دبیر کل اتاق بازرگانی فارس گفت: بازار عراق برای کالا‌ها و تولیدات این استان شناخته شده و روابط تجاری و اقتصادی ما با این کشور مثبت است، اما با وجود همه تلاش‌ها از حجم و میزان مراودات راضی نیستیم.

علی عوض پور در جلسه توسعه مراودات تجاری با کشور عراق که به صورت وبینار در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، گفت: سالهاست که بازرگانان استان فارس حضور مستمری در بازار عراق داشته اند و روابط تجاری و اقتصادی ما با این کشور مثبت است، اما باوجود همه تلاش‌ها از حجم و میزان مراودات راضی نیستیم.

او با بیان اینکه مشترک‌های زیادی بین استان فارس و عراق برای گسترش ارتباطات وجود دارد افزود: فارس در بخش کشاورزی، صنعت و معدن، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، معدن، فنی و مهندسی، صنایع غذایی و گردشگری از استان‌های پیشرو ایران است که در هر یک از این بخش‌ها ظرفیت‌های منحصر به فردی در فارس وجود دارد که می‌تواند سرفصل افزایش مراودات دو طرف باشد.

عوض پور گفت: بیشترین مبادله اقتصادی بین کشور فارس و عراق در حوزه‌های پزشکی و گردشگری است که انتظار داریم علاوه بر این بخش ها، در سایر حوزه‌های اقتصادی مبحث صادرات و واردات نیز مورد توجه تجار و بازرگانان دوطرف قرار گیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه بازرگانان ما باید برای حضور موثرتر در بازار کشور عراق تخصصی و به روز باشند اضافه کرد: ظرفیت‌های اقتصادی دو طرف استان فارس و کشور عراق بیانگر این است که می‌توانیم در سایر حوزه‌ها تعاملات خوبی داشته باشیم.

فرزاد پیلتن؛ نماینده ویژه تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در عراق نیز گفت: عراق یکی از کشور‌های مقصد کالا‌های ایرانی است که در بسیاری از بخش‌ها بازار بزرگی برای محصولات و کالا‌های تولیدی کشور ما محسوب می‌شود، اما تراز صادراتی ما با این کشور هنوز بالفعل نشده و جای کار فراوان دارد.

او افزود: ظرفیت تجارت ایران با عراق بسیار زیاد است، اما محصولات ما رقبایی نیز در این بازار دارد که این مهم نیازمند حضور هوشمندانه تجار و بازرگانان ما در بازار کشور عراق است.

پیلتن گفت: نکته قابل توجه در تجارت با عراق این است که علاوه بر رقبای قدیمی ایران در این بازار، برخی از کشور‌های عربی نیز در کنار کشور‌های اروپایی، به عنوان یک رقیب جدید در حال ورود به بازار این کشور هستند که این مسئله به‌خصوص در حوزه صادرات برخی از بخش‌ها می‌تواند به چالشی برای کشورمان تبدیل شود.

او اضافه کرد: نکته مهم درخصوص رقبای بازرگانان ایرانی در بازار عراق این است که تجار کشور‌های دیگر علاوه بر حمایت‌های دولتی، از نبود محدودیت‌های تحریمی برخوردارند که این موضوع مسیر تجارت را برای آنها هموار‌تر از تجار ما کرده است.

پیلتن با تاکید بر اینکه بخش خصوصی کشور ما باید برای توسعه مبادلات تجاری با کشور عراق برنامه ریزی داشته باشد ادامه داد: برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با عراق نیاز است که به سمت متوازن سازی تجارت دوجانبه گام برداریم.

در این جلسه مباحث تخصصی در خصوص حضور کالا‌های ایرانی در بازار کشور عراق بحث و تبادل نظر شد. در این جلسه مباحثی در زمینه توانمندی‌های استان در جهت صادرات به عراق، اهم برنامه‌های توسعه صادرات سال توسط نماینده ویژه تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در کشور عراق، مشاوره و هدایت تجار و فعالان اقتصادی جهت ارتباط گیری با تجار عراق و اعزام و پذیرش هیات تجاری فی مابین کشور عراق و استان فارس به صورت پرسش و پاسخ مطرح شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار