نایب رئیس اتحادیه مرغداران گفت: براساس آمار ماهانه ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن مرغ تولید می‌شود که این میزان ۱۵ درصد مازاد بر نیاز کشور است.

سیدصدرالدین عظیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار در تیرماه حدود ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت، درحالیکه خرداد ماه ۱۵۲ میلیون صورت گرفته است.

به گفته او، براساس آمار از مجموع جوجه ریزی های صورت گرفته ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن گوشت مرغ تولید می شود که ماهانه حداقل  این میزان ۱۵ درصد مازاد بر نیاز کشور است.

عظیمی ادامه داد: پشتیبانی امور دام در ایام محرم مرغ های که تاریخ روبه اتمام بود، در بازار عرضه کردند که همین امر موجب شد تا قیمت مرغ گرم در بازار به تعادل نرسد. گفتنی است به رغم آنکه قیمت تمام شده هرکیلو مرغ ۶۰ هزارتومان است، اما در بازار با نرخ ۵۰ هزارتومان عرضه می شود.

۱۳ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر شد

نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه میزان صادرات مرغ چندان چشمگیر نیست، افزود: در شرایط فعلی روند صادرات مرغ در حدی نیست که حجم قابل توجهی از مازاد مرغ به بازارهای هدف صادر شود، از این رو امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مرغ به عمان و روسیه صادر شود چرا که اکنون عمده صادرات به عراق انجام می شود.

او درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ افزود: بنابر آمار از ابتدای سال ۱۳ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر می شود، درحالیکه ماهانه ۱۰ هزارتن مرغ باید به بازارهای هدف صادر شود. 

خرید حمایتی اثر مقطعی بر بازار مرغ می گذارد 

عظیمی با بیان اینکه خرید حمایتی چندان چشمگیر نیست، افزود: خرید حمایتی مرغ راهکار کاهش مازاد نیست چراکه با سررسید شدن تاریخ در بازار عرضه می شود که راهکار مناسبی نیست، مگر اینکه پشتیبانی امور دام به منظور صادرات نسبت به جمع آوری و خرید مازاد از مرغداران اقدام کند.

به گفته او، خرید حمایتی مرغ اثر مقطعی بر بازار می گذارد،اما اگر بتوانند روزی حداقل ۵۰۰ تن مرغ با هدف ذخیره صادرات با نرخ حداقل ۵۸ هزارتومان خریداری کنند، تا حدی این موضوع می تواند به کاهش زیان مرغداران کمک کند.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران با اشاره به اساسی ترین راه حل تنظیم بازار مرغ افزود: بهترین راهکار تنظیم بازار مدیریت تولید است و از طرفی بستر لازم برای صادرات باید فراهم شود به طوریکه بر مبنای نیاز کشور ۱۰ درصد جوجه ریزی بیشتری برای ذخایر استراتژیک و صادرات انجام شود. لذا انتظار می رود که میزان جوجه ریزی مدیریت شود و این طور نباشد که هرماه ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت بگیرد.

او حداکثر نیاز جوجه ریزی کشور را ۱۳۰ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: بنابر آمار طی ماه های اخیر میزان جوجه ریزی ۲۰ میلیون قطعه مازاد بر نیاز کشور است.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران  با اشاره به تاثیر افزایش عوارض بر واردات نهاده های دامی گفت: در ارتباط با واردات نهاده دامی ذرت هر کیلو ۱۲۴ تومن عوارض افزایش پیدا کرد و از ابتدای سال برای تجار محاسبه  شود که همین امر منجر به افزایش قیمت هزارتومانی ذرت شد که این امر روی قیمت تمام شده اثر می گذارد. از این رو تقاضا داریم که ثباتی در بازار ایجاد شود تا مرغداران نسبت به شرایط بازار و جوجه ریزی اطمینان خاطر داشته باشند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار