رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۱۴ میلیون مترمکعب آب برای نخستین بار طی ۲ دهه اخیر در پناهگاه حیات وحش تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان ذخیره شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: حجم آب در اوایل مردادماه در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان طی ۲ دهه اخیر بی‌سابقه بوده و هم اکنون بیشترین مقدار پهنه این تالاب دارای آب است.

وی اضافه کرد: انتقال بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب آب از رودخانه مهاباد و انتقال آن از زهکش‌ها، مراقبت شبانه‌روزی محیط بانان برای جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب برای بخش کشاورزی، مدیریت کانال‌های انتقال آب و بارش‌های مناسب بهاری از دلایل مهم تکمیل ظرفیت اکولوژیک این تالاب بین المللی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در ادامه گفت: امنیت موجود در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد و حجم زیاد آب و غذای مناسب باعث شده که امسال جوجه‌آوری پرندگان مهاجر و بومی در این تالاب ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: هم اکنون صد‌ها قطعه شامل اردک سرسفید، اردک سرحنایی و سرسبز که از گونه‌های حمایت شده هستند، در حاشیه این تالاب جوجه‌آوری کردند.

سلیمانی با اشاره به خطرات ورود پسماند‌های کشاورزی به بستر تالاب اظهار کرد: این پسماند‌ها باعث رشد سریع جلبک‌ها در درون آب تالاب می‌شود و با رشد جلبک‌ها به تدریج از میزان اکسیژن آن کاسته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.