رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع استان، ۷ هزار و ۲۰۶ تن محصول توسط ۸ مرکز خرید دولتی خریداری شده است.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت دانه روغنی کلزا از سطح بیش از ۴ هزار هکتار از مزارع زیر کشت این محصول در استان آغاز شده و امسال در فصل کشت ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار از زمین‌های زراعی استان زیر کشت کلزا رفته بود که حدود ۴ هزار و ۱۵۰ هکتار آن به مرحله برداشت رسید.

وی دانه روغنی کلزا را از جمله محصولات سازگار با آب و هوا و بافت خاک‌های آذربایجان‌غربی توصیف کرد و ادامه داد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۳۵۰ هزار ریال با میانگین ناخالصی ۲ درصد و رطوبت ۱۰ درصد است.

رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برداشت کلزا از ۳۰ خرداد ماه در مرحله اول از سطح مزارع پلدشت آغاز شده و بعد از آن در سایر شهرستان‌های استان آغاز شده، اضافه کرد: ۸ مرکز خرید دولتی شامل شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان‌های بوکان، نقده، پلدشت، پیرانشهر، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد، ارومیه جهت تسهیل در امر خرید و رفاه حال زارعان کلزا کار استان در نظر گرفته شده است.

شهبازی با بیان اینکه برداشت کلزا با ۴۸ دستگاه کمباین مجهز به هد برداشت صورت می‌گیرد، اظهار کرد: امسال بذر یارانه‌ای به کشاورزان ارائه شده و دستگاه‌های ریزکارنده و هد برداشت و کارنده نیز به صورت الگویی خریداری و در اختیار زارعان قرار داده شده است.

وی گفت: مراکز خرید کلزا همه روزه از ساعت ۸ صبح برای دریافت محصول کلزاکاران دایر هستند.

به گقته شهبازی، تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.