مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از مدیریت کامل پسماند‌های عمرانی خبر داد و گفت: در طول سال ۵۵۰ هزار تن پسماند عمرانی در قم تولید می‌شود.

 به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در طول سال ۵۵۰ هزار تن پسماند عمرانی در قم تولید می‌شود که ۶۰ الی ۷۰ درصد از پسماند‌های عمرانی شهر قم مدیریت می‌شود و وارد سایت‌های تخلیه پسماند هم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت‌های عمرانی و به دنبال آن برای اخذ مجوز، کارشناسان به محل پروژه مراجعه می‌کنند و نوع خاک، کیفیت و متریال خاک شناسایی می‌شود، افزود: بنا بر نوع خاک، به بخش‌هایی که به این خاک نیاز دارد ارسال می‌شود؛ به‌طور مثال اگر خاک از جنس رس باشد آن را به کوره‌های آجرپزی ارسال می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: این اتفاق یک مسئله دو سر برد است، هم خاک برداشت‌شده از عملیات عمرانی به‌عنوان پسماند عمرانی در سایت‌ها تخلیه نمی‌شود و هم کوره آجرپزی دوباره برای تأمین خاک موردنیاز خود به عرصه‌های منابع طبیعی آسیب نمی‌زند.

وی اضافه کرد: یا مثلاً خاکی که از پروژه‌های عمرانی گودبرداری می‌شود و مناسب برای فضای سبز و رشد گیاهان است را هم در اختیار پروژه‌های فضای سبز شهرداری قرار می‌دهیم؛ به‌طور مثال عرصه فضای سبز بوستان پشت کوه خضر با خاک‌های نباتی که از پروژه‌های عمرانی برداشت شد، ساخته‌شده است.

میرابراهیمی تأکید کرد: برخی از خاک‌های برداشت‌شده از گودبرداری پروژه‌ها که معمولاً بستر رودخانه هستند دارای دانه‌بندی بوده که برای پروژه‌های زیرسازی مناسب است.

وی در پاسخ به این سؤال که پسماند‌های باقیمانده از ساخت‌وساز ساختمان‌هایی که تخریب و نوسازی می‌شوند چه اتفاقی برای این پسماند‌ها رخ می‌دهد؟ گفت: ۴۰ درصد پسماند‌های عمرانی هم خاک و نخاله است که به ۴ مرکز پیش‌بینی‌شده منتقل و تخلیه و نگهداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم یادآور شد: اگر افرادی در خصوص مدیریت پسماند عمرانی قانون را رعایت نکنند برای آنها پرونده تشکیل می‌شود تا پسماند عمرانی را تعیین تکلیف کنند.

میرابراهیمی عنوان کرد: در کنار همه آموزش‌ها و کار‌های فرهنگی باید یک اهرم قانونی و بازدارنده نیز وجود داشته باشد که این اتفاق باعث می‌شود که به آنچه مدنظر داریم بیشتر نزدیک شویم و نمی‌توانیم بگوییم این موضوع ۱۰۰ درصد اجرا شده یا شده است؛ اما اتفاقات بسیار خوبی رخ‌داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار