کامالا هریس با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد و پس از آن گفت که نگرانی جدی خود را درباره وضعیت وخیم انسانی غزه به صراحت اعلام کرده است.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل که به واشنگتن دی سی سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت: «من نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت وخیم انسانی در آنجا به صراحت اعلام کردم. من ساکت نخواهم بود.»

اظهارات هریس که لحن تند و جدی داشت، منعکس کننده تغییر احتمالی رفتار آمریکا با نتانیاهو پس از ریاست جمهوری جو بایدن است.

بر اساس گزارش ها، معاون رئیس جمهور آمریکا در این دیدار و در گفتگو‌های «صریح» خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، درباره شرایط انسانی کنونی در نوار غزه بر او به شدت فشار آورده است.

هریس در جمع خبرنگاران در عین حال گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و نحوه انجام آن مهم است.» او گفت که به نتانیاهو این اطمینان را داده است که از اسرائیل حمایت خواهد کرد و خواستار پایان این جنگ شده است.

معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین جنبش حماس را «سازمان تروریستی بی‌رحم» خواند و گفت که حماس آغازگر جنگ در روز ۷ اکتبر بوده است. 

پیش از این دیدار، نتانیاهو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار و گفتگو کرد. جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همزمان با دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو در واشنگتن دی سی گفت که باید جنگ غزه را به پایان برسانیم.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: «ما باید جنگ را به پایان برسانیم. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که رئیس‌جمهور قرار است امروز درباره آن با نتانیاهو گفتگو کند این است که چگونه به این توافق برسیم، چگونه به این جنگ پایان دهیم. هنوز اختلافاتی باقی مانده است و ما امروز با نخست وزیر اسرائیل درباره رفع این اختلافات گفتگو خواهیم کرد.»

کربی اضافه کرد: «ما باید توافق آزادی گروگان‌ها را انجام دهیم. امروز دویست و نود و سومین روزی است که این گروگان‌ها در اسارت حماس هستند.»

او اضافه کرد: «هنوز مصالحه‌هایی باید انجام شود. اسرائیلی‌ها قبلاً مصالحه‌های زیادی برای رسیدن به این نقطه انجام داده‌اند. حماس، از طریق طرف‌های خود، مصالحه کرده است. اما ما هنوز به توافق نرسیده‌ایم. ما باید جنگ را به پایان برسانیم. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که رئیس‌جمهور قرار است امروز درباره آن با نتانیاهو گفتگو کند این است که چگونه به این توافق برسیم، چگونه به این جنگ پایان دهیم. هنوز اختلافاتی باقی مانده است و ما امروز با نخست وزیر اسرائیل درباره رفع این اختلافات گفتگو خواهیم کرد.»

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وضعیت نوار غزه یک فاجعه کامل است که پیش از این در هیچ میدان جنگی سابقه نداشته است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که آمار شمار شهدای نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون به ۳۹ هزار و ۱۷۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۰ هزار و ۴۰۳ نفر رسیده است.

رژیم اسرائیل پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از آغاز جنگ در نوار غزه که با دو هدف اعلام شده نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسرای خود در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) طی عملیات موسوم به طوفان الاقصی به راه افتاد، به اهداف خود نرسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار