رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی گفت: سهم ایران از گردش مالی سالانه گیاهان دارویی ۶۰۰ میلیون دلار است.

محمدعلی رضایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و زعفران ایران در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد گفت: با توجه به تنوع اقلیمی گیاهان دارویی، پتانسیل افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور وجود دارد، اما  این امر مستلزم جلوگیری از خام‌فروشی، فرآوری،  ماشین آلات مناسب و فناوری روز است تا کار را با استاندارهای جهانی پیش بریم.

 او با بیان اینکه ایران پتانسیل بالایی در تولید گیاهان دارویی دارد، افزود:  در خصوص گل محمدی کشت، بیش از ۳۸ هزارهکتار توسعه پیدا کرده است، اما محصول تولیدی ما گلاب، گل خشک و اسانس است. درحالی که  بلغارستان بیش از ۸۰ نوع محصول از گل محمدی تولید می‌کند.

رضایی راهکار زنجیره ارزش مدیریت در ارتباط با کشت، تولید و صادرات دانست و افزود: همه زنجیره باید کنار هم بنشینند تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود تا به اهداف اصلی برسیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی کل گردش مالی سالانه گیاهان دارویی را ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که گردش مالی گیاهان دارویی تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار است. اما در حال حاضر سهم ما با همین تنوع و کیفیت گیاهان دارویی کمتر از نیم درصد است، اما با ایجاد زنجیره ارزش حداقل می توانیم ۱۰ درصد گردش مالی دنیا معادل ۱۳ میلیارد دلار را داشته باشیم.

او کل صادرات گیاهان دارویی را ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کردو افزود: بنابر آمار سالانه صادرات زعفران و مابقی گیاهان دارویی ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار صادرات است که متاسفانه اکثرا خام صادر می شود، درحالیکه با به روز شدن ماشین آلات کشاورزی و توسعه زنجیره ارزش می توان میزان صادرات را به ۱۰ درصد افزایش داد.

به گفته رضایی، با توجه به  کمبود منابع اولیه و کم آبی کشور بهترین جایگزین کشت گندم و جو، گیاهان دارویی است چراکه در راستای ارتقای ضریب امنیت غذایی، امکان کشت فراسرزمینی گندم و جو وجود دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی گفت: زنجیره ارزش نیازمند ماشین آلات روز است، از این رو با ارتقای دانش فنی باید نقاط ضعف را مرتفع کرد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار