بنابر اعلام بانک مرکزی، ارز اربعین امسال در بیش از ۳ هزار شعبه و باجه هفت بانک عامل در مناطق شهری و روستایی کشور عرضه می‌شود.

هر ساله با نزدیک شدن به اربعین حسینی دستگاه‌های مختلف برای ارائه خدمت به زائران آماده می‌شوند از جمله این دستگاه‌ها بانک مرکز است؛ بنابر اعلام قبلی بانک مرکزی قرار بود فروش ارز اربعین امسال از یکشنبه ۷ مرداد تا ۳ شهریورماه آغاز شود، اما باتوجه به تعطیلی سراسری کشور در روز گذشته بنابر پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مشخص شد فروش حضوری ارز اربعین از امروز دوشنبه ۸ مردادماه آغاز می‌شود.

بناست امسال ارز اربعین در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۲۰۰۷ شعبه و باجه پست بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه، ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان به زوار اربعین حسینی (ع) ارائه شود.

ارز اربعین که سال گذشته هم به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS ارائه شد و امسال هم از نظر میزان همانند سال گذشته است و در همین رابطه محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در اربعین امسال نیز به هر زائر متقاضی به میزان ۲۰۰ هزار دینار ارز به نرخ ETS که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبادله می‌شود فروخته خواهد شد.

در ادامه هم چگینی کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی گفت: نرخ ارز اربعین همان نرخ مرکز مبادله طلا و ارز است امروز نرخ هر یک دینار عراق بین ۳۶ تا ۳۷ تومان است که زائران می‌توانند تا سقف ۲۰۰ هزار دینار ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند زائران اگر بخواهند سقف ارز را خریداری کنند باید حدودا ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ریال آماده داشته باشند.

گفتنی است، بنابر اعلام بانک مرکزی خدمت فروش ارز اربعین علاوه بر شیوه حضوری در بستر برخط هم فعال خواهد بود به گونه‌ای که از هفت بانک عامل عرضه‌کننده ارز اربعین چهار بانک با ایجاد سازوکار مناسب زمینه را برای ارائه خدمات غیرحضوری به متقاضیان دریافت ارز اربعین مهیا کرده‌اند، در همین راستا بانک‌های ملی و پست‌بانک در بستر پیام‌رسان «بله»، بانک سپه در بستر پیام‌رسان «روبیکا»، بانک صادرات از طریق اپلیکیشن «سپینو» (به‌آدرس SEPINO.BSI.IR) خدمات غیرحضوری را به متقاضیان دریافت ارز اربعین ارائه می‌کنند.

ارز اربعین
همچنین مقرر است بانک پارسیان خدمت غیرحضوری عرضه ارز اربعین را دربستر پیام‌رسان آی‌گپ ارائه کند که پس از نهایی شدن از طریق وب‌سایت رسمی بانک پارسیان اطلاع‌رسانی خواهد شد. قابل ذکر است؛ بانک تجارت خدمات غیرحضوری خود در این زمینه را در بستر سامانه این بانک ارائه خواهد داد که متقاضیان می‌توانند نحوه دریافت این خدمات را از طریق سامانه بانک تجارت پیگیری کنند همچنین باید تاکید شود بانک ملت در ایام اربعین حسینی خدمات غیرحضوری در زمینه عرضه اربعین نخواهد داشت.

مدارک لازم برای خرید ارز زیارتی اربعین

علاوه بر این باید تاکید کرد بر اساس اعلام بانک مرکزی فروش ارز به زائرین بالای پنج سال (متولدین یک شهریور ۱۳۹۸ به قبل) با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه "نظارت ارز (سنا) " در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» (کد سرفصل ۵۰) و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکان‌پذیر است همچنین در خصوص زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.

همچنین سرپرستان خانوار می‌توانند به‌منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه نمایند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار می‌تواند با کارت‌بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام کند.

دریافت ارز اربعین منافاتی با ارز مسافرتی ندارد

پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بانک مرکزی هم حاکی از آن است که دریافت ارز اربعین منافاتی با ارز مسافرتی برای زائرانی که قصد سفر هوایی دارند ندارد.

تداوم سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

بنابر آنچه اعلام شده امسال هم همانند سال گذشته شاهد دلارزدایی از سفر اربعین خواهیم بود موضوعی که غیبی پور کارشناس اقتصادی در خصوص آن به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال گذشته نیز به زائران اربعین ارز دینار پرداخت شد و خبری از دلار نبود امسال هم رئیس کل بانک مرکزی این خبر را داده که دینار به زائران پرداخت خواهد شد دلار زدایی یا به عبارتی حذف دلار از سفر اربعین که باید در خصوص آن به چند نکته مهم اشاره کرد در ابتدا باید گفت با پرداخت دینار دیگر زائران دغدغه تبدیل دلار به دینار را در کشور عراق نخواهد داشت و از این باب دیگر چالشی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر این که با پرداخت ارز دینار به زائران و حذف دلار سلطه دلار این ارز جهان روا به پایان می‌رسد و دیگر خبری از این ارز به عنوان واسطه نیست اقدامی که می‌طلبد تنها منوط به سفر اربعین نشود نکته مهم دیگر این که سفر‌های همچون راهپیمایی اربعین با توجه به گستردگی‌هایی که دارد یکی از راه‌های مناسب برای تقویت ارز‌های ملی میان دو کشور محسوب می‌شود و این دلارزدایی منجر به تقویت ریال هم خواهد شد.

غیبی‌پور عنوان کرد: موضوع مهم دیگر این که با دلارزدایی از سفر اربعین فشار و افزایش تقاضا برای دلار را نخواهیم داشت و این سبب تداوم تعادل عرضه و تقاضا فعلی می‌شود موضوعی که منجر به این خواهد شد که دیگر شاهد نوسان نرخ ارز و تنش در این حوزه نباشیم و به این شکل آرامش بازار ارز هم حفظ خواهد شد بنابر این تدبیر حذف دلار از سفر اربعین اقدام مهمی است که سال گذشته عملیاتی شد و امسال هم پیگیری می‌شود و امیدواریم سال‌های بعد هم این موضوع دنبال شود.

به طور کلی گفتنی است، دلارزدایی از سفر می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، حفظ ارزش پول محلی، تقویت اقتصاد محلی، تجربه فرهنگی بهتر و حفظ امنیت مالی کمک شایانی کند.

در نهایت باید تاکید کرد، متقاضیان برای خرید ارز اربعین باید ابتدا در سامانه سماح ثبت نام کنند و ثبت نام آنها حتماً با موفقیت انجام شده باشد. ثبت نام در این سامانه از روز ۱۷ تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
من دیشب ارز اربعین را از طریق بله خریدم و امروز به شعبه زاهدان بانک ملی مراجعه کردم و گفتند اصلا به ما ارز اختصاص ندادند.
آخرین اخبار