سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش‌های گسترده برای حفاظت از یوزپلنگ‌های ایرانی در توران ادامه دارد.

حسن اکبری سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: درباره یوزپلنگ، ما دو بحث اصلی را دنبال می‌کنیم؛ یکی زیستگاه و دیگری مشکلات موجود که در حال بررسی است. زیستگاه یوزپلنگ‌ها مشکلات عدیده‌ای دارد که برخی از آنها بسیار پیچیده و حل نشدنی به نظر می‌رسند. دو مسئله اصلی توران دام و شتر است. ما جلساتی برگزار کرده‌ایم و پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم. واقعاً یک عزم ملی فرادستگاهی نیاز است. حتی سندی تهیه کرده و به شورای عالی بردیم که به سه مصوبه تبدیل شد. این مصوبات خوب بودند، اما معضلات اصلی همچنان این دو مورد هستند.

او ادامه داد:ما تلاش کردیم تا زیستگاه‌های اطراف توران را حفاظت کنیم. به خصوص منطقه پل ابریشم در شمال توران که یوزپلنگ‌ها به آن پناه می‌برند. با کمک بخش خصوصی ده نفر نیرو مستقر شده‌اند و حفاظت از این منطقه ادامه دارد. مشاهدات یوز‌ها و افزایش طعمه‌ها امیدوارکننده بوده است. در جنوب شرق توران نیز اقدامات مشابهی انجام داده‌ایم.

اکبری تصریح کرد:برای دام و شتر، جلساتی با دستگاه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که در میان‌مدت بتوانیم کاری انجام دهیم. در مورد جاده، ۵۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که وزارت راه اختصاص داده بود، به استان ابلاغ شده و در فرآیند مناقصه است. امیدوارم که هرچه سریع‌تر فنس‌کشی جاده انجام شود. حدود ۵ کیلومتر فنس نیز با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستداران محیط زیست تامین شده است.

او گفت:نکته مهم این است که ما ظرفیت‌هایی در اسارت داریم و برنامه میان‌مدت ما ایجاد فراجمعیت‌ها است. یعنی محدوده‌هایی با زیستگاه‌های بزرگ و طعمه‌های طبیعی که یوزپلنگ‌ها بتوانند به شکل طبیعی زادآوری کنند. ما روی منطقه میاندشت در خراسان شمالی حساب باز کرده‌ایم و در توران نیز مکان‌یابی انجام داده‌ایم. امیدواریم با حمایت و اعتبارات بخش خصوصی و حامیان محیط زیست، این فرآیند تکثیر و فراجمعیت‌ها به خوبی پیش برود.

خبرنگار:عطیه رضایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار