عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور پنج رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس تا امروز در مراسم تحلیف پزشکیان خبر داد.

مجتبی یوسفی روز دوشنبه درباره فرآیند مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران گفت: در روزهای گذشته صحت انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تایید شد و اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد که بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ رئیس جمهور، هفتم مردادماه با حضور رهبر معظم انقلاب و سایر مقامات کشور و لشکری در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: پس از مراسم تنفیذ، مراسم تحلیف رئیس جمهور با حضور رئیس دیوان‌عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه قرار است ۹ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مراسم تحلیف، رئیس جمهور منتخب طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد مبنی بر اینکه همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته است، به‌کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

متن سوگند رییس جمهور در مراسم تحلیف به این شرح است:

من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس دو هفته زمان دارد تا برنامه خود و وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کند، گفت: پس از اعلام وصول فهرست وزرای پیشنهادی توسط هیات رییسه مجلس، به‌مدت یک هفته برنامه وزرا با حضور آنها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی می شود و در نهایت جلسه رأی اعتماد به کابینه در هفته پس از آن در صحن مجلس برگزار خواهد شد.

یوسفی در ادامه درباره مقامات و شخصیت‌هایی که قرار است در مراسم تحلیف رئیس جمهور حاضر شوند، تصریح کرد: علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از برخی مقامات ‌و شخصیت‌های داخلی و ‌خارجی برای حضور در مراسم تحلیف دعوت به‌عمل آمده و کمیته‌ای متشکل از وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی در حال دعوت از شخصیت‌ها و مقامات مختلف کشورها هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت خارجه تا امروز از حضور پنج رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس تا امروز برای حضور در مراسم تحلیف خبر داده است. البته این فهرست در حال تکمیل شدن است و تا زمان برگزاری مراسم تحلیف قطعا تعداد روسای جمهور، روسای مجلس، معاونان و سایر مسوولان کشورهای دعوت شده، تغییر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مراسم تحلیف قرار است رئیس جمهور منتخب، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه سخنرانی کنند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار