معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در راستای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه چاپ و توزیع اسناد سبز رنگ عملیاتی شده است.

نشست تخصصی بررسی کاربرد‌های نقشه‌های سه بعدی شهری و روستایی در اجرای حدنگاری و قانون الزام به تنظیم ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با حضورکارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست گفت: عملیاتی کردن نقشه‌های سه بعدی و سایر روش‌های بدیع کمک شایانی به سازمان ثبت و شورا‌های قضایی در حسن اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول خوهد کرد.

وی بر لزوم به کارگیری قوانین و فنون جدید نقشه برداری در سازمان ثبت و سایر مراجع قضایی تاکید کرد و گفت: مدیران و کارکنان سازمان ثبت نیز باید منطبق با این اصول گام برداشته و در انجام امورات ثبتی این روش‌ها را پیاده کنند.

وی در ادامه افزود: مطابق ماده ۸ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، آرای صادره در هیات‌ها و مراجع باید دارای مختصات جغرافیایی باشد و این بدان معناست هرگونه بی‌توجهی قضات یا مأمورین دولتی نسبت به مفاد اسناد رسمی منجر به محکومیت ایشان با یکی از مجازات‌های تعزیری درجه شش می‌شود؛ همچنین چنانچه خسارتی متوجه دارنده سند رسمی شود، فرد متخلف مسئول جبران خسارات خواهد بود. اجرای این امر مستلزم آموزش قضات در به کارگیری روش‌های جدید است.

بابایی با بیان اینکه انتقال ادبیات جدید درحوزه نقشه برداری به مجامع و شورا‌های قضایی کاهش اطاله دادرسی را به دنبال دارد، گفت: عملیاتی کردن نقشه‌های سه بعدی و سایر روش‌های بدیع کمک شایانی به ثبت و شورا‌های قضایی در حسن اجرای "قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول" خواهد کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: تشکیل کمیته‌های علمی، فنی، اجرایی و برگزاری جلسات متعدد، گذار از قالب‌های سنتی به روش‌های مدرن را در حدنگاری فراهم می‌کند. در وهله اول این گذار و پیاده سازی با سازمان ثبت اسناد و املاک است چرا که برخی گروه‌ها و افراد سنتی ممکن است به دلیل منتفع بودن، در قبال تحولات جدید موضع گیری و مقاومت نمایند.

بابایی گفت: حد نگار (کاداستر) پیشانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و تمامی ارگان‌های کشور سازمان ثبت را با اجرای حد نگار می‌سنجند. در این عرصه نقشه برداران بیشترین نقش را به عهده دارند که باید به تقویت جایگاه آنان نیز مبادرت کنیم.

 صفدر کشاوز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این جلسه با اشاره به ضروت پیشبرد حدنگاری اراضی کشاورزی گفت: لازم است ادارات کل ثبت استانی در پیشبرد حدنگاری تعامل بیشتری داشته باشند.

وی افزود: از نهم تیرماه سال جاری تا ۲۰ مرداد ماه ۳۰ هزار قطعه تثبیت شده است. در راستای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه نیز چاپ و توزیع اسناد سبز رنگ عملیاتی شده است که واحد‌های ثبتی نیز باید باقیمانده اسناد قبل را صورت جلسه و به خزانه کشور تحویل داده و مبادرت به صدور اسناد جدید کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار