خاکی گفت: ۱۶ پلاک پراکنده پیرامون بسط شرقی حرم قم که مختل‌کننده دسترسی و حرکت زائرین و مجاورین است از ظرفیت ۴۸ هکتاری تملک و آزادسازی می‌شود.

علیرضا خاکی،مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) در جلسه شورای سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) برگزار شد، با اشاره به برگزاری سالانه ۲ جلسه شورای سازمان، اظهار داشت: تمرکز این سازمان تسهیل گری پروژه‌های اطراف حرم مطهر و پروژه‌های بازآفرینی بوده که به‌صورت مستقیم با پیوست زیارت همراه است.

وی یکی از این پروژه‌ها را ساماندهی ضلع شرقی حرم مطهر دانست و افزود: ۲.۴ هکتار از طریق سرمایه‌گذاری و با مشارکت بخش خصوصی با کاربری‌های مختلف ازجمله پارکینگ، پایانه و اماکن اقامتی و تجاری برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) ادامه داد: در جلسه هفته گذشته ستاد بازآفرینی، مقرر شد ۱۶ پلاک پراکنده در پیرامون بسط شرقی حرم مطهر که مختل‌کننده دسترسی و حرکت زائرین و مجاورین بوده از ظرفیت ۴۸ هکتاری تملک و آزادسازی شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی قبرستان نو نیز ازجمله پروژه‌های در دست اقدام مدیریت شهری به شمار می‌رود، افزود: تملک ۱۳۲ مغازه بااعتباری حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی انجام و امید است با همراهی اداره کل اوقاف تعیین تکلیف بقعه‌ها انجام و بتوان ۵ هکتار فضای باز شهری در اطراف حرم آزادسازی و در اختیار زائرین و مجاورین قرار داد.

خاکی با اشاره به سرانجام مناسب پروژه بیش از ۵۰ ساله مانده عماریاسر تصریح کرد: این پروژه در راستای آرام‌سازی اطراف حرم مطهر و افزایش مسیر‌های دسترسی زائرین و مجاورین با حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه تملک املاک باقیمانده و عمرانی به سرانجام رسید و برای ۱۳ پلاک باقیمانده از خیابان شهید فاطمی تا میدان سپاه نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده که در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: یکی از محور‌های فعالیتی سازمان، بهسازی محور‌های فرهنگی تاریخی است که در ۳ سال گذشته ۶ کیلومتر محور تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) عنوان کرد: برای محدوده گیت امنیتی از مهرماه سل گذشته طراحی طرحی در دستور کار قرار گرفت که مقررشده در ۳ فاز تملک مغازه‌های داخل گیت تملک خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۵ مغازه تشکیل پرونده انجام‌شده است، مطرح کرد: تاکنون یک مغازه تملک و ۱۰ مغازه از این تعداد نیز مراحل کارشناسی آنها در حال انجام بوده که امیدواریم ۳۴ مغازه در فاز نخست در چند ماه آینده تملک شود.

خاکی ساماندهی میدان شهید مطهری را مورد توجه قرار داد و گفت: با همکاری بخش‌های مختلف و سازمان‌های شهرداری این میدان تاریخی و مرکز تجمعات شهری با ۳۰ میلیارد تومان بهسازی، ۴.۵ میلیارد تومان زیباسازی و ۱.۳ میلیارد تومان رفع موانع بصری اجرایی شد.

وی با تأکید بر اینکه در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف توسط سازمان کارگزاری و تسهیل گری انجام پذیرفت، گفت: ۲۶.۶ میلیارد تومان بودجه سازمان در سال ۱۴۰۲ بود که تحقق ۱۱۷ درصدی در حوزه عملیاتی و ۸۰ درصدی در تفریغ بودجه داشته است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار