سازمان مدیریت بحران کشور،: صد و بیست و پنج میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی بحران‌های زیست محیطی تالاب میقان اختصاص یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با حمایت استاندار و دستور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور به منظور ساماندهی وضعیت تالاب میقان اراک اختصاص یافت.

یوسف یوسفی افزود: تالاب میقان اراک با وسعت ۲۵۰۰۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌ها در مرکز کشور است که به لحاظ ویژگی‌های بوم شناختی سالانه میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است که در میان آنها بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده دیده می‌شود. در سال‌های اخیر سطح سفره‌های آب زیززمینی در این منطقه ۱۴ متر افت داشته که این موضوع خطر شور شدن آب‌های زیرزمینی و آسیب‌های بعدی به محیط تالاب را دو چندان کرده است.

او گفت: بر اثر ورود پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر اراک به این تالاب، شوری خاک قسمت جنوب شرقی تالاب کاهش پیدا کرده که گسترش پوشش گیاهی متراکم نیزار‌ها در این قسمت را بدنبال داشته و باعث دگرگونی زیست بوم تالاب شده است. خشکسالی‌های ناشی از کم بارشی در سال‌های اخیر موجب شده که تالاب میقان در زمره ۱۸۷ کانون فرسایش بحران بادی و تولید ریزگرد‌ها در کشور قرار گیرد و باعث شود تا آب و هوای شهر اراک و شهر‌های مجاور به علت ذرات برخاسته از تالاب دچار آلایندگی ناشی از گرد و غبار تالاب شوند. مبلغ ۵۰ میلیارد تومان این اعتبار به ظرح تثبیت خاک و جلوگیری از حرکت ریزگرد‌ها به اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اختصاص یافته؛ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی و مهار بحران‌های آتش سوزی، آنفولانزای فوق حادپرندگان و همچنین مقابله با طغیان پشه در تالاب اختصاص یافته و مبلغ ۲۵ میلیارد تومان نیز برای خرید تراکسور و ایستگاه‌های سنجش گردوغبار در نظرگرفته شده است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم به استان تخصیص یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار