فضای مجازی تحولی بزرگ و آشکار در فرایند پیشرفت علمی عالمان و خدمتی موثر و ماندگار به جامعه بشریت است که بخشی از آلام و آسیب‌های انسان‌ها را کاهش داده و روند رسیدن به رفاه نسبی را هم تسهیل می‌کند.

 توسعه فنآوری‌های نوین درحوزه ارتباطات و شکل گیری شبکه‌های پرشتاب اجتماعی در بستر تعاملات انسانی و تبادلات فضای مجازی دنیای جدیدی را به وجود آورده و فراگیری و تغییر کیفیت سبک زندگی را هم در جامعه ما ضروری کرده است.

در این تحول آنی و بروز گفتمان‌های متنوع مجازی، هویت افراد بدون اختیار آنان تغییر کرده و پدیدار‌های ناهمگون و فاقد تقسیم و تمایز، ظهور و بروز یافته و ناخواسته، جهانی شدن فرهنگ‌ها را رقم می‌زند.

فهم فضای کارکردی و نوع خط و مشی این رسانه نو پدید، سیطره ارتباطات الکترونیکی بر فضای روحی جامعه را افزایش و یک قالب نو و الگوی جدیدی با هویت خاص و متفاوت و گسترده و شتابزده را برای تعاملات اجتماعی به وجود آورده و مشارکت‌های مدنی را نیز توسعه داده است.

این وسیله ایده آل ارتباطی در کنار مزیت‌های متعدد و راهگشای خود، مشکلات و محدودیت‌های زیادی را هم به وجود آورده که می‌توان به " کاهش ارتباطات حقیقی افراد و اقوام، توسعه تنهایی و کسالت فردی، آسیب پذیر کردن روابط خوب خانوادگی، کاهش گفت و شنود‌های مفید اجتماعی و رقیق شدن معیار و میزان صفا و صداقت در جامعه و اشاعه سیمای مجهولات و صعب شدن مسیر دستبابی به معلومات اشاره کرد".

در جامعه جدید و جهان شمولِ اینترنت و فضای آزاد مجازی در هیئت یک رشته راهور نامرعی و گسترده، اندام‌های جوامع جهانی را با هم پیوند داده و به عنوان یک قرارداد هوشمند توسعه یافته، اعضای جهان را به تعامل و تعاطی باهم وادار می‌کند.

پدیده عالم گیر اینترنت با اعجاز علم و آگاهی و ضریب نفوذ وسیع ۸۰ درصد جمعیت هشت میلیارد نفری جهان را بر سفره سحر انگیز خودگِرد آورده و آموزش و پرورش و جَهِش و پژوهش را در دهکده جهانی به سوی فرا گیری سواد رسانه‌ای مجبور و متمایل کرده است.

رشد انفجاری فضای مجازی فارغ از دامنه مضرات و مخاطراتش، بر عرصه عالم و عرشه ثانیه‌ها تکیه کرده و بر آسمان آگاهی و اطلاعات سایه افکنده، قدرت، ثروت، تحلیل، تفسیر و ارزیابی و انتقال مفاهیم را تسخیر، مرز‌ها را تخریب و با عبور از کیستی و چیستی عالم، مسیر و معبر اقوام و اتبار را مسدود و همه ارزش‌ها و اعتقادات را در هم آمیخته است.

مالکان و متولیان و مبتکران فضای مجازی با سودای تخدیر افکار و تسخیر رفتار جهان، اهداف استعماری خودرا دنبال می‌کنند و مانیز وظیفه داریم که برای حفظ هویت خود و اثبات، سلامت حریم خانواده و حُریت نیاکانمان از لاک تدافعی خارج و در موضع تهاجم، پاسدار عزت و نگاهبان شریعت خود وآیندگان باشیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، کار فرهنگی را عرصه جهاد توصیف کرده و می‌فرمایند: "فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، ایشان در ادامه از فضای مجازی به عنوان خط مقدم جبهه فرهنگی نام برده و تأکید می‌کنند:" دشمن دارد با ابزار فضای مجازی ایمان، غیرت و اعتقادات جوانان ما را نشانه می‌گیرد، بنابراین باید جواب کار فرهنگی باطل دشمن را با کار فرهنگی حق داده شود".

دراین مصافِ نرم و نامتعارف رسانه‌ای عقل و اندیشه حکم می‌کند که قبل از تلاش بی حاصل برای توقف کاروان پرشتاب فضای مجازی، به فکر ارتقای اندوخته‌های علمی و تقویت سواد رسانه‌ای خود و جوانان و خانواده‌های خویش باشیم.

قدرت شگرف و توان تخریب فضای مجازی، ضرورت فراگیری، آموزش و تفهیم زبان این هیولای چند چهره و آشنایی کامل با محتوا‌های مکتومِ متکی بر مهارت، تفسیر و تحلیل فرآورده‌های سمعی و بصری آن در سطح جامعه دوچندان کرده است.

فضای مجازی فرایندی است فاخر که جریان تبادل اخبار و اطلاعات را در بستر آزاد اندیشی برای جهان بشریت میسور و ممکن کرده است، اما عدالت، انصاف و انتفاع از آن، برای عموم مردم درآن یکسان نیست.

در دنیای مجازی ضمن به مسلخ رفتن انصاف و انسانیت، جهان بر اساس تلاوت، تدابیر و تفاسیر انسانی اداره نمی‌شود و قرائت‌های قبیح و برداشت‌های بی جا از ثروت، قدرت، امنیت و عدالت اعمال شده و به جای صلح جهانی، بر طبل جنگ جهانی کوبیده می‌شود.

در جهانِ جذاب مجازی، هدایت دنیا در دستان کسانی است که بر بنگاه‌های قدرتمند و هویت ستیز رسانه‌های دیجیتال مسلط شده و با اقیانوسی سرشار از تشنج و تخاصم بر حقایق عالم می‌تازند و در تلاش اند که با تهی کردن عالم کنونی، جهان متفاوتی را خلق کنند که برای تنفس در آن باید با کلید واژه هایش انس گرفته و به منظور بقای خود باید با حیات دیگران به تنازع بپردازیم.

در این عالم مجاز، عواطف جمعی تضعیف، عشق کاذب پر رونق، کانون گرم خانواده کم اثر، هنجار‌های انسانی در سایه، ستون فقرات فکری متزلزل، خودشیفتگی افزون، آداب و عادات ملی در حال افول و جنگ و جهود و جهالت جهانی در حال فراگیرشدن است.

جذابیت‌های جهان گوگل و دانش رسانه‌ای موجود، دنیای کنونی را به یک باشگاه بذل و بخشش غیر واقعی تبدیل کرده که برای عضویت در آن باید دست خود را دراز، چشم خویش را تیز و ذائقه زندگی را به ابزار آگاهی و اینترنت مجهز کنیم.

آموزه اثبات شده فضای فراگیر مجازی در عالم کنونی بیانگر این واقعیت است که حاکمانِ دُول و حافظانِ ملل مختلف اگر توانایی آینده نگری، اقدامات باز دارنده و هویت مقاوم فرهنگی را نداشته باشند از گردونه قدرت حذف و از قافله قله نشینی قرن‌ها نیز جا می‌مانند.

دقت نظر در فعل و انفعالات جهان و سرعت فوق العاده تعمیم و توسعه شبکه‌های اجتماعی و سیطره حیرت‌انگیز پدیده اینترنت، حجت را بر مدیران جامعه و نهاد خانواده تمام کرده تا برای حفظ هویت ملی و شاکله شریعت، نجات جامعه و جوانان و حفظ قداست خانواده از گردباد آسیب‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی، با تدوین قوانین راهبردی و ترویج آموزش‌های کاربردی، امانت الهی و رسالت انسانی خویش را به سرانجام مقصود برسانند و حریم و حرم پاک خانواده را از گزند آسیب فضای مجازی مصون کنند.

منبع: آنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار