اهالی روستای طغرود در شهرستان جعفرآباد درحالی از قطعی مکرر و افت فشار آب منازل خود گلایه‌مند هستند که مسئول آبفای جعفرآباد گفت که آب به اندازه کافی برای روستا تولید می‌شود، اما مشکل اینجاست که مساوی و عادلانه بین روستائیان توزیع نمی‌شود.

علیزاده گفت: در روستا ۴۰۰ اشتراک داریم که از این تعداد ۲۹۰ مورد خانگی، ۴۰ اشتراک غیرمسکونی و ۷۰ اشتراک هم مربوط به ساکنانی است که به صورت فصلی سکونت دارند.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با بیان اینکه برای این روستا یک حلقه چاه عمیق ۲۰۰ متری داریم، افزود: این چاه در هر ساعت ۲۲ مترمکعب آب تولید می‌کند، یعنی در روز ۵۲۰ مترمکعب برای روستا تولید آب داریم.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با اشاره به اینکه با هر اشتراک باید حدود یک هزار و ۲۰۰ لیتر آب به هر خانه برسد و این آب در شبکه روستا توزیع می‌شود، عنوان کرد: در خط انتقال افت نداریم و آب در روستا توزیع می‌شود.

علیزاده با تاکید بر اینکه مشکل ما این است که این میزان آب به صورت مساوی و عادلانه توزیع نمی‌شود، گفت: در نقاط بالادست روستا، آنها که به خطوط اصلی نزدیک هستند آب بیشتری بر می‌دارند و به اهالی ساکن در پایین دست روستا آب کمتری می‌رسد.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد افزود: از دفتر فنی خود درخواست کردیم شبکه توزیع روستا را بازنگری کند، گرچه پارسال ۶۵۰ متر از خط شبکه توزیع روستا را اصلاح کردیم و بیش از ۴۰ انشعاب استانداردسازی شد، اما این هم مشکل را برطرف نکرد و در پایین دست روستا آب با فشار و حجم بسیار پایینی می‌رسد.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با اشاره به اینکه برای رفع مشکل کم‌آبی روستا، آب را در روستا جیره‌بندی کردیم، گفت: از ساعت ۵ و ۶ بعد ظهر خروجی مخازن به سمت روستا را می‌بندیم تا آب داخل مخزن روستا ذخیره شود و از ساعات اولیه صبح به صورت برنامه‌ریزی شده آب را باز می‌کنیم تا اهالی به نسبت عادلانه برداشت داشته باشند و محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنیم.

علیزاده گفت: با وجود همه مشکلات و موانع، تلاش می‌کنیم تا در روز‌های شلوغ و ایام خاصی از سال مانند تاسوعا و عاشورا، با فرستادن تانکر، کمبود آب را جبران کنیم.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با بیان اینکه برطرف شدن مشکل کمبود آب به صورت کامل فعلا امکان پذیر نیست، تصریح کرد: در فصل گرما که مصرف آب بالا می‌رود با توجه به محدودیت منابع، فشار شبکه افت پیدا می‌کند. 

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با تاکید بر اینکه با اقدماتی آبدهی چاه را ۳۰ درصد افزایش دادیم، گفت: در حوزه مصرف هم مصارف واحد‌های غیرمسکونی را محدود کردیم که آب بیشتری به واحد‌های مسکونی برسد.

علیزاده تصریح کرد: اینکه بگوییم اصلا افت فشار نداشته باشیم، سخت است، اما با اصلاح شبکه و توزیع آب سعی می‌کنیم این مشکل را به حداقل برسانیم.

 شهرستان جعفرآباد با وسعتی حدود یکهزار و ۱۰۰ کیلومترمربع (بخش قاهان به وسعت ۵۵۰ کیلومترمربع و ۲۳ روستا و بخش جعفرآباد به وسعت ۶۵۰ کیلومترمربع و ۳۳ روستا) در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد و ۱۰ درصد مساحت قم را دربرگرفته است.

طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ هیات دولت وقت، بخش جعفرآباد به شهرستان ارتقا پیدا کرد، این شهرستان جدیدالتأسیس قم از ۲ بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده است که جمعیت رسمی شهرستان ۲۷ هزار نفر و جمعیت غیررسمی آن ۴۰ هزار نفر می‌باشد.

شهرستان جعفرآباد نقش موثری در کشاورزی و دامداری استان قم دارد؛ اما به‌خاطر کاهش نزولات آسمانی طی سال‌های اخیر با تنش‌های جدی همراه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار