مدیر جهاد کشاورزی بیضا از آغاز برداشت آلو در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود ۱۲۷.۵ تن محصول آلو از باغ‌های این شهرستان برداشت شود.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به سطح ۱۲۷.۵ هکتاری باغ‌های آلو در شهرستان بیضا، اظهار کرد: برداشت این محصول از اوایل تیر ماه آغاز شده است و تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد.

 او میزان عملکرد این محصول را ۱۰ تن در هکتار برآورد کرد و افزود: در امسال میزان تولید این میوه تابستانه نسبت به پارسال به دلیل افزایش ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربعی سطح باغ‌های آلو حدودا ۷ درصد بیشتر خواهد بود.

 مویدی ادامه داد: عمده ارقام آلو در بیضا شامل قطره طلا، شابلون و سانتروزا است که در رنگ‌های زرد، سیاه، قرمز و یا به صورت سبز و آلوچه موجود است.

 این مقام مسئول بیان کرد: محصول آلو علاوه بر تازه خوری، پس از فرآوری و خشک کردن به صورت انواع آلوخشک، برگه آلو، لواشک، ترشک و رب به بازار عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا تصریح کرد: آلوی تولیدی در بیضا به دلیل تلاش تولیدکنندگان برای تولید محصول سالم و استفاده کمتر باغداران از انواع کود‌ها و سموم شیمیایی از رنگ و طعم خاصی برخوردار بوده و همواره مورد توجه خریداران است.

آلو سیاه

پایان عملیات برداشت غلات در نی‌ریز 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز از پایان عملیات برداشت محصولات گندم و جو در این شهرستان خبر داد.

 علیرضا بصیری مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: برداشت غلات شهرستان، همه ساله از نیمه اول خرداد ماه شروع می‌شود و در اواخر تیرماه با برداشت محصول گندم پایان می‌یابد.

 او افزود: با توجه به بارندگی مناسب سال زراعی جاری عملکرد رضایت بخش بوده است.

 این مقام مسئول همچنین بیان کرد: امسال برداشت ۵۰۸ هکتار گندم و ۵۵۰ هکتار جو با ۱۰ دستگاه کمباین و ۴ گروه نظارتی به صورت مکانیزه انجام شد.

 بصیری تصریح کرد: میزان تولید گندم و جو شهرستان نی ریز به ترتیب ۲۰۳۲ و ۱۶۵۰ تن بوده که از این مقدار، ۵۵ تن گندم تحویل سیلوی بختگان شده است.

برداشت غلات

برداشت گندم در مرودشت

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از اتمام کار برداشت گندم از سطح ۵۰ هزار هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به اتمام کار برداشت گندم در این شهرستان، بیان کرد: بیش از ۲۰۴ هزار تن گندم در شهرستان مرودشت تولید و تحویل ۲۳ مرکز خرید و شرکت‌های بذری شد.

 او با اشاره به اینکه ۵۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان تحت کشت محصول راهبردی و استراتژیک گندم، به مرحله برداشت رسیده است، گفت: ۴۷ هزار هکتار از اراضی به صورت آبی و ۳ هزار هکتار دیم، کشت شده است و ارقام مورد استفاده شامل آفتاب، قابوس و کریم در مزارع دیم و سیروان، چمران ۲، برات، تیرگان و طلایی در مزارع آبی است.

امیریان با اشاره به اینکه عملیات برداشت با استفاده از ۴۰۰ کمباین در شهرستان انجام شده که قبل از برداشت، هماهنگی‌های لازم جهت معاینه فنی و تامین سوخت آن‌ها صورت گرفته است، افزود: این شهرستان با تولید بیش از ۲۰ درصد گندم تولیدی استان، مقام اول را در تولید گندم در سطح استان فارس داراست.

امیریان تصریح کرد: بارندگی‌های مناسب در فصل بهار و رهاسازی آب سد درودزن جهت آبیاری مزارع گندم زیر پوشش شبکه آبیاری سد و رعایت اصول به‌زراعی شامل رعایت تاریخ و تراکم کشت در کنار تغذیه و کوددهی اصولی به مزارع، مبارزه با علف‌های هرز و نیز مدیریت آفات و امراض را در افزایش عملکرد مزارع آبی شهرستان، تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: اگر کشاورزان به سمت مدیریت علمی مزارع سوق داده شوند، شاهد افزایش چشمگیر تولید خواهیم بود.

گندم

برداشت صیفی از مزارع شهرستان سروستان 

مدیر جهاد کشاورزی سروستان برداشت صیفی گفت: برداشت صیفی در این شهرستان آغاز شده و تا نیمه شهریورماه ادامه خواهد داشت.

هومان جلالی دوقزلو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان اظهار کرد: هر سال با توجه به عملکرد و کیفیت مناسب محصولات صیفی شهرستان سروستان بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت صیفی اختصاص می‌یابد. 

او تصریح کرد: برداشت صیفی معمولاً از اواسط تیرماه آغاز شده و تا نیمه شهریورماه ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان افزود: میانگین عملکرد صیفی جات در یک هکتار ۴۰ تن بوده و پیش بینی می‌شود بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول از مزارع صیفی شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف داخل وخارج شهرستان شود.

خربزه

هومان جلالی دوقزلو تصریح کرد: صیفی جات شهرستان جهت زودرسی و عرضه به بازار مناسب با استفاده از پلاستیک به صورت کف کار در اواخر اسفندماه کاشته شده و بیشترین ارقام کشت شده خربزه شامل مشهدی، راک بوده و ارقام طالبی نیز شامل سنسوری، فلات و جانا است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان گفت: ۱۰۰ درصد صیفی شهرستان به صورت مکانیزه کشت و به روش تیپ آبیاری می‌شود.

 او اضافه کرد: اجرای این سیستم آبیاری به کاهش مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آب و کاهش بیماری منجر شده است.

توزیع اقلام تنظیم بازار ویژه ماه محرم در کازرون

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کازرون گفت: بیش از ۷۴ تن کالا‌های اساسی بین خانوار و هیئات و تکایای مذهبی شهرستان توزیع شده است.

 صابر پرویزی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اظهار کرد: همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، کالا‌های اساسی و ضروری بین خانوار و هیئت‌های مذهبی توزیع شده است.

 او تصریح کرد: این اقلام شامل مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۶۷۰ هزار و ۵۰۰ ریال، برنج هندی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارریال، برنج تایلندی ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال و شکر ۴۲۵ هزار ریال بر اساس قیمت مصوب است.

تنظیم بازار

 پرویزی، اقلام تنظیم بازار و کالا‌های ضروری ویژه محرم برای هیئت‌های مذهبی را حدود ۲۴ تن شامل برنج، شکر، مرغ منجمد دانست و اضافه کرد: به منظور توزیع مناسب و بهینه اقلام جهت رونق تهیه نذورات، رفاه حال شهروندان و اقامه عزای سیدالشهدا به هیئت‌های مذهبی توزیع کالا‌ها صرفا با معرفی نامه توسط سازمان تبلیغات و امور مساجد شهرستان کازرون صورت گرفته است.

 همچنین با اشاره به نحوه توزیع این محصولات بین هیئت‌های مذهبی، تصریح کرد: در صورت تخصیص اقلام تنظیم بازار از سوی مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به شهرستان توزیع این کالا‌ها تا آخر ماه صفر ادامه خواهد داشت.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: نظارت مستمر بر توزیع محصولات تنظیم بازار از ابتدای امسال تا کنون توسط بازرسان بسیج اصناف و بازرسان جهاد کشاورزی انجام گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار