رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۲ متخلف آتش‌زدن پس‌چر مزارع در این شهرستان به مراجع قضایی معرفی شدند.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۲ مورد آتش‌سوزی عمدی در مزارع روستا‌های «گلینان» با مساحت ۱۵ هکتار و «حاجی خوش» به مساحت سه هکتار برای ماموران این نهاد گزارش شد که ماموران نیز با حضور در محل، با تشکیل پرونده تخلف، افراد دخیل در این امر را به مراجع قضایی معرفی کردند.

وی اضافه کرد: کشاورزان پس از برداشت محصولات، از آتش‌زدن پس‌چر مزارع خودداری کنند چراکه این کار علاوه بر این که مواد آلی و موجودات مفید خاک را از بین می‌برد، موجب سرایت آتش به مراتع همجوار و از بین رفتن علوفه احشام و تخریب ساختمان خاک نیز می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: آتش‌زدن بقایای گیاهی در زمین‌های زراعی علاوه بر آلودگی ها، باعث می‌شود بسیاری از حشرات و موجودات زنده دیگر همراه با بقایای گیاهی بسوزد و به همین دلیل این اقدام می‌تواند خطرات زیادی برای محیط زیست داشته باشد.

سلیمانی از شهروندان خواست هنگام گردش در طبیعت از انداختن ته سیگار یا کبریت روشن روی زمین و یا روشن کردن آتش به منظور تفریح خودداری کنند چراکه این عمل آنها موجب از بین رفتن بوته ها، حساسیت زمین به فرسایش، وقوع سیل و آلودگی محیط زیست می‌شود.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران»، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.