یک روانشناس شخصیت گفت:درگیری‌های مداوم خانوادگی نسبت به طلاق آسیب بیشتری به کودکان می‌زند.

پریدخت زند روانشناس شخصیت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: طلاق والدین برای هر کودکی تجربه‌ای دشوار است. با این حال، زندگی و رشد کودک در محیطی پر از خشم، خشونت و سوءاستفاده، مضرات بیشتری نسبت به دشواری‌های طلاق دارد.

او ادامه داد: باقی ماندن در تأهل و زندگی زناشویی به خاطر کودکان می‌تواند معادل مواجه کردن هر روزه و هر لحظهٔ آنها با بحث و جدل‌های آشکار، نفرت و نارضایتی‌های پنهان، پرخاشگری و چرخه‌های بی‌پایان رنجش و خشم باشد، که در مجموع، فضایی آرام و امن نیست.

زند تصریح کرد: مطالعات اخیر نشان می‌دهند که کودکان طلاق بیش از آنکه از جدایی والدین آسیب ببینند، از نزاع و تعارضات خانوادگی پیش از طلاق آسیب می‌بینند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که شاهد بحث و درگیری مکرر والدین بوده‌اند، ۳۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به ناهنجاری‌ها و مشکلات رفتاری دارند.

او ادامه داد: به طور مشابه، در زمینهٔ افت عملکرد تحصیلی، روابط بین‌فردی و مشکلات هیجانی، تاثیر فاکتور‌های تنش‌زای پیش از طلاق بر روی کودکان بیشتر از خود طلاق و چالش‌های پس از آن بوده است.

زند بیان کرد: تاهل و زندگی خانوادگی سرشار از تعارض مانند زخمی باز است که برداشته شدن مکرر دلمه‌ها، ترمیم و بسته شدن دائمی آن را غیرممکن می‌کند. در چنین شرایطی، تلاش والدین برای کنار هم نگه داشتن اجزای خانواده، حتی در صورت کاهش بار خشونت، منجر به از بین بردن احساس بی‌ثباتی و تأمین عشق و صمیمیت موردنیاز فرزندان نخواهد شد.

او گفت: تقسیم شدن محیط زندگی به دو خانهٔ مجزا بعد از طلاق والدین، تحولی چالش‌برانگیز است، اما به کودک اجازه می‌دهد به جای درگیر شدن دائمی با هیجانات منفی و پیچیده، به زندگی کودکانهٔ خود بپردازد. اگرچه زندگی در دو خانهٔ بدون جنگ الزاما بدون نقص نیست، اما تقریباً همیشه بهتر از زندگی زیر یک سقف پر از تنش است.

زند بیان کرد: ماه‌های ابتدایی پس از طلاق، دوران گذار به شرایط تازه و سازگاری با آن است که پیچیدگی‌های خود را دارد. اما در اغلب موارد وضعیت به سمت آرامش، ثبات و فرونشینی تنش‌های پیرامون فرآیند جدایی پیش خواهد رفت.

او در ادامه گفت: درک یک کودک از تصمیم والدین برای طلاق می‌تواند به صورت تلاشی مشترک از سوی دو والد برای ساختن شرایطی بهتر باشد. اگر نگاه والدین به طلاق، نوعی مصالحه و یافتن راه حل مشترک برای یک مسئله باشد، این نگرش به کودک نیز منتقل خواهد شد. او از والدین خود می‌آموزد که بسیاری از اوقات، ساختن آینده‌ای بهتر نیازمند تصمیم‌گیری‌های سخت و عبور از مراحل دشوار است.

خبرنگار:عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار