رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی حفاظت گاه‌های خصوصی حیات وحش گفت: یک قلاده یوز ماده به همراه دو توله روز شنبه در پل ابریشم مشاهده شد.

کامبیز معظمی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی حفاظتگاه‌های خصوصی حیات وحش گفت: بر اساس گزارش افراد محلی، یک قلاده یوز ماده به همراه دو توله روز شنبه (۶ مردادماه) در محلی موسوم به کلاته ملا واقع در محدوده حفاظت مشارکتی یوز کنام پل ابریشم مشاهده شد.

کامبیز معظمی که حفاظت از محدوده یوزکنام پل ابریشم را از زمستان سال قبل برعهده گرفته است، گفت: بلافاصله بعد از دریافت خبر مشاهده یوزپلنگ در منطقه، همیاران انجمن با هماهنگی محیط بانان منطقه، به محدوده‌ای که گزارش شده بود، اعزام شدند و نسبت به گشت زنی و کنترل منطقه اقدام کردند.

وی در ادامه گفت: با توجه به شناختی که از فرد مشاهده کننده داشتیم اکیپ‌های گشتی همیاران یوزکنام پل ابریشم از روز گذشته به منطقه اعزام و همراه با محیط بانان توران، تا حوالی ظهر روز یکشنبه (۷ مرداد ماه) نسبت به گشت‌زنی، ردیابی، پیگیری از افراد محلی و اجرای اقدامات حفاظتی برای تامین امنیت یوز‌های مشاهده شده اقدام کردند.

محدوده حفاظت مشارکتی یوز کنام پل ابریشم با وسعتی بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار، منطقه‌ای غیرحفاظت شده است که بین ذخیره‌گاه زیستکره توران، پناهگاه حیات وحش میاندشت و منطقه حفاظت شده خوش ییلاق در پهنه جغرافیایی استان‌های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی واقع شده است. با توجه به اینکه این منطقه یکی از مهم‌ترین محدوده‌های حال حاضر حیات و زادآوری گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ به شمار می‌آید، از زمستان سال قبل انجمن صنفی حفاظتگاه‌های خصوصی حیات وحش پس از انعقاد توافق‌نامه رسمی با سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری‌های سمنان و خراسان شمالی حفاظت این محدوده را عهده دار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار