنشین می‌توانند از بازارچه‌ها و گمرکات برای خرید و اظهار کالا‌های خود استفاده کنند. برخی اظهار نظر‌ها در فضای مجازی نادرست است و مشکلات از سوی کسانی که هنوز در دوره‌های جنگ‌های گذشته هستند، مطرح می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر، هفت بازارچه مرزی فعال است؛ از این تعداد، سه بازارچه در سیستان و بلوچستان و باقی در کردستان و آذربایجان غربی فعال هستند. هنوز دولت عراق و اقلیم کردستان اقدامی در این خصوص نکرده‌اند. هماهنگی‌های لازم بین دو کشور باید انجام شود و تا زمانی که این هماهنگی به نتیجه نرسد، اقدامات یک‌طرفه نمی‌توانند اجرایی شوند. با پاکستان و افغانستان مشکلی نداریم، اما با عراق در برخی موارد مشکل داریم.

خبرنگار: عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
ای بابا هی دستور میدید اونها میگن چشم .خودت میگی غیرمجاز .پس اگر قانون سرش می شد غیرمجاز وارد نمی شد .جمع کنید بفرستید برند مرز ها رو دیوار کشی کنید محکم تر برخورد کنید بابا کار برای جوان های خودمون نیست سرانه نان وآب و گاز و برق هم همینطور حساب کنید به خدا فقط ضرر هست برای مملکت .مقتدرانه برخورد کنید این وضعیت رو سامان دهی کنید
آخرین اخبار