رئیس اداره بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه قم گفت: احتمال دارد که با تبدیل قبرستان نو به باغ مزار، حرمت قبور مشاهیر و علمای دینی حفظ نشود.

حجت‌الاسلام حسین دلاوری، با اشاره به مشکلات ساماندهی قبرستان نو گفت: در بسیاری از بقاع متبرکه سطح شهر قم زیباسازی و فضای مطلوبی برای زائران و مجاوران فراهم کرده‌ایم؛ از جمله کف‌سازی و ایجاد فضای سبز بقعه علی بن جعفر، امامزاده شاه ابراهیم، شاه همزه و امامزاده شاه سید علی که می‌توان به آنها اشاره کرد.

دلاوری افزود: برنامه ما برای قبرستان نو بازسازی آن است، به همین دلیل سازمان اوقاف در حال انجام اقدامات و طرح اولیه این موضوع است. طبق اقدامات مطالعاتی ما، زمین و فضای قبرستان حدودا ۵ هکتار است. یکی از موضوعات حائز اهمیت این است که بسیاری از علما و مشاهیر بزرگی در این مجموعه دفن هستند و به همین‌خاطر این‌کار حساسیت ویژه‌ای ایجاد می‌کند.

رئیس اداره بهره‌وری موقوفات و امور خیریه استان قم بیان کرد: شهرداری طرحی را با عنوان تبدیل قبرستان نو به باغ مزار مطرح کرده است. روزانه تلفن‌های متعدد و فراوانی از جانب مردم داریم، مبنی بر اینکه مخالف این تغییر و تبدیل شدن به باغ مزار هستند؛ چرا که این احتمال وجود دارد که با تبدیل قبرستان نو به باغ مزار حرمت قبور مشاهیر و علمای دینی حفظ نشود. 

او عنوان کرد: شهر قم حساسیت‌های ویژه خود را دارد، صاحبان قبور در مراجعات متعدد این درخواست را داشتند که فقط به ساماندهی کف و حجره‌های قبور بپردازیم و مانند بقیه بقاع متبرکه باقی بماند. 

دلاوری در پاسخ به این سوال که اگر شهرداری در زمینه ایجاد فضای سبز مناسب با شما اعلام همکاری داشته باشد شما نیز مساعدت می‌کنید، تصریح کرد: ما در قبرستان نو فضای سبز داریم و درختکاری توسط سازمان اوقاف به میزان کافی انجام داده است. شهرداری و دیگر دستگاه‌ها یک تجربه ناموفقی را در وادی السلام اجرایی کردند.

رئیس اداره بهره‌وری موقوفات و امور خیریه استان قم گفت: در سالیان گذشته شهرداری و دیگر دستگاه‌ها فعالیتی را با عنوان تبدیل وادی السلام به باغ مزار شروع و نیمه کاره رها کردند؛ امروز شاهد آن هستیم که این مکان تبدیل به تجمع معتادین و بزهکاران شده است. گزارشات متعدد به دستگاه‌های نظارتی و اجتماعی و همچنین فضای مجازی داده می‌شود.

اوافزود: مضاف بر اینکه شهرداری و دستگاه‌های دیگر انجام ندادند، مانع کار اوقاف نیز شدند. ما در این خصوص مکاتبات متعدد با استانداری و شهرداری داریم؛ حتی به شهرداری اعلام آمادگی کرده‌ایم تا وادی السلام را به یک مجموعه فرهنگی تبدیل کنیم که هم حرمت قبور حفظ شود و هم به عنوان یک فضای اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد.

دلاوری گفت: چندین‌بار در محل وادی السلام مصالح را انبار کردیم تا کار را شروع کنیم؛ اما دوستان شهرداری مانع اینکار شدند و حتی مصالح ما را جمع آوری کردند. در مکاتبات دلیل خاصی را ارائه ندادند و مانع هستند. ما در حال پیگیری هستیم تا وادی السلام و قبرستان نو را با همراهی دستگاه‌ها مربوطه ساماندهی کنیم.

رئیس اداره بهره‌وری موقوفات و امور خیریه استان قم بیان کرد: ما نمی‌توانیم موضوعات مرتبط به شهر را یک جانبه حل کنیم. مجموعه ۵ هکتاری قبرستان نو دارای سند وقفی و در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه قرار دارد؛ اوقاف متولی این موقوفه است. چنانچه بخواهد طرح و برنامه‌ای در این منطقه اجرایی شود، پیش از آن باید با مالک تماس حاصل شده و طرحی را در جلسات مصوب کنیم که مورد رضایت طرفین و مردم باشد.

رئیس اداره بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه قم  بیان کرد: همانطور که مستحضرید، ما در قبرستان نو قبر‌های جدید داریم. ما نمی‌توانیم این قبرستان را تبدیل به پارک کنیم و تجمعات افراد مختلف را شاهد باشیم. طبیعتا در این صورت نارضایتی مردم را خواهیم داشت. 

دلاوری در پاسخ به این سوال که آیا قبر جدیدی در قبرستان نو می‌فروشید، عنوان کرد: خیر ما قبر جدیدی نمی‌فروشیم؛ منتهی مانعی هم در این موضوع وجود ندارد. یک برهه زمانی در شورای برنامه‌ریزی فروش قبر ممنوع شد؛ اما اداره کل اوقاف و امور خیریه استان رأیی را در دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم ممانعت دفن علیه شهرداری و شورای برنامه‌ریزی گرفت، که از آن زمان دفن جدید مانعی ندارد.

رئیس اداره بهره‌وری موقوفات و امور خیریه استان قم در پاسخ به این سوال که وظیفه اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه چیست، گفت: سازمان اوقاف ذاتا یک دستگاه اقتصادی است که مردم موقوفات و اموالی را به صورت عام‌المنفعه در قالب وقف و حبس در اختیار ما قرار دادند تا از نتایج آن بتوانیم نیّات واقفین محترم را در راستای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی و مذهبی انجام دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار