تله گذاری و آزمایشات حشره شناسی برای پشه آئدس در استان مرکزی انجام شده است.

 رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تله گذاری برای پشه آئدس در محیط‌هایی مثل راه آهن، فرودگاه، محل ترانزیت ماشین‌های سنگین و ترمینال مسافر بری و اطراف تالاب میقان در استان مرکزی انجام شده است.

دکتر اردلان زیلابی گفت: به طور معمول سالانه پشه آئدس در مناطق گرمسیری شناسایی می‌شود ولی آنچه که تفاوت ایجاد کرده در سال جاری به دلیل بارندگی‌های فراوان در کشور‌های اطراف جنوب کشور شرایط تکثیر این پشه در آن کشور‌ها مهیا شده است و مسافران بدلیل تردد در این کشور‌ها آلوده شده اند. پشه آئدس منجر به انتقال سه بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا می‌شود و هیچ کدام از این بیماری‌ها واکسن موثر و درمان قطعی ندارند.

زیلابی با بیان اینکه میزان کشندگی تب دنگی ۱۰ درصد است، افزود: این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و راه انتقال بیماری از طریق گزش پشه آلوده است. ویروس تب دنگی از انسان بیمار به پشه و از طریق پشه آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود، تب دنگی برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند خطرناک است. استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کشور به صورت بالقوه در معرض شیوع این بیماری است.

او افزود: تاکنون هیچ موردی از تب دنگی در استان مرکزی شناسایی نشده است گفت: سه مورد مشکوک در شازند و خنداب شناسایی شدند که پس از انجام تست مشخص شد مبتلا به تب دنگی نیستند. درکشور و عمدتا در استان‌های جنوبی ۱۵۰ مورد تب دنگی گزارش شده است که فقط ۱۲ مورد بومی بوده‌اند و سایر موارد پس از سفر به کشور‌های پاکستان، امارات، قطر، بنین و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس به این بیماری مبتلا شده‌اند.

زیلابی گفت: درد‌های مفصلی، سردرد، چشم درد، درد عضلات و علائم گوارشی تهوع و استفراغ مکرر از جمله علائم تب دنگی است. اطلاع رسانی لازم به کلیه پزشکان و مدیران شبکه‌های بهداشت ودرمان استان و کلینیک‌های خصوصی انجام شده است. همچنین یک سانتر در بیمارستان ولیعصر به این موضوع اختصاص داده شده و تعدادی تست سریع تب دنگی را در اختیار بیمارستان گذاشتیم. در حوزه تامین سرم نیز مشکلی نداریم.

زیلابی این را هم گفت که لایروبی رودخانه‌های استان مرکزی و تله گذاری در محیط‌هایی مثل راه آهن، فرودگاه، محل ترانزیت ماشین‌های سنگین و اطراف تالاب نیز در استان مرکزی انجام شده است. یک حشره شناس نیز در دانشگاه علوم پزشکی جذب کردیم و اکنون مشغول کار است. ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای آزمایشگاه حشره شناسی خریداری کردیم.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به لزوم توجه افراد به خودمراقبتی، افزود: باید هفته‌ای دو بار سطل‌های زباله شست‌وشو شود و لاستیک‌های تلنبار شده و ظروف یکبار مصرف رها شده در حاشیه شهر‌ها و محیط زیست جمع آوری شوند. هنگام سفر به مناطق آلوده در ساعات پر گزش پشه مانند بعد از طلوع آفتاب و هنگام غروب آفتاب از بیرون رفتن پرهیز کنیم و بر روی درب وپنجره‌ها وهواکش‌های ساختمان‌ها توری‌های ریز نصب کنیم و اطمینان حاصل کنیم که توری‌ها سالم باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار