رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: با ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به تالاب سولدوز این شهرستان، این تالاب دائمی در آستانه سرریز قرار دارد.

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: هم اکنون آب رودخانه گدار با دبی یک مترمکعب در ثانیه وارد تالاب سولدوز نقده می‌شود و این تالاب برای نخستین بار در چند سال اخیر است که آب موجود در آن به این میزان افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: احیا و آبگیری کامل تالاب سولدوز نقده با توجه به همجواری آن به حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه می‌تواند نقش مهمی در میزبانی از پرندگان مهاجر و بومی بویژه در این فصل از سال داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده در ادامه گفت: امسال علاوه بر آبگیری خوب تالاب سولدوز، تالاب‌های گرده‌قیت و دورگه لطف‌الله این شهرستان با همکاری جوامع محلی بعد از ۲۵ سال از رودخانه گدار آبگیری و احیا شدند.

وی اضافه کرد: با احیا و آبگیری این تالاب‌های شهرستان، برنامه‌ریزی محیط زیست برای احیای تالاب یادگارلو از طریق آب رودخانه گادر برای سال آبی آینده در اولویت خواهد بود.

تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

این تالاب مصنوعی است و با ایجاد یک خاکریز بزرگ بر سر راه رودخانه گادر و مابین دریاچه ارومیه احداث شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.